krachtigere pomp plaatsen?

baldrick

Member
Lid geworden
10 september 2011
Berichten
6
Locatie
Amsterdam
Goedeavond,

Ik heb een vraag over mijn pomp in onze Juwel bak. Deze draait al een jaartje of vijf zonder problemen maar ik zit er aan te denken om een krachtigere pomp te plaatsen. Elke keer als ik de bak verschoon dan merk ik dat de vissen bewust de hardere stroming opzoeken van de invoerslang, alsof ze dat fijn vinden. Dus mijn idee is: waarom dan de stroming niet permanent wat sterker maken? Ik heb verder eigenlijk nooit problemen met mijn bak en er zitten vissen in die inmiddels wel hoogbejaard moeten zijn :) Is het een idee om dan van een 1000 naar een 1500 pomp te gaan bijvoorbeeld? Of ga ik dan problemen opzoeken die ik niet moet willen?

Alvast dank voor de feedback.
 
Ja hoor, moet goed kunnen. Waarom niet. :) Wordt vaak genoeg gedaan. Ik geloof ook dat die pompen van Juwel onderling verwisselbaar zijn, dus je bent zo klaar.
 
Ha Gino, dank voor de reactie. Dan gaan we dat eens even doen. Dit pompje heeft zijn werk goed gedaan al die jaren dus die kan dan met pensioen.
 
Het kan maar het heeft geen filtervoordeel en mogelijks ook wel nadelen.
bvb, door de hogere doorstroomsnelheid in het filterhuis bestaat de kans dat bij sterkere vervuiling van het filtermateriaal er niet genoeg water meer door kan stromen en bepaalde delen van de filter of zelfs pomp droog zullen komen/ lucht zullen aanzuigen.
 
Ha Vis&versa,

Dank voor je reactie. Ik ben niet op zoek naar filtervoordeel, maar sterkere stroming. En als er meer vuil in het water zit, dan gaat het filtermateriaal daar toch sowieso mee vollopen? Betekent het dan niet gewoon filter wat vaker schoonmaken? En lucht aanzuigen? Hoe dan? De boel staat toch volledig onder water? Misschien allemaal beginnersvragen, maar ik wil uiteraard geen nadelen ondervinden die het welzijn van mijn watervrienden in gevaar kunnen brengen..
 
Tsja, in theorie kun je een lager waterpeil krijgen, of zelfs wat cavitatie, als het filter harder draait dan het materiaal toelaat.

Maar gebruik je geen fijne filterwatten o.i.d. (persoonlijk zou ik dat al nooit doen) en is je bezetting/vervuilingsgraad niet te hoog, dan zal dat denk ik wel meevallen. En mocht je nou veel blaadjes e.d. hebben rondslingeren, ik geloof dat er van Juwel tegenwoordig opklikbare voorfilters zijn. :)
 
Ha Vis&versa,

Dank voor je reactie. Ik ben niet op zoek naar filtervoordeel, maar sterkere stroming. En als er meer vuil in het water zit, dan gaat het filtermateriaal daar toch sowieso mee vollopen? Betekent het dan niet gewoon filter wat vaker schoonmaken? En lucht aanzuigen? Hoe dan? De boel staat toch volledig onder water? Misschien allemaal beginnersvragen, maar ik wil uiteraard geen nadelen ondervinden die het welzijn van mijn watervrienden in gevaar kunnen brengen..
als de pomp meer water wegpompt dan dat het filtermateriaal door kan laten zal de ruimte van de pomp (deels)droog komen te vallen en zal de pomp lucht aanzuigen.
 
als de pomp meer water wegpompt dan dat het filtermateriaal door kan laten zal de ruimte van de pomp (deels)droog komen te vallen en zal de pomp lucht aanzuigen.
Lijkt me sterk dat dit kan gebeuren in een juwel intern filtertje
 
Terug
Bovenaan