Wat is er nieuw

krijg mijn filter niet meer aan de gang

  • Onderwerp starter Onderwerp starter gerard_zzz
  • Startdatum Startdatum
G

gerard_zzz

Guest
In mijn 2 meter bak heb ik een Eheim 2080 en een kleine Eheim 2215. De kleine filter doet het altijd. Met de grote heb ik al vanaf het begin problemen. Hij zou 1700 liter per uur moeten geven maar volgens mij heeft de kleine filter een grotere waterverplaatsing dan de 2080. Het probleem was ook altijd om de filter na een schoonmaak weer op gang te krijgen, dat lukte uiteindelijk wel, maar ik heb nooit begrepen waarom het dan ineens wel werkte.
Afgelopen tijd heeft de 2080 gewoon gewerkt, de CO2-voorziening gaat via een Aquamedic 1000 die op deze filter aangesloten is, de CO2 in het water was tot vanmiddag prima in orde. Daaruit concludeer ik dat de filter goed genoeg gewerkt heeft.
Vanmiddag bij de waterwissel zag ik dat er helemaal geen water meer uit de uitvoerbuis kwam. Er is niks veranderd in de aansluitingen, tijdens het onderhoud van de bak ben ik niet aan de filter of de slangen geweest, maar opeens kwam er geen water meer. Ik heb alles geprobeerd; de uitvoerbuis er af en het water aanzuigen toen kwam er een heel klein straaltje uit. Ik heb de aanzuigpomp van de filter zelf geprobeerd, die pompte wel water uit de uitvoerbuis, maar het water stopte daarna meteen. Ik heb de filter open gemaakt, er is niks aparts te zien, ik heb er een nieuw witte wattenmatje ingelegd en alles weer aangesloten, opnieuw de aanzuigpomp van de filter gebruikt (waarbij de bovenste kamer van de filter leeg was, zoals de gebruiksaanwijzing voorschrijft) . Hij pompt weer water uit de uitvoerbuis, maar er gaat niets lopen. Ik heb nog geprobeerd aan te zuigen bij de uitvoerbuis maar ook dan gaat het water niet lopen, er komt alleen een beetje water mee, maar dat stopt meteen.
De aanzuigslangen van de filter zitten allebei vol water. Er is 1 vrij korte slang, die heeft het altijd goed gedaan, en een langere die eigenlijk nooit (goed) gestroomd heeft.
De uitvoerslang gaat door de Aquamedic en dan rechtstreeks het aquarium in. Dat is verder een vrij korte slang. Er zitten geen knikken in de slangen. De aan-en uitvoerbuizen zijn de Eheim Installatieset 1 en 2.

Op dit moment werkt dus niets om hem weer aan te praat te krijgen. De kleine filter heeft veel te weinig capaciteit om 600 liter te filteren maar ook kan ik nu geen CO2 toevoegen. Mijn bak is net aan het herstellen van heel veel verschillende algenplagen, dus elke tegenslag kan weer funest zijn! 😢

Wie heeft er tips????????
 
Blaas eens op de slangen.

Kan een verstopping in zitten.

Ontlucht hij nog wel?

De aanvoerset ,is die luchtdicht?

Heb ik hier ook zitten klooien,dat er een sluitrubbertje weg was.
 
als je 2 kraantjes op 1slang zet kun je de stroom uitschakelen allebei de kraantjes dicht. pomp ertussen uit filter leegmaken en vullen ook met water weer tot aan de kraan weer dichtmaken en alles aansluiten kraantjes open pomp insteken
 
de slangen zitten zo, dat ik er niet op kan blazen. Ik heb ze nog even met zo'n lange flexibele borstel bewerkt, maar ze zijn helemaal schoon.
Op de aanvoerset zit bovenop zo'n schroefdopje. Hier zit nergens een rubber in. dat heb ik nog even bij de aanvoerset van de 2215 gecontroleerd, daar zat ook gen rubber. De dopjes zitten goed vastgedraaid.
Wat bedoel je met ontluchten, de Aquamedic 1000 - die ontlucht gewoon; blijft inderdaad steeds opnieuw lucht inkomen. Hoe je de filter moet ontluchten weet ik niet. Heb er al een aantal keren flink mee geschud, dan hoor je wel lucht binnenin.
 
Lars045 zei:
als je 2 kraantjes op 1slang zet kun je de stroom uitschakelen allebei de kraantjes dicht. pomp ertussen uit filter leegmaken en vullen ook met water weer tot aan de kraan weer dichtmaken en alles aansluiten kraantjes open pomp insteken
dit gaat mij boven de pet? Ik heb nu geen kraantjes, de pomp kan ik er ook tussenuit halen zonder kraantjes, daar zit zo snelkoppelblok op. Waarom moet ik dan de filter leegmaken en weer vullen? Is het dan niet handiger de filter gevuld te laten?
 
Filter ontlucht zichzelf toch?

Draait de rotor wel.
Haal de kop even los in de keuken.
Kijk het even na.

Had met de ECCO ,dat het rubber balletje vast zat(versleten).
ook geen water.
 
De Eheim Profesionel 3 generatie buitenfilter.
Deze nieuwe generatie buitenfilters laat de ambiteuze aquariaan niets meer te wensen over. Met geraffineerde technologie, perfekte werking en de grootste betrouwbaarheid zorgen deze innovatieve apparaten voor een absoluut bedieningsgemak en een grote effici�ntie van het aquarium.
Door eenmaal op de starter te drukken wordt de aanzuighulp geactiveerd, die de filter en het slangensysteem na installatie of schoonmaken vanzelf met water vult.
De ge�ntegreerde kranen openen en sluiten zich automatisch wanneer de slangadapter verwijderd of geplaatst wordt.
Met behulp van de combi-handel kan de doorstroomhoeveelheid naar wens gereguleerd worden.
De veiligheidspal bepaalt het uiterste punt.

Een controle-venster laat de actuele doorstroomhoeveelheid zien en signaleert eventuele storingen in de filterkringloop of geeft informatie over het tijdstip van reiniging.
De verschillende filterinzetstukken kunnen gemakkelijk gevuld en gespoeld worden. Het grof- en fijnfiltervlies zorgen voor een extra mechanische waterzuivering.
 
ik heb het kapje van de rotor afgehaald, de rotor een paar keer rondgedraaid en alles weer teruggezet. Filter aangesloten en meteen kwam er water!! Nog steeds geen 1700 liter per uur maar toch al een behoorlijke straal.

Als je de rotor draait,moet hij dan met weerstand draaien, steeds een positie verder?
Ik vraag me toch af wat er met deze filter aan de hand is. Als het water lager komt te staan, kan de rotor toch niet vastlopen, ik heb al verschillende Eheimfilters gehad maar dit heb ik nog nooit meegemaakt.

Van Eheim ben ik inderdaad perfecte werking en de grootste betrouwbaarheid gewend, maar bij dit exemplaar blijven er toch steeds problemen zoals vandaag. Ik denk dat ik toch maar eens contact met Eheim op ga nemen.
 
De rotor,is dat magneetje schoon,en waar hij in zit.

Ja,die weerstand,is magnetisme.

Ik test de kop altijd in de keuken,in bak water,
Spoelt hij gelijk schoon.

Werkt die vuilmeter goed? Daar zit ook een balletje en veer ,als het goed is.


Nog iets.

Zit het magneet vast op de as? Op de as zit ook een nokje,
Zit dat ook nog goed (blokkade op de rotor)
 
Als het water lager komt te staan, kan de rotor toch niet vastlopen,

Nou,dat HOOR je wel. gaat hij staan rammelen.
Maar gaat niet stuk.

Je hebt 3 jaar garantie ,he. op deze pomp.
 
Kan je wel kijken of er water door de aanvoerslang in het filter stroomt Gerard?
 
AadMec zei:
Kan je wel kijken of er water door de aanvoerslang in het filter stroomt Gerard?
filter werkt alweer
 
wat was het nu dan ?

gerard_zzz zei:
Van Eheim ben ik inderdaad perfecte werking en de grootste betrouwbaarheid gewend, maar bij dit exemplaar blijven er toch steeds problemen zoals vandaag. Ik denk dat ik toch maar eens contact met Eheim op ga nemen.

zou dit wel doen
 
Ik heb dezelfde pomp maar dan met verwarming (2180), ik moet mijn slangen vol hebben zitten anders gaat hij niet lopen! (aanzuigknop werkt ook niet genoeg)
Dit komt vermoedelijk omdat ik een vrij hoge bak heb denk ik.
Ik zorg nu dat mijn slangen vol zitten en dan hij loopt altijd meteen.

Ik heb de buizenset van eheim (installatieset)en daarbij kun je makkelijk de slangen vullen omdat er vuldopje opzit voordat deze in het aquarium gaat.
 
Slangen,moeten vol water zijn idd.
 
Dubbele kraantjes kopen dan, zo blijven de slangen altijd vol water 🙂
 
luc zei:
Dubbele kraantjes kopen dan, zo blijven de slangen altijd vol water 🙂

Klopt,maar soms moeten ook de slangen schoongemaakt worden.Dan alsnog de slangen vullen.
Werkt prima btw,met dubbele kranen.
 
Misschien een overbodige vraag: staat de pomp wel lager dan de bak? je weet het maar nooit.

Gr. Rob.
 
staat onder in de kast waar het aquarium op staat.
 
Het komt wel eens voor dat er een slak of een spits steentje mee komt met de aanvoer. Als deze dan net dwars voor het toevoergat in de pompkop gaa tzitten dan heb je dus alles schoon maar toch (veel) te weinig doorstroming. Is mij al eens overkomen met een E 2227...Heb me een slag in de rondte gewerkt en pas na uren de oplossing gevonden....!

Greetzz Bigsmoke
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan