Wat is er nieuw

kraanwater kh3 - ph8 probleem

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Bjorn vd Linden
  • Startdatum Startdatum
B

Bjorn vd Linden

Guest
over een dikke week kan ik mijn nieuwe bak 1000L waarin ZA bestand komt gaan vullen en indraaien.

nu meet ik net een kh van 3 en ph van 8 van mijn kraanwater....

wil natuurlijk een kh van >4 ivm buffer voor de Ph, en het liefst een Ph <7 ivm de ZA vissen..

hoe ga ik dit oplossen? als ik de kh verhoog stijgt de ph dan niet mee?
 
Ik ben geen scheikundige maar de ph stijgt wel mee volgens mij. Je hebt dacht ik wel middeltjes die alleen de kh verhogen.
 
ik zou mij persoonlijk niet direct druk maken om een kh van 3. voordeel is dat de PH relatief makkelijk zal bewegen, maar met 3 zou ik niet meteen van zijn voor een PH val, zeker niet als je niet met "middelen" gaat zitten rommelen. Ga je CO2 toevoegen voor je planten? Zo ja, zal bijgevolg de PH meteen wat naar beneden zakken zonder veel moeite. Ga je evt. catappa bladeren of turf toevoegen, dan zal de PH vermoedelijk ook wat mee naar beneden gaan. Ik zelf vind een kh van 3 een mooie waarde, mits dat voor je vissen ok is natuurlijk.
 
ik ga geen co2 toevoegen aangezien er weinig planten in komen, hooguit wat koolstof (easy carbo oid) maar dan ook minimaal..

met catappa of turf gaat de ph omlaag, maar gaat de kh hier mee niet ook omlaag?
maw... hoe krijg ik de ph omlaag zonder dat de kh ook nog verder zakt?
 
ik las wel natriumwaterstofcarbonaat toevoegen om de kh wat omhoog te krijgen.. maar hierdoor zal de ph ook mee omhoog gaan (?), wat ik juist niét wil.

ik vind het overigens best aparte waterwaarden.. bij zulk lage kh verwacht je meestal een lagere ph dan in dit geval...
 
Ja turf verlaagt ook de kh. Kijk eens in mn link voor wat je kan gebruiken hiervoor.
 
Een kh van 3 is geen probleem voor ZA'ers

Heb ik hier ook uit de kraan, maar dan wel met een PH van 7.4

Er komt ook hout enzo in je bak? Ik zou m gewoon is vullen en kijken wat er is gebeurd na 2weken oid.
 
Idd geen probleem voor de ZA, beter gezegd net goed, maar ik zat meer te denken ivm ph buffer, ik lees overal minimaal 4...

ik heb qua waterchemie enz nog niet heel veel verstand maar wat is nu belangrijker als je het voor de visjes een beetje goed wil doen qua zacht water, die lage kh of een lage ph.. want die ph 8 zit me toch niet helemaal lekker.

in de bak komen o.a. red terrors, green terrors, geophagus surunamencis, chrenecichla, hero notatus. meeste nakweek op 'nederlands water' maar ph8 zou ik toch liever op 6-7 krijgen.

er komt idd veel hout in de bak. dit zal wel wat aanzuren, ph zal dan wel iets omlaag laag maar de kh dan gaat die daar ook nog verder door omlaag?
 
nu meet ik net een kh van 3 en ph van 8 van mijn kraanwater....
Laat je kraanwater maar eens 24h staan en meet je pH dan nog eens, zou normaal moeten zakken.


Wat veel slechter is voor vissen dan een 'te hoge' pH, is dat er iemand zonder het gegeven pH te snappen (niet persoonlijk bedoeld) er mee begint te klooien. Zo kan je veel meer schade toe brengen dan nodig.
 
oké.. ga ik eens proberen..

punt 2, daar heb je groot gelijk in! daarom dat ik het vraag en erover lees in die diepgang die ik nog begrijpen kan haha.. want als je zo links en rechts de diepgaande stukken leest dan begrijp ik zelf idd wel dat het niet zo eenvoudig is van dit middeltje er bij en het is klaar. nee, dan veranderd dit en daardoor veranderd dat enz enz... + dat als je eenmaal met een middeltje begint je veel meer schommelingen krijgt en het moeilijk worden alles constant te houden. aangezien ik dat toch niet 100% volg ben ik idd huiverig om er 'iets' bij te gooien. als je iets doet doe het dan goed of als je het niet weet blijf er liever lekker van af en doe het met het water dt je gegeven krijgt... haha..
 
waterwaarden even opgevraagd bij de waterleidingmaatschappij...

voor de ph, is dat dan Nr 180 of 182?

kh, is neem ik aan Nr 246?

en welk nr is de GH?

Screenshot_20170504-145538.png
 
Dan zal je wat moeten rekenen. Jou hardheid is 0,66 mmol/l.
1°dH = 0,179mmol/l

totale alkaliniteit is 222 + 224 in HCO3 en CO3. Dus dat moet je ook even berekenen.

pH is idd die kolom. Let wel op dat je waterleverancier iets kan toevoegen wat de pH tijdelijk kan verhogen voor de bescherming van de leidingen. Daarom even het water 24h laten beluchten.

EDIT:
Je hebt overigens bijna perfect aquariumwater, ben bijna jaloers. 😀
Het enige wat ik zou doen, mocht je planten willen houden, is wat magnesium toevoegen tot ongeveer 6-8 mg/l.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan