Wat is er nieuw

Kouder weer Tempratuur regelen.

  • Onderwerp starter Onderwerp starter fish lover
  • Startdatum Startdatum
F

fish lover

Guest
Hallo iedereen.

Ik heb zins een kleine 4 maanden een Juwel rio 125
hier bij heb ik de bijgeleverde verwarming gebruikt.
Ik hoopte hier mee dat het euvel van het contante verwisselen van de temp verholpen was.
Helaas is dit niet het geval.
Nu het weer wat kouder word en de temp van de huiskamer daalt doet het aquarium dit ook.
van 24,5 a 25 tot nu 21.5 a 22. Je merkt gelijk aan de vissen dat ze minder bewegen.
Ik heb nu 1 van me oude 200w buizen er ingestoken en hoop dat de temp weer langzaam stijgt naar 24 A 25 graden.

Hoe doen jullie dit en hebben jullie deze schommeling ook zo zwaar ?
vast bedankt Jeffrey
 
Ik heb in de 80cm de verwarming net weer aan gedaan en deze staat op 24 graden. Normaliter zou deze de temp wel zo rond de 24 graden moeten houden want als hij eronder komt dan behoort hij aan te slaan en bij te verwarmen.
Wat voor buis gebruikte je dan en stond die wel voldoende hoog ingesteld??
 
Ik heb eerste de originele gebruik van juwel zelf staat ingesteld op 25/26 graden.
Nu heb ik een pro temp 200 van jbl er in hangen. Maar ik heb altijd al moeilijk heden hier mee gehad ook in me oude 80 cm aqua.
 
Dat hij ingesteld staat op 25 wil niet zeggen dat hij hier ook op regelt.
Er kan best een afwijking in zitten.
Ook kan er een hysterese in zitten
Misschien een idee om dit eens te testen in een emmer met water.
 
Ik snap dat ze kunnen afwijken maar ik heb er 3 thuis.
de Jbls zijn te groot voor een emmer. die van Juwel kan niet veel warmer meer.
Voor het geval iemand het gaat vragen 😉
dus verwarming hangt onder de het gebied waar het water door de pomp in het aquarium word verdeeld.
 
Ik heb een Eheim Jager van 300 W op mijn 300 liter netto hangen. De temperatuur was de afgelopen periode stabiel rond de 30,3 graden celcius. Nu de huiskamer temperatuur met een graad of 3 a 4 is gezakt, is de bak toch iets afgekoeld, naar de 29,7 graden celcius. Dit terwijl de afstelling niet is veranderd. Wat je ziet is dat je last heb van de hysterese van het verwarmingselement en dat de afkoeling groter is door een groter temperatuur verschil. Waarschijnlijk direct naar de thermostaat gemeten zal het verschil kleiner zijn. Dus ik meet zelf het verste van de verwarming af, en zorg dat ik daar de gewenste temperatuur heb. Ben nu dus ook klein beetje aan het bijregelen omhoog om weer op mijn gewenste temperatuur uit te komen. Denk dat dit niets te maken heeft met je thermostaten of elementen, maar dit is gewoon natuurkunde. Succes in ieder geval.
 
hmm oke duidelijk. Ik meet inderdaad in het midden van de bak op een midden laag.
IK heb hem ook maar iets om hoog gezet we gaan het zien thanks 😉
 
Ik heb eerste de originele gebruik van juwel zelf staat ingesteld op 25/26 graden.
Nu heb ik een pro temp 200 van jbl er in hangen. Maar ik heb altijd al moeilijk heden hier mee gehad ook in me oude 80 cm aqua.


In een bak van 80cm zou een thermostaat van 100W het makkelijk moeten kunnen doen. Dus de originele buis kan hem niet rond de 25 graden houden begrijp ik? Ik had destijds meende ik een 100W verwarming bij de Rio125 en heb dit probleem niet gehad.
 
Klopt de originele krijgt het niet voor elkaar. vind het zelf zeer vervelend.
En raar me huis is goed geïsoleerd en is ook maar 1 a 2 graden gezakt in temp dus daar moet het niet aan leggen.

Ik heb dus thuis ook nog 2 buizen van 200w leggen , deze zouden het toch beter aan moeten kunnen ze zijn alleen zo groot.

Oja het lampje brand wel bijna constant en hij staat zo goed als op max.
 
Ik heb 150w in een 60cm bak xD
Vroeger stond het aquarium op een koude en een iets tochtige plek. En de 150w was een paar euro duurder dan de 100w..

Maar staat jouw aquarium ook op een koude plek?
 
ik heb een digitale thermometer, en hij staat in de woonkamer 😀
 
Meest betrouwbare vind ik de "normale" met gewoon een stijgbuisje 😉 maar dat is mijn mening 😉
 
zelf houd mijn JBL 300watt mijn 450liter aquarium op 25 graden... dat die 100watt van juwel 125liter niet kan hebben vind ik raar.

heb je niet nog ergens een extra stijg thermometer liggen voor controle of die ander wel klopt?

anders toch is even kijken wat die in een speciekuip doet.
 
Toch apart dat nog niemand heeft gevraagd welke vissen Jeffrey heeft....
zou zomaar eens kunnen meevallen / misschien juist goed voor de vissoorten eens een graadje of wat koeler.
 
dat is waar, maar toch moet je wel even naar de oorzaak kijken waarom die heater het niet aankan. ookal zouden ze koeler zitten. je moet wel je heater kunnen vertrouwen.
 
Als je hem niet nodig hebt hoef je hem ook niet te kunnen vertrouwen 😉
 
Meest betrouwbare vind ik de "normale" met gewoon een stijgbuisje 😉 maar dat is mijn mening 😉
zelf houd mijn JBL 300watt mijn 450liter aquarium op 25 graden... dat die 100watt van juwel 125liter niet kan hebben vind ik raar.

heb je niet nog ergens een extra stijg thermometer liggen voor controle of die ander wel klopt?

anders toch is even kijken wat die in een speciekuip doet.



Nou ik heb gister even snel een normale Thermometer gekocht.
Die geeft aan dat het water rond de 26-27 graden is :stom:.

Voor de zekerheid gedurende de dag op verschillende plekken gehangen en bleef wel hier in de buurt.
Dus de verwarming kan een graadje of 1 - 2 om laag :S



Aan vis heb ik momenteel
honinggoerami
marmerbijlzalm
cory panda
rasbora maculata
Bij garnaaltjes.
en een kleine Aziatische algen eter waar ik de naam even niet van weet.

Ben het langzaam aan het omturnen. ( mijn bestand.):petjeaf:
 
Zo zie je maar weer,

Meten is weten 😎
 
volgens mij kan je met dit bestand de temp gerust op 23 graden zetten.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan