Ik heb ook lange tijd enkel mannenguppen gehouden omdat ik geen kleintjes (in overvloed) wilde. Het gedrag wat ik toen zag was dat ze heel de dag in een groepje op en neer zwommen en elkaar het hof probeerde te maken. Er was geen agressie, dus ging ik er ook vanuit dat het wel goed zat.
Juist na het vele malen lezen van opmerkingen van forumleden dat dit voor de guppen toch niet goed zou zijn, heb ik nu ook vrouwenguppen in mijn bak. Ik zie juist wel een groot verschil in gedrag. Er is nu heel andere interactie te zien. Ik zie nu regelmatig vissen even rusten en de samenstelling van groepjes waarin gezwommen wordt, wisselt steeds. De vissen ogen veel rustiger en zijn tussendoor ook veel meer aan het grazen.
Ik zeg hiermee niet dat het houden van alleen mannenguppen niet goed is, want dat weet ik gewoonweg niet. Ik zie wel een duidelijk verschil en ik denk dat in mijn situatie de visjes in een gemengde samenstelling wel natuurlijker gedrag laten zien.
Ze zitten hier overigens op 23 graden. Mocht ik echt een overschot krijgen, dan gaan die de vijver in als voer voor de kikkers. En ja, daar zullen misschien ook weer mensen het niet mee eens zijn..?? !!