Krijg PO4 niet omlaag


S

Snooty

Guest
Had wat last van baardalg en na wat zoeken zou het door te hoge PO4 komen. Ik dus testen (druppeltest) en blijkt dat het op 2 staat. Dus veel te hoog.
Snelgroeiende planten erin gedaan, vissen minder voeren en een dag of 5 ongeveer 30% per dag water verversen. Gevolg: Niets. Is nog steeds 2.
Vervolgens nog eens 5 dagen 30% per dag water vervangen. Gevolg: Niets. Nog steeds op 2.

Ik moet wel zeggen dat de baardalg zo goed als weg is maar wil wel het omlaag hebben. Heb op gewoon kraanwater getest en dat is 0.25 PO4. Kan dat wel kloppen? Zit er PO4 in kraanwater?
Hieronder nog wat andere waarden:
PH: 7.5
Nitraat: 50
Nitriet: 0
KH: 6
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nitraat is al tenminste een jaar zo hoog. Krijg het gewoon niet omlaag. Hoeveel water ik ook vervang. Heb een paar maanden geleden vloeibare co2 gebruikt maar nu al een aantal maanden niet. En heb 6 weken geleden anti blauwalg middel gebruikt Aerocol. Maar al dat zou met al die watervervangers er toch wel uit moeten zijn.
Ik weet trouwens niet of die druppeltest nog wel betrouwbaar is. Heb net het GH getest maar zelfs na 50 druppels wordt het niet groen. Dat kan gewoon niet kloppen. Kist is alweer een jaar of 5 oud.

Edit: Volgens https://www.waterhardheid.nl/lijst-waterhardheden-in-nederland is de hardheid bij ons 8.5, dus zacht. Maar als ik het leidingwater test is het kei en keihard. Denk dat ik een nieuw testkist nodig heb.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dan weet ik wel zeker dat je testen niet meer kloppen :)

ongeveer 1 jaar na openen, daarna gaat de betrouwbaarheid al achteruit.
 
Een po4 van 2 is prima. Maar dan zou no3 rond de 20 moeten zitten.
No3 van 50 isvrij hoog maar niet dramatisch.
 
Die NO3 waarde is van een strippentest. Heb nu net getest met de druppels. En de waarde is: 0. :S

Ik ga denk ik maar een paar nieuwe testjes morgen halen bij de dierenwinkel. Want dit gaat niet goed natuurlijk.
 
kist is klaar dus nieuwe is geen overbodige luxe
iets anders hoe wat is het aantal liters van je bak 30% zegt niet zo veel
 
Het is een 80cm bak dus dat zal een kleine 100 liter zijn.
 
Had wat last van baardalg en na wat zoeken zou het door te hoge PO4 komen. Ik dus testen (druppeltest) en blijkt dat het op 2 staat. Dus veel te hoog.
Snelgroeiende planten erin gedaan, vissen minder voeren en een dag of 5 ongeveer 30% per dag water verversen. Gevolg: Niets. Is nog steeds 2.
Vervolgens nog eens 5 dagen 30% per dag water vervangen. Gevolg: Niets. Nog steeds op 2.

Ik moet wel zeggen dat de baardalg zo goed als weg is maar wil wel het omlaag hebben. Heb op gewoon kraanwater getest en dat is 0.25 PO4. Kan dat wel kloppen? Zit er PO4 in kraanwater?
Hieronder nog wat andere waarden:
PH: 7.5
Nitraat: 50
Nitriet: 0
KH: 6
Baardalg komt door CO2 tekort. Niet door een te hoog PO4. Probeer de NitraatFosfaat verhouding, zoals Dirk al aangeeft, op 10:1 te krijgen. Dus NO3 op, bijvoorbeeld 20 dan is 2 voor PO4 goed. Ga verder dus denken vanuit tekorten, niet vanuit teveel. Je probleem is een CO2 tekort, los dat dus op.
 
Zoals al gezegd zijn je nitraat en fosfaat niet TE hoog. Nitraat mag wat lager maar dat geeft niet deze algen. Ben geeft al aan dat baardalg door een co2 tekort komt.
Tekorten geven inderdaad algen en overschotten niet.
 
Update: Heb een druppeltest gehaald voor PO4 (NO3 hadden ze effe niet op voorraad). Gestest en PO4 is dus echt 2.0. Ik baal hier wel van; Ik heb theoretisch gezien al 3x mijn aquariumwater compleet vervangen (10x 30%) en het blijft maar op 2 staan. Geef weinig voer en heb planten erin die zowat een cm per dag groeien. Zucht.
Nu ja heb in ieder geval geen baardalg meer dus het zal toch wel iets hebben geholpen.
 
Dat is een prima waarde als de nitraat in verhouding is met zo n 20mg hoor. Ik voeg met de EI wekelijks al 2 mg toe en zit dan daarna op 3-4mg fosfaat. Meet eens de po4 van je kraanwater? Die fosfaat moet ergens wegkomen natuurlijk.
 
Ik heb theoretisch gezien al 3x mijn aquariumwater compleet vervangen (10x 30%) en het blijft maar op 2 staa
Denk dat ook niet gaat werken je verdund het gebeuren minimaal
Zou een voor 70% gaan in 1 keer en dan nog eens meten.
Maar wordt terecht opgemerkt dat po4 van 2 geen probleem hoeft te zijn mits de no3 ook in verhouding is
 
Ben nog niet gek lang bezig met mijn aquarium, maar deze theorie heb ik ook al opgedaan. Po4 geeft geen alg. Leer nu wel de verhouding 1:10, ik ging voorheen van 1:16 uit.
 

Terug
Bovenaan