Wat is er nieuw

Kreeftenpest

Gdeleeuw

Well-known member
Lid geworden
13 april 2019
Leeftijd
37
Hallo, een vraagje voor de experts🙂. Ik heb een bak met een clarkii kreeftje. Deze bak wil ik koppelen aan een bak met dwergkreeftjes. Is dit mogelijk ivm kreeftenpest? Hoe groot is de kans dat een hier gekweekte aquariumkreeft überhaupt kreeftenpest heeft?

Als je beide soorten al langere tijd hebt en ze ogen gezond, dan lijkt de kans me klein dat ze het zouden hebben. En dan kunnen ze elkaar normaal gesproken ook niet aansteken. Het is met name een risico (hoe groot weet ik niet, heb ik geen beeld van) bij het mengen van dieren van verschillende/onbekende oorsprong.

Als je beide soorten al langere tijd hebt en ze ogen gezond, dan lijkt de kans me klein dat ze het zouden hebben
Dit is geen argument, de clarkiikreeft is slechts drager van de kreeftenpest maar heeft er zelf geen last van dus oogt een besmette kreeft ook gewoon gezond

De clarkii komt bij een particulier vandaan die ze al jaren kweekt. Ik heb het beestje vanaf dat hij een week of 3 oud is. Zal nu ongeveer een jaar zijn. (Weet niet of het relevant is, maar toch)

Dit is geen argument, de clarkiikreeft is slechts drager van de kreeftenpest maar heeft er zelf geen last van dus oogt een besmette kreeft ook gewoon gezond
Oh dat wist ik niet eens van de Clarkii. Daar heb je gelijk in. 👍 Dan is inderdaad niet te garanderen dat kreeften die geen symptomen vertonen geen gevaar opleveren voor andere soorten.

De clarkii komt bij een particulier vandaan die ze al jaren kweekt. Ik heb het beestje vanaf dat hij een week of 3 oud is. Zal nu ongeveer een jaar zijn. (Weet niet of het relevant is, maar toch)
Het zal dan in principe een gok zijn, als je de info van @Nicolientje-W meeneemt. Persoonlijk zou ik die gok dan wel durven wagen, aangezien je niet vaak hoort dat er daadwerkelijk kreeftenpest uitbreekt bij mensen thuis. Maar garanties zijn dus niet te geven. 🙂

Lastig, zit flink te twijfelen of het verstandig is.

Zoals ik het begrijp kunnen Noord Amerikaanse kreeften inderdaad drager zijn van Aphanomyces astaci , in de meeste gevallen zonder ziekte.
Het zijn vooral de soorten uit Oceanië (bijvoorbeeld Cherax), Aziatische en Europese kreeften die hoog risico lopen gezien ze niet resistent zijn.

Noord-Amerikaanse kreeften uit de hobby kunnen wel degelijk nog steeds drager zijn als ik dit artikel juist interpreteer.
Ook de CPO's kunnen dus drager zijn, ik vermoed zonder kwalijke gevolgen maar daar ben ik niet zeker van en ik kan er ook zo 123 geen specifieke info over vinden.

Die P. clarkii kan je overigens in mijn opinie beter afmaken en mag je bij mijn weten niet bezitten en al helemaal niet kweken.
https://www.nvwa.nl/onderwerpen/invasieve-exoten/unielijst-invasieve-exoten

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan