Kosten kastenwand met aquarium erin


P

__PSM__

Guest
Over een jaar willen wij onze woonkamer veranderen.. Inmiddels zijn we om die reden druk aan t sparen, en heb ik manlief bewerkt tot een heuse eye-catcher in de woonkamer...

Een kastenwand van ongeveer 300 a 350 cm breed, plafondhoog en 60 of 40 cm diep.
In het midden dan een aquarium van bijv 140 of 160 cm lang en bijv 60 of 80 cm hoog. (Zie voorbeeldfoto)

We hebben nu een bakje van 60 liter staan. Om goed beslagen ten eis te komen tegen de tijd dat we dit plan echt uit gaan voeren, hoor ik graag van de echt ervaren mensen hoe ze dit zouden aanpakken en welke kosten zij hierbij zouden incalculeren.
Het geheel komt zeer waarschijnlijk op de plek van ons dressoir. de muur waar het geheel aan komt te staan is 13 meter lang. (Zie voorbeeldfoto)

Hopelijk vinden jullie het leuk om hierover mee te denken.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20200124-184508_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20200124-184508_Samsung Internet.jpg
    70.1 KB · Weergaven: 141
  • 1579954324692909667963843826621.jpg
    1579954324692909667963843826621.jpg
    31.5 KB · Weergaven: 141
Laatst bewerkt door een moderator:
Voor een aquarium van 300x60x60 heb je het al over ruim 1000 liter water en dus een 1000 kilo komt nog een 200 kilo aan glas bij.
Dat moet op een stalen/aluminium frame lijkt me.
Wat je dus koopt is een frame en een volglas aquarium en daar bouw je de kast omheen.
 
Voor een aquarium van 300x60x60 heb je het al over ruim 1000 liter water en dus een 1000 kilo komt nog een 200 kilo aan glas bij.
Dat moet op een stalen/aluminium frame lijkt me.
Wat je dus koopt is een frame en een volglas aquarium en daar bouw je de kast omheen.


Ja precies zoiets zal het worden... het aquarium wordt overigens geen 300 cm maar max 180 denk ik :) met aan beide kanten nog kastruimte :)

De rest moet een soort hoogglans witte kast worden met deurtjes ervoor.
 
een aquaruim langer dan 300 (dus die 350) kan een probleem met transport zijn, vaak worden ze ter plekke gelijmd.
 
Dat zou mooi zijn, dat maakt het ooit weghalen en er gewoon kastruimte van maken allicht makkelijker???
 
Dat zou mooi zijn, dat maakt het ooit weghalen en er gewoon kastruimte van maken allicht makkelijker???
Ja maar onderschat het niet hoor, ook met 180 heb je een enorm gewicht, dus de constructie moet echt wel goed zijn.
180x60x60=650 liter
180x50x50=450 liter

Ik denk dat dan een 50 diep mooi is.

Hoe wil je gaan filteren?
Bioloog of potfilter? Maakt namelijk voor de construcie een heleboel uit.
 
Rjoeman , de plannen zijn nu echt nog plannen over paar maanden maar eens tekeningen maken...

Laten we als maat aquarium aanhouden 180x50x50 ofzo..

Welke kosten komen hier allemaal bij kijken... inderdaad qua filters enzo.
Het zou een plantenbak met gezelschapsvissen erin worden. Ik ben neem ik aan echt veel te onervaren voor bijv maanvissen ofzo, hoe tof ik die ook vind.
 
Zo'n kast is natuurlijk ideaal voor een bioloog er onder, als je toch bezig gaat ;) Ik zou ook iets van 180/200cm breed doen en dan 60cm diep en hoog. Mooie maat voor een bak waar je van alles mee kan doen.

Wat kosten betreft zou ik geen schatting durven maken, zal ook voor een groot deel aan het gebruikte materiaal liggen en ik neem even aan dat het behalve het aquarium zelf allemaal zelfbouw is?
 
Kosten:
- volglas aquarium 180x50x50, hoeft niet duur te zijn
- led verlichting, kan dure grap zijn, JMB bijvoorbeeld, met een tc420
- goed potfilter, eheim prof bijvoorbeeld
- co2 installatie eventueel met ph controller?
 
Ik zou over een bioloog gaan filteren, dat houdt de boel veel stabieler dan een extern filterpomp, en voor een bioloog hoef je niet persee gaten in d ebodem van je bak te maken, dan kan je namelijk heel simpel met een overflow werken, het grootste voordeel van een overflow is dat je bak nooit leger kan lopen dan dat de uitgaande buis is.
Wijzelf gebruiken die overflow bij 2 stellingen van 6 bakken per stelling en zijn er uitermate tevreden over
 
Een bekleed aquarium, dwz lichtkap erop is niet nodig omdat je gaat inbouwen, dus dat kan je netjes maken.
Boven het aquarium ruimte voor je led, de planken daar moeten goed tegen vocht bewerkt zijn, eventueel roosters voor circulatie.
 
Ik ga maar eens beginnen met me inlezen over biologen... nu draait er een simpel filtertje in ons 60 cm bakje :p
 
Volglas aquarium 180x50x50 zal tussen 350 en 450 zijn.
Letop hiervoor wordt vaak 8mm glas gebruikt, ik zou wel voor 10mm kiezen.

Ga je voor een bioloog van 100x40x40 kost dit zo'n 150 tot 180 euro.
Bij een bioloog komt dan een opvoerpomp.


Potfilter, Led, CO2 kan je makkelijk zoeken wat daar de prijzen van zijn.

Vergeet je filtermateriaal niet, siporax bijvoorbeeld.
Bij een bioloog kan dat ook redelijk duur worden.
 
Een bioloog kun je elk willekeurig tweedehands aquarium voor gebruiken en dan zelf de tussenschotten inlijmen, scheelt aanzienlijk in de kosten, en al zit die bak vol krassen boeit dat totaal niet want het is maar een filter. Qua filtermateriaal moet je even in het groot denken, wijzelf hebben 1 bioloog kant&klaar tweedehands gekocht (dus inclusief filtermateriaal) en de andere bioloog hebben we zelf het filtermateriaal gekocht en dat bestaat voornamelijk uit lavasteentjes, die we bij een webshop gekocht hebben, en een half vak met siporax en bioballen
 
Een bioloog heeft ook mijn voorkeur en helemaal als je een aquarium op maat laat maken, dan bestel je er een overloop met doorvoer naar je bioloog (en de bioloog zelf) bij. Dit kun je samen met een aquariumbouwer bespreken die heeft dat vaker gedaan.

Een bioloog kun je weer zo goedkoop of duur maken als je zelf wilt natuurlijk, daarom is het ook zo lastig te zeggen. Siporax is prijzig maar bij genoeg volume kun je ook wat simpelers gebruiken zoals Pumice of Lavasteen.
 
Met een bioloog zou ik wel voor een stalen/alu constructie gaan voor het aquarium zeker als het langer dan 150 (dus die 180 is).
Anders wordt het ondersteunen toch wel een dingetje.
 
1 Houd je zichtlijn in de gaten bij het ontwerp.(richting bak)
2 Zorg voor voldoende ruimte boven de bak voor onderhoud.
3 Houd rekening met vocht bij zowel hout keuze als afwerking.
4 Bak niet te laag maken 60 cm hoog is een mooie hoogte heb je volop mogelijkheden voor een mooi vissenbestand.
 
Rjoeman , de plannen zijn nu echt nog plannen over paar maanden maar eens tekeningen maken...

Laten we als maat aquarium aanhouden 180x50x50 ofzo..

Welke kosten komen hier allemaal bij kijken... inderdaad qua filters enzo.
Het zou een plantenbak met gezelschapsvissen erin worden. Ik ben neem ik aan echt veel te onervaren voor bijv maanvissen ofzo, hoe tof ik die ook vind.
Niet onbelangrijk om ook vast na te gaan denken over het mogelijke vis bestand i.v.m. de hoogte.
 
Dan zou je kunnen kijken naar 180x50x60 = 540 l bruto.
60 hoog is iig 10mm dik glas.
 
Zou gaan voor een 60cm diepe bak, je gaat toch je kastenwand zelf maken dan kan je ook 1 van de staanders hol maken voor je elektra en leidingwerk of je neemt een aquarium met een droogkamer.
Bioloog zou ook nog kunnen maar dat is wat lastiger te plaatsen tussen de staanders van je kast
 
Wij hebben ook een bak in een kastenwand en dit door een meubelmaker laten ontwerpen en bouwen. Bij ons zit er een 150x45x60 bak in en die staat op een kast van meubelpanelen. Als je dat goed doet dan hoef je echt niet met stalen constructies te werken, die zitten in de kast van een Rio 400 ook niet.

Bij ons springt het deel wasr de bak in zit naar voren, waardoor je hem ook van opzij nog kunt zien. En waar je vooral goed over na moet denken zijn doorvoeren voor slangen en kabels en dat alles echt goed watervast moet zijn. Ook ventilatie boven de bak is van belang, anders trekt de hele boel krom.
 
Wij hebben ook een bak in een kastenwand en dit door een meubelmaker laten ontwerpen en bouwen. Bij ons zit er een 150x45x60 bak in en die staat op een kast van meubelpanelen. Als je dat goed doet dan hoef je echt niet met stalen constructies te werken, die zitten in de kast van een Rio 400 ook niet.

Onder een Rio400 zit geen bioloog, wat ik zeg is wanneer je een bioloog onder de bak neemt en de bak zelf langer is dan 150cm:

Met een bioloog zou ik wel voor een stalen/alu constructie gaan voor het aquarium zeker als het langer dan 150 (dus die 180 is).
Anders wordt het ondersteunen toch wel een dingetje.

Met meubelpanelen alleen red je het dan echt niet.
Daar waar bioloog zit heb je met meubelpanelen onvoldoende steun.
Houten balken zou nog wel gaan op 180cm
 
Constructie kan van hout, ook met bioloog.
ik ga binnen een paar maand 2 bakken van 160x60x60 boven elkaar plaatsen zonder tussenstaanders :)
dan heb je het dus wel over een palen constructie en niet van plaatmateriaal.

of ik direct voor een bioloog zou opperen? ik weet het niet.
ik heb een bak met 2 potfilters en een bak met een bioloog, beide hebben voor en nadelen.
er zijn hier mensen die een bak van 600-700L prima filteren met 2 wat grotere potfilters.

Wat ik hoe dan ook zou doen is 1 of 2 kleine droogkamers in de bak laten maken, zijn de snoeren van je verlichting en je slangen/pvc materiaal makkelijk en netjes weg te werken.

kwa bak lengte/diepte/hoogte, ga voor zo groot mogelijk.
180x60x60 is echt een prachtig maat, als jij maanvissen prachtig vind om te zien kan dat daar makkelijk in! (en nee zo heel moeilijk zijn maanvissen niet)
maar ook met 160x50x60 kan dat nog, die 60 hoog is dan wel een wat belangrijk puntje :)

en zorg ervoor dat je genoeg werkruimte boven de bak behoud, voor een huiskamer showbak van deze formaten zou ik zeker opperen voor 50cm werkruimte (ook om grotere stukken hout goed de bak in te krijgen ect).
 
@ lecturer, Bedankt voor je info :)
Wat ik het allerliefst zou doen zijn discussen :p maar dat is toch wel een dingetje...

Als ik denk in kastjes.... zou het voor ons gaan om een kast van 300x240x60 cm ofzo. Dan heb ik onderin 60 cm ruimte voor filters en dergelijke, dan een kastje van 60 ofzo, of deze twee net omgedraaid natuurlijk ;) daarboven 60cm lege ruimte. Allicht een soort klapmechanisme erin en een plank ofzo waar de lampen aan kunnen hangen... en daarboven nog een leeg kastje. De deurtjes houden dan het licht enzo uit zicht.

Dan aan beide kanten van het aquarium ook 4 lege kastjes met planken erin...

Zoiets zie ik voor me. Met 180x50/60x 60 aquarium erin..
 
Discus zou ook gaaf zijn in zo’n wand, moet ook te doen zijn.
Zou ook nog kijken naar je wateraansluitingen, zo’n bak verversen met een emmertje is niks
 

Terug
Bovenaan