Wat is er nieuw

koud of lauw water toevoegen

  • Onderwerp starter Onderwerp starter guppie100
  • Startdatum Startdatum
G

guppie100

Guest
ik heb gehoord dat koudwater als je ververst slecht is klopt dit nu doe ik lauw is het waar of onzin
 
Hangt er van af bij welke bewoners je het doet. Voor sommige soorten zet het juist aan tot voortplanten.
 
o ja ook handig neon tetra en platy dalmatier en endler guppen en cpo kreeften
 
Het hangt zeker af welke bewoners je hebt. Sommigen kunnen een frisse plons wel waarderen. Anderen kunnen er ziek van worden.
Over het algemeen moet je er voor zorgen dat de verschillen tussen voor en na het verversen niet te groot zijn.
Als je nu een emmer regenwater pakt ( 2 graden) en mikt dat in een bak van 500 liter, dan maakt dat niet zoveel uit.
Doe je dat in een bakje van 80 liter. Dan denk ik dat de vissen erg stil worden.

Verder is verwarmen met een gasgestookte warmwatervoorziening goedkoper dan het elektrisch verwarmen met je aquarium verwarmer.
Alhoewel....... de zon schijnt hier, en de meter loopt terug.....
 
Volgens mij allemaal niet zo temperatuursgevoelig m.u.v. neon tetra's. Zolang je een klein percentage koud water is lijkt het me geen probleem, maar als je lauw water kan gebruiken zou ik dat doen.
 
wat gebeurt er als ik koud er alleen bij gooi dan
 
Als het water voor je vissen te-snel afkoelt dan kunnen ze stres krijgen en b.v. witte-stip kan dan toeslaan.
 
ooooooooohhhhhhhhhhh niet fijn zieke vissen lijkt me niks
 
Mijn roofvissenbak kan ik prima koel/lauw water toevoegen, worden ze helemaal actief van. Mijn cichlidenbakken (Tanganyika en Malawi) echter kan ik alleen maar warm water toevoegen, van ongeveer dezelfde temperatuur als het aquariumwater. Anders zwaar gestresste vissen. Is ook wel logich ergens, zowel het Tanganyika meer als het Malawi meer zijn zo groot dat er amper temperatuurverschillen zijn. In een flink stromende rivier bv of in kleine meertjes/poeltjesheb je dat juist wel.

Het hangt dus echt heel erg van je visbestand af.
 
Bij iedere 40% waterwissel gebruik ik osmose water op keldertemperatuur.
10�C dus.

Water zakt zo van 25�C naar 18�C Nooit geen problemen met mijn Kardinalen, roodkopzalmen, gouramies, siamese algeneters, garnalen,...
 
Als je maanvissen hebt is het vragen om problemen als je ververst met koud water. Een groot temperatuurverschil kan dodelijk zijn. Bij Roodkopzalmen en Kardinalen zou ik het ook zeker niet doen. Voordat je het weet heb je witte stip. Het zijn maar tere vissen.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Dan bewijs ik met mijn bak een mirakel zeker?

[video]https://www.youtube.com/watch?v=nqAccnpQNs8[/video]
 
Je vissen hebben een goede beschermengel.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Ik ververs mijn stelling altijd met koud water omdat er in de schuur alleen kraan met koud water is, anders moet ik een hele lange tuinslang aanleggen. Ik houd altijd goed de temperatuur in de gaten en zorg dat het niet meer van 5 graden daalt. Een keertje lette ik helaas niet goed op en lag er plotseling een vis op de kop (Parancistrus aurantiacus). Deze heeft nog enkele dagen geleefd en is toen dood gegaan, ik denk toch als gevolg van het grote temperatuur verschil.

Dus goed opletten als je met koud water ververst.
 
JurgenD zei:
Bij iedere 40% waterwissel gebruik ik osmose water op keldertemperatuur.
10�C dus.

Water zakt zo van 25�C naar 18�C Nooit geen problemen met mijn Kardinalen, roodkopzalmen, gouramies, siamese algeneters, garnalen,...
Als je dat in handels bakken doet is het vragen om problemen. Deze vissen hebben sowieso al meer stres dan in een doorsnee bak.

In een huiskamerbak zou ik het niet aanraden maar daar is de stress sowieso lager en dan is de stres van koel water niet pers� de trigger voor witte stip. Ook zullen je vissen ws een betere conditie hebben.
 
Gezonde vissen worden niet ziek.
Als ze ziek worden is dit een teken van een zwakke weerstand.

Ik weet dat het bv bij mensen zo is dat je een weerstand kan versterken door net niet te soft te zijn ivm warmte en koude.
Of dat bij vissen ook zo is heb ik geen idee van.

Maar het feit is dat ik naar weinig om kijk wat dat betreft en nooit zieke vissen heb.
Ben toch al een 15 jaar serieus bezig, dus dat zegt ook wel iets.
 
Cruijffiaanse wijsheid, Jurgen? Gezonde vissen worden niet ziek? 😉


Groet,
Ben.
 
ververste in het beging ook met redelijk koud water met als resultaat regelmatig sterf gevallen
nu 2 graden warmer als de bak temp geen problemen meer
of het al dan wel niet goed gaan met kouder water verversen en ziekte of zwakke vissen te maken heeft waag ik te betwijfelen
zeker met maanvissen is het link om kouder te verversen zoals al aangegeven
en zeg nou zelf zit jij op een koude douche te wachten

groet

jaap
 
Ik voel ff en als het ongeveer even warm voelt als de desbetreffende bak is het voor mij okidoki.
 
Mijn gevoel zegt dat een plons koud water niet bevorderlijk voor een vis zal zijn daarom ververs ik ook met ongeveer de zelfde temperatuur.

Maar als je ververst stroomt het water (bij de meeste) er vaak redelijk rustig in en vermengt zich met het oude water dus een aantal graden zullen ze niets mee hebben.
 
Sommige vissen zullen er effectief minder goed tegen kunnen.

Maar ook de hoeveelheid en snelheid waarmee je dat koude water erin giet, zijn m.i. ook wel belangrijke factoren.

In de natuur kan het water soms drastisch afkoelen (of net opwarmen), maar dat heeft niet plaats op enkele seconden.
 
Neem aan dat je in de gaten houdt hoe je vissen reageren.
Mijn manen reageren beter als ik water toevoeg welk ongeveer op de baktemperatuur is, dus de 150 cm wordt met lauwwater gevuld.
De zwarte neons vinden een plons koud water prima, dus de 60 liter krijgt koud water.
En natuurlijk rustig toevoegen.
 
benvo zei:
Cruijffiaanse wijsheid, Jurgen? Gezonde vissen worden niet ziek? 😉


Groet,
Ben.

Zou niet weten wat ik daaronder moet begrijpen.

Maar ik bedoel vooral dat vissen die een gezonde levensstijl hebben en goed gevoed worden een sterke weerstand hebben.
Zo worden ze veel minder vatbaar voor ziektes.


Pamperen heeft dikwijls het omgekeerde effect van wat we willen bereiken.
Als je nooit blootgesteld wordt aan allerhande zaken heb je er ook geen weerstand tegen.

Daarom is een sauna met daarop gevolgd een ijsbad ook zo goed voor uw weerstand.
De sauna krijgen mijn vissen niet. Maar een wekelijks ijsbadje wel. 🙂
 
Met bv Kardinaalgarnalen weet ik van bij mezelf en anderen dat verversen met kouder water vaak slachtoffers maakt.
Komt echt heel nauw bij die krengen.
 
Hangt natuurlijk altijd van de vissen af uiteraard.
Bij de soorten die ik heb geeft het geen enkel probleem. Dat kan ik alvast stellen. 🙂
 
Geheel afhankelijk van de vis inderdaad.
Vissen uit de riftmeren of andere grote meren zullen hier minder goed tegen kunnen. Dit vanwege het hoge volume van het water en daarmee een buitje weinig invloed heeft.
Vissen uit rivieren zullen hier beter tegen kunnen 😉 Hier hebben de seizoenen en regenbuien op het relatief kleine volume water meer invloed.
 
Voor mijn nanobak waar ik wekelijks ververs voor 30% laat ik het water klimatiseren de dag ervoor in plastik spa flessen. Eens op kamertemperatuur zakt de temperatuur in de bak 23��25�C niet.

Voor mijn Juwel wissel ik minder frequent tijdens de winter, net heb ik 25 liter ververst, vers van de kraan op 13�C ongeveer, op de 200+ en de temperatuur zakte 0,8�C.
 
Herbstnebel zei:
Voor mijn nanobak waar ik wekelijks ververs voor 30% laat ik het water klimatiseren de dag ervoor in plastik spa flessen. Eens op kamertemperatuur zakt de temperatuur in de bak 23��25�C niet.

Voor mijn Juwel wissel ik minder frequent tijdens de winter, net heb ik 25 liter ververst, vers van de kraan op 13�C ongeveer, op de 200+ en de temperatuur zakte 0,8�C.

Ja, voor de meeste vissen is een graadje minder nu ook niet zo heel erg,en de temperatuur komt wel terug bij.
 
oke dan doe ik gewoon lauw bedankt iedereen
 
Ik ververs met regenwater uit de regenton. Op het moment dus best fris. Opgelost door de aanschaf van een 1500W dompelaar. In de emmer, wachten tot het water op temperatuur is en dan hoppa, de bak in.
Werkt prima.
 
HansK zei:
Ik ververs met regenwater uit de regenton. Op het moment dus best fris. Opgelost door de aanschaf van een 1500W dompelaar. In de emmer, wachten tot het water op temperatuur is en dan hoppa, de bak in.
Werkt prima.

Met het regenwater uit de regenton, is dit gefilterd?

Krijg je anders geen KANS op ziekten?
 
Gefilterd wordt er ouderwets door een paar lagen nylon kous. Nog nooit een probleem gehad.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan