Koudwater guppen


M

Marrie98

Guest
Ik las dus net een artikel dat het houden van guppen zonder verwarmingselement dierenmishandeling is.
Zelf heb ik een bakje mannetjes guppen zonder verwarming. Is dit echt dierenmishandeling? :s
Want ze zijn volgens mij wel gelukkig. Ze eten goed, zijn mooi van kleur en best actief.
 
Wordt wel vaker gedaan hoor..
Wat is de laagste temperatuur die ze dan tegen kunnen komen?
 
15 graden. In de winter was 1tje de verwarming in huis stuk dus toen was het 10 maar meestal niet minder dan 14-15 graden
 
het zijn voltropische dieren. Dat een dier het aankan zegt niet dat het ook goed is. 22 graden is toch wel het minimale.

Daarbij Gupmannen houden van paren dat is hun natuurlijke gedrag. Ze zonder vrouwen houden is ze het onthouden van hun natuurlijke gedrag. Vaak wordt op dit forum wordt gezegd dat je bv Corydoras op het beste op zand kan houden vanwege hun gedrag. Maar alleen Gupmannen samen houden daar heeft niemand iets op tegen.
 
Botia, als een corydoras niet kan grondelen in zand dan gaat dat idd tegen zijn natuurlijke gedrag in omdat hij het dan helemaal niet kan. Nu heb ik zelf een mannen guppen samenleving in een bak om meerdere redenen, ten eerste omdat ze met te veel zijn, ten tweede omdat er een paar krom zijn. De andere optie was bij de kromme mannen dus dood maken en dan lijkt me deze beter. Zelf heb ik mijn mening nog niet helemaal bepaald in het plaatsen van alleen mannen in een bak maar als ik kijk naar hun gedrag bij een vrouwtje en dat bij andere mannetjes dan zie ik weinig verschil. Ze imponeren en zwemmen achter elkaar aan. Er is nu geen vrouwtje te bevruchten maar als er vrouwtjes in de bak zouden zitten zouden alleen de dominante, snelle mannetjes de kans krijgen en de anderen nog steeds niet dus nu is het eerlijk verdeeld want niemand kan/mag. Hun natuurlijke gedrag lijdt er iig niet onder.
 
Ik heb ook lange tijd enkel mannenguppen gehouden omdat ik geen kleintjes (in overvloed) wilde. Het gedrag wat ik toen zag was dat ze heel de dag in een groepje op en neer zwommen en elkaar het hof probeerde te maken. Er was geen agressie, dus ging ik er ook vanuit dat het wel goed zat.
Juist na het vele malen lezen van opmerkingen van forumleden dat dit voor de guppen toch niet goed zou zijn, heb ik nu ook vrouwenguppen in mijn bak. Ik zie juist wel een groot verschil in gedrag. Er is nu heel andere interactie te zien. Ik zie nu regelmatig vissen even rusten en de samenstelling van groepjes waarin gezwommen wordt, wisselt steeds. De vissen ogen veel rustiger en zijn tussendoor ook veel meer aan het grazen.
Ik zeg hiermee niet dat het houden van alleen mannenguppen niet goed is, want dat weet ik gewoonweg niet. Ik zie wel een duidelijk verschil en ik denk dat in mijn situatie de visjes in een gemengde samenstelling wel natuurlijker gedrag laten zien.
Ze zitten hier overigens op 23 graden. Mocht ik echt een overschot krijgen, dan gaan die de vijver in als voer voor de kikkers. En ja, daar zullen misschien ook weer mensen het niet mee eens zijn..?? !!
 
Mascha zei:
Ik heb ook lange tijd enkel mannenguppen gehouden omdat ik geen kleintjes (in overvloed) wilde. Het gedrag wat ik toen zag was dat ze heel de dag in een groepje op en neer zwommen en elkaar het hof probeerde te maken.
Bij gebrek aan beter gaan ze met elkaar proberen te paren. Je ziet vaak ook frustratie omdat dat niet lukt.

23 graden is trouwens prima! Wel voeren met de zgn speciale Guppyvoeders omdat ze toch wel veel plantaardige kost wensen.
 
Guppen zijn mede dankzij de mens op erg veel verschillende plekken te vinden. Ze zijn zelfs wel gevonden in gebieden met brak water. Ook kun je ze vinden in de meest uiteenlopende temperaturen. Van zeer warm tot vrij koud.

15 graden zou moeten kunnen, veel kouder zou ik het echter niet maken.
 
Het maakt daarbij wel heel veel uit of je dierenwinkelguppen hebt of bijv. nakweek van nakweek van nakweek van dierenwinkelguppen op bijv. Marktplaats haalt. De tweede zijn veel sterker.
 
Dat klopt dierenwinkel guppen houdt je liever vrij warmen in een schone bak. En dan nog houdt je ze vaak niet heel lang in leven. Al heb ik nu 2 mannen al vanaf Oktober en November die het goed doen. De 2 vrouwtjes deden het aanmerkelijk slechter. Maar ik heb daar nog een 20tal gezonde dochters van die inmiddels ook al voor nageslacht hebben gezorgd.
 
Ik heb 2 mannen uit de dierenwinkel die nu al bijna een jaar vrolijk rondzwemmen. Ik geef ze heel divers voer. Zowel vlokken speciaal voor guppen, als komkommer en andere groenten, artemia, spirulinatabletjes en tubifex. Mis ik dan nog iets?
Hier in de buurt zitten al jarenlang kardinaaltetra's in een grote sloot. Ondanks de lage wintertemperaturen blijven ze het doen. Zal iemand er wel in gegooid hebben...
 
Weet je zeker dat het kardinalen zijn?
 
ja 100% zeker
 
Serieus, kardinaal tetra's in de sloot? Misschien ben ik wantrouwend, maar dat lijkt mij echt onmogelijk. Tenminste ik dacht altijd dat kardinaal tetra's warmtebehoevende vissen zijn.
 
Ik heb er grote twijfels bij...

De temperatuur in de sloot 's winters zal ver, heel ver liggen beneden de dodelijke limiet van kardinaaltetra's. Zie dit onderzoek.
Als er al een soort uit het genus is die lagere temperaturen goed aankan is het de neontetra. Die wordt immers ook gevonden in wateren die be�nvloed worden door smeltwater uit de Andes. En zelfs hierbij heb ik nog twijfels, want be�nvloed door smeltwaters uit de Andes is heel iets anders als wintertemperaturen op het Noordelijk halfrond.

~ Ivo
 
bubbelzzz zei:
Guppen zijn mede dankzij de mens op erg veel verschillende plekken te vinden. Ze zijn zelfs wel gevonden in gebieden met brak water. Ook kun je ze vinden in de meest uiteenlopende temperaturen. Van zeer warm tot vrij koud.

15 graden zou moeten kunnen, veel kouder zou ik het echter niet maken.
Ik zou graag een bron zien van guppen die 'vrij koud' worden gevonden.

~ Ivo
 
Zou dan wel wat foto's willen zien, van de kardinaal tetra's in de sloot.
 
Hier zitten de guppen op een constante temperatuur van 24 graden. Van alle winkelguppen heb ik maar twee vrouwtjes over (ze zijn vermoed ik ca 1 jaar nu) en de ene dame is afgelopen maand pas voor het eerst bevallen en de andere lijkt wel een baby fabriek. De babyfabriek is eigenlijk op en dat zie je ook aan haar, ze had enorme buiken en is helemaal krom gegroeid daardoor, elke bevalling werd ze wat krommer. De andere is nog recht.

De bak met mannen is idd behoorlijk actief maar of ze er gefrustreerd van worden kan ik niet zeggen, ik zie geen agressie. Gisteren heb ik er weer een mannetje bijgezet omdat hij hevig verliefd was op de babyfabriek en ze geen moment rust had. De rust is er dus ook niet echt als er wel dames bijzitten.
 
Yilleke zei:
De rust is er dus ook niet echt als er wel dames bijzitten.
De vraag is dan of je er genoeg dames bij hebt zitten. In welke verhouding zitten ze dan?
 
Mascha&Ivo zei:
bubbelzzz zei:
Guppen zijn mede dankzij de mens op erg veel verschillende plekken te vinden. Ze zijn zelfs wel gevonden in gebieden met brak water. Ook kun je ze vinden in de meest uiteenlopende temperaturen. Van zeer warm tot vrij koud.

15 graden zou moeten kunnen, veel kouder zou ik het echter niet maken.
Ik zou graag een bron zien van guppen die 'vrij koud' worden gevonden.

~ Ivo

http://www.fishbase.org/Country/Country ... reticulata

Zo zijn er ook in Nederland populaties geweest. Met name bij uitmondingen van koelwater van fabrieken. Daar werd de temperatuur in de winter niet laag genoeg om de guppen te laten sterven.

Ik bedoelde echter wel dat je die koude temperaturen niet lang moet volhouden. Als het overdag weer omhoog gaat naar een graad of 20 zou het te doen moeten zijn.
 
Kan ik dan ook guppen in koudwater bakje houden
 
BettaFish96 zei:
Kan ik dan ook guppen in koudwater bakje houden
In je 40x20x25 aquarium bedoel je?
 
ja]]]]]
 
Ivo, ik heb op dit moment 4 volwassen dames en een aantal dames die half volwassen zijn en twee mannetjes, 1 volwassen mannetje en een half volwassen mannetje. Het volwassen mannetje keek alleen maar naar die ene dame om, ik vermoed omdat ze zo lekker rond is, de andere dames vond hij niet de moeite waard. Het grootste gedeelte van zijn tijd zat hij achter deze dame aan en dat terwijl het arme beestje net bevallen was en zichtbaar geleden heeft van de zwangerschap.
 
Eigenlijk gewoon dramatische toestanden die guppenhouderij!
 
Seabait zei:
Eigenlijk gewoon dramatische toestanden die guppenhouderij!

Nepal is erger John om even in GMT termen te blijven spreken :D ;).
 
Nee bettafish,dat is te klein voor guppen.
Deze vereisen min 60cm,en dat is het barre minimum!
In 80cm tot 1m komen ze veel beter tot hun recht!
 
Guppen kunnen meer hebben qua temperatuursschommelingen dan menigeen denkt.

Zoals in de eerste opmerking binnen deze topic werd gesteld dat guppen zonder verwarming dierenmishandeling zou zijn wijs ik per direct af. Want zo'n opmerking geeft een onkunde over guppen weer. Het lijkt mij dan meer een uitspraak van iemand die kopie van een kopie van een standaardverhaaltje verkondigd. Vers uit een commercieel aquariumboekje. Dus maak je (starter van deze topic) geen zorgen over zo'n opmerking dat het dierenmishandeling zou zijn.

Ik hou zelf al meer dan 4 decades guppen en andere levendbarende soorten en werk zekers niet continue via het heiligdom van het aquariumboekje.
En ze zijn niet allemaal tropisch om daar direct maar over te beginnen. Een groot deel is zelfs subtropisch.

In geen enkele bak bij mij bevind zich een verwarmingselement ongeacht de soort vissen die zich er in begeven. Er heerst gewoon het niveau van een kamertemperatuur. In de buitenbakken oogst ik mijn m.n. eierlevendbarende en echte levendbarende tandkarpers rond half oktober. Laagste watertemperatuur overdag ooit waarbij ik ze eruit heb gehaald was 8�C. En ze waren nog allemaal vrolijk. Let wel: Ik heb ze de tijd gegund om ook aan deze omstandigheden aan temperatuursschommelingen te kunnen wennen. Uiteindelijk heb ik aan het eind van het buitenseizoen sterkere vissen als de vissen die binnen worden gehouden. Het is een nabootsing wat ook in de vrije natuur voorkomt. Vergeet niet dat de meesten van deze soorten van nature in ondiepe wateren voorkomen waarbij temperatuursschommelingen gedurende overdag t.o.v. de nachtelijke uren behoorlijk verschillen. En hier durf ik voor in te staan aangezien ikzelf ooit in bepaalde endemische gebieden in midden- en zuid-amerika ben geweest.

Maar goed, op zich als gemiddelde temperatuur waarbij het dan m.n. om de gekweekte sierguppen gaat dan is zo'n 22-24�C altijd goed. Veel warmer zou ik het niet zetten want dan gaan ze ook nog eens sneller door hun levenscyclus heen. Doch is er wel een onderscheid tussen langdurige hoge watertemperaturen in de vrije natuur als wanneer men het over een gesloten biotoop (aquarium) heeft.

Als het aan mij zou liggen zouden de commerci�le boekwerken eens goed op de schop moeten worden genomen. Boeken waar ikzelf meer waarde aan hecht zijn die uit eerdere decades. Daar staat inhoudelijk meer info in.
 
stanovic zei:
Zoals in de eerste opmerking binnen deze topic werd gesteld dat guppen zonder verwarming dierenmishandeling zou zijn wijs ik per direct af. Want zo'n opmerking geeft een onkunde over guppen weer. Het lijkt mij dan meer een uitspraak van iemand die kopie van een kopie van een standaardverhaaltje verkondigd. Vers uit een commercieel aquariumboekje. Dus maak je (starter van deze topic) geen zorgen over zo'n opmerking dat het dierenmishandeling zou zijn.
Ik ben al 25 jaar met Guppen bezig. En ik bemerk toch dat Guppen rond de 22 graden het prettigst vinden. Ik lees vrijwel nooit aquariumboekjes en vertel mijn mening.

Ik heb ook wel guppen buiten gehouden. Zowel wildvormen als sluiers maar naar mijn mening hadden ze het wat aan de koude kant. Zwaarddragers en Variatus platy's deden het beduidend beter.
 
Hey die Botia,

Wat jij stelt dat guppen rond de 22 graden het prettigst vinden daar verwijs ik zelf reeds naar als je wat verder in mijn geschreven tekst leest. Dus daar ben ik in meegaand.

Mijn stelling ging dan ook om het gegeven dat guppen zonder verwarming dierenmishandeling zou betreffen. En daar was mijn reactie dan ook op gebaseerd. Ik vind in het algemeen dat men meer over vissen zouden moeten weten qua herkomst om zomaar te stellen dat een aquarium voorzien zou moeten worden van een verwarmingselement als men er enkel vanuit gaat dat het om een tropisch visje gaat. Niet nagaand of het wellicht een subtropisch visje betreft en of dan de marges groter blijken te zijn eventueel m.b.t. de temperatuur. En uiteraard ben ik mij ook bewust dat de huidige sierguppen niet per direct op ��n lijn geschaard kunnen worden met wildguppen. Toch kun je sierguppen mits ze wat jonger zijn behoorlijk goed laten overwennen aan wat lagere temperaturen zonder dat het schade aan de vissen kan geven.

Bij mij gaat het al jaar in en uit goed. Maar ja, uiteraard spelen bepaalde factoren wel een rol om de vissen in een buitenbak goed te houden. Dat gegeven zal ik uiteraard niet teniet doen. Bij mij zwemmen ze alweer buiten zonder problemen. De opzet is net zoals elk jaar ze in het najaar weer te gaan oogsten.

Dat jij zelf ook lang met guppen bezig bent, heb ik uiteraard al veel eerder van je vernomen in topics van wat jaren terug. Met alle respect!

Ook ik geef mijn mening op basis van mijn eigen ervaringen die voor mij ook een fundament vormen voor de aquariaan die ik al jaren ben.
 

Terug
Bovenaan