Wat is er nieuw

kreeft in meterebak?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Joooke
  • Startdatum Startdatum
J

Joooke

Guest
Na maanden twijfelen denk ik er uit te zijn wat in mijn tweede bak te stoppen (afhankelijk van jullie advies)
Het betreft en meterbak (100 liter bruto) (1m * 30cm diep * 40cm hoog)
Ik had hier graag een kreeft in gehouden.
Is dit mogelijk met deze afmetingen?
Mag het een rode rivierkreeft zijn? (ik zie dat er ook blauwe beestjes onder die naam verkocht worden)
Ik denk 1 beestje aan te schaffen, zandbodem, met wat anubiasplantjes en de nodige schuilplaatsen

Ik heb een filter klaarstaan met capaciteit 300l/h. Is dit OK?

Groetjes,
Joke

edit: met "die blauwe" bedoel ik 😛rocambarus allenii - Blauwe Florida kreeft

Dat kan prima. Doe je er nog iets anders bij in? Ik ben een kreeftenliefhebber.

Ik zou starten met enkel de kreeft, als ik na een paar maanden zie dat dit goed loopt eventueel kijken wat voor visje er bij kan, maar dit is geen must (heb al een gezelschapsbak)

Filtering is goed zo? niet te zwak/ hard?
is 1 kreeft OK of beter 2?

Ga eens kijken hoe jou aquarium ervoor staat...

Ik heb een bak marmer kreeften gehad, ging prima. De Florida willen elkaar nog wel een te lijf gaan.

Stroming is prima, maar niet te overdreven. Ze zitten toch graag verscholen.

'k heb er al heel wat over gevonden op het net maar niets over de beste filtercapaciteit en welke stroming beter is.
Over de Florida lees ik heel wat verschillende ervaring, sommigen gedragen zich na een paar maand heel wat rustiger, maar dat is niet steeds het geval... weet niet in hoeverre je na een poos nog een tweede kreeft mag introduceren? Territoriaal?

Ik zag dat je heel wat vis- en bak-ervaring bij je. Je 1.80 staat er ook prachtig bij!

Ik hoop nog wat reacties te krijgen van mensen die de Florida hebben. Doorheen de jaren heb ik wat meer vertrouwen gekregen in forum leden dan in de massa-info die op't net te vinden is.
Ga op het gemak de bak voorbereiden, maar de kreeft zal hoe dan ook niet voor de eerste weken zijn...

Ik zal even reclame maken voor een forum waar ik ook lid van ben 🙂
Als je veel wil weten over kreeften en garnalen moet je eens naar het gek.nu forum.
Over het algemeen zal men je wel afraden om vissen bij kreeften te zetten, het loopt toch vaak niet goed af met de vissen. Kreeften zijn nu eenmaal echte jagers.

Ik heb florida's gehad, in beide kleuren. Die van mij waren erg gemakkelijk naast elkaar, maar je kunt gewoon pech hebben. Een belangrijk element is het maken van schuilplaatsen. Buizen, stenen, kokosnoten, wat je maar wilt. Als ze maar weg kunnen.

Dat forum dat je vermeld Eric al wat doorlezen, staat idd heel wat info op over kreeften en over de allenii. Super!
Ik ga er waarschijnlijk twee vrouwen in zetten (is voorlopig mijn idee h�)

Vandaag nieuwe buizen voor het filter gaan halen (vertrouw die oude niet meer ten volle)
Ik hoop de bak draaiende te hebben tegen eind deze week, we zullen zien...

Erik1974 zei:
Ik zal even reclame maken voor een forum waar ik ook lid van ben 🙂
Als je veel wil weten over kreeften en garnalen moet je eens naar het gek.nu forum.
Over het algemeen zal men je wel afraden om vissen bij kreeften te zetten, het loopt toch vaak niet goed af met de vissen. Kreeften zijn nu eenmaal echte jagers.

Dat heb ik al gemerkt bij de kleine cpo maar het hangt ook af van het karakter van je kreeft.

Nu zijn CPO's ook wel behoorlijk actief en agressief, je hebt ook rustiger soorten. De Procambarus Vasquezae is bijvoorbeeld weer heel rustig en kan bijna altijd wel met vissen samen worden gehouden, alleen bodem vissen zou misschien fout kunnen gaan. Maar zelfs daar zijn succesverhalen van te vinden.

De filter draait!
Nog totaal niets van inrichting, de stenen en kokosholen liggen kris-kras door de bak, planten gaan er pas morgen in,...
maar ik heb wat voer verkruimeld, en deponeerde twee grote posthoornslaken die als eerste de boel mogen verkennen, de bacteriegroei kan beginnen!

Kreeften houden wel van een rommeltje hoor. Hoe meer troep om op en onder te kruipen hoe beter!

Weet je al welke soort het gaat worden? In een meterbak kan je zo'n beetje alle gangbare soorten kwijt. De cherax soorten zijn ook erg mooi maar vaak wel wat schuwer. De Allenii die je noemt is dat i.i.g. niet. Die zal je vaak dreigend naar je uit zien halen 🙂

Erik1974 zei:
Nu zijn CPO's ook wel behoorlijk actief en agressief, je hebt ook rustiger soorten. De Procambarus Vasquezae is bijvoorbeeld weer heel rustig en kan bijna altijd wel met vissen samen worden gehouden, alleen bodem vissen zou misschien fout kunnen gaan. Maar zelfs daar zijn succesverhalen van te vinden.

Het hangt van het karakter af want ik heb ook wel een rustige cpo gehad. Maar in het algemeen zijn ze vrij actief en willen weleens een poging doen om een visje te vangen.

Pffffft...
NO2: 0.3 a 0.4
NO3: >80
nog weekje afwachten en dan opnieuw bekijken.
'k Had gehoopt de dames ( 2x Procambarus allenii) deze week te halen, maar dat is zo te zien nog te vroeg... :juggle:

Ja nog even geduld dus. Je no3 is ook nog erg hoog. Maar goed vanaf 29-1 is ook nog maar zo n 3 weken geleden natuurlijk 😉.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan