Wat is er nieuw

Krobia xinguensis

GynnadVis

Well-known member
Lid geworden
8 september 2012
Berichten
756
Ik ben van plan om wat nieuwe vissen te kopen om mijn aquarium verder aan te vullen, mijn aquarium is 230x60x70. Ik heb een aantal vissen op het oog en heb per soort een apart topic aangemaakt in dit gedeelte van het forum zodat hij later weer makkelijk terug te zoeken is. Wat ik graag zou willen weten:
- Gaat deze soort samen met een vis van de groote roodkopzalm?
- Hoe gaat deze vis om met planten?
- Zijn er nog bijzonderheden aan deze vis waarom je ze niet zou moeten nemen?
- Heb je deze soort, zo ja wat zijn je ervaringen en heb je een foto?

Wat heb ik zelf gevonden over deze soort op Aquainfo: https://www.aquainfo.nl/artikel/krobia-xinguensis/
 
Hey Danny,

ik kwam je vraag tegen tijdens het rondneuzen, toevallig heb ik een koppel Krobia Xinguensis in mijn Oase 400 bak zitten 🙂. Voor wat het waard is:
  • Karakter: super relaxed (de mijne althans). Ze zitten hier met een paar cory's, pleco's, Aziatische waaierhandgarnalen, Gele Kongozalmen en 1 Apisto Panduro. Nul gedoe, het enige dat ooit gebeurd is is een waaierhandgarnaal die ineens een snack werd.
  • Grootte: ze zouden wat kleiner moeten blijven dan de Multispinosa's en de Electric Blues die je al hebt.
  • Planten: laten ze met rust, het enige wat ze soms doen als ze willen paren is een beetje stoer trekken aan de bladeren van de Anubias. Maar niet om te eten of slopen, het is meer imponeergedrag voor zover ik heb kunnen observeren.
  • Compatibiliteit met de roodkopzalm: durf ik niets over te zeggen, ik heb er tot ze halfwas waren een schooltje Neontetra's bij gehad. Dat ging toen prima, ze zijn samen opgegroeid en dat schijnt het verschil te kunnen maken. De Neons heb ik wegens te drukke bak weggedaan voordat mijn Krobia's volgroeid waren dus ik durf niet te zeggen hoe dat nu zou gaan (zijn nu +- 10 / 12cm). De Electric Blue Araca's die ik eerder had zagen ze wel als snack maar die waren wel zo'n 1.5x zo groot als de Krobia's. Die zijn naar vrienden gegaan maar daar hebben ze binnen een week het volledige bestand roodkopjes soldaat gemaakt, dus ik beschouw die knapen eerder als een potentieel probleem zodra ze wat groter worden...die fout maak ik in ieder geval nooit meer 😅.
  • Foto's: ergens heb ik er wel een paar maar ik moet nog steeds een keer een mooie schieten...Ik kan eens kijken of ik wat heb dat de moeite is.
Hopeljik heb je hier iets aan 🙂.
 
De dame 🙂

DSCF7318.jpg
 
Roodkopzalmen zijn behoorlijk rap, een heel stuk sneller dan kardinalen. Ik denk dan ook dat die zich wel op tijd uit de voeten zullen kunnen maken.

Ik zie een groter probleem in de combinatie met Andinoacara pulcher sp. 'Electric Blue' en H. multispinosa. Die zijn een slag groter en wat fanatieker in het verdedigen van hun territorium, zeker als ze een nest hebben (en in een goed draaiende bak zonder serieuze concurrentie zal dat heel regelmatig gebeuren).
Maar als het om één koppel Electric Blue's en één koppel multispinosa's gaat in een bak van 230 cm. moet het volgens mij wel kunnen.

Overigens heb ik van de vissen die ik heb genoemd alleen H. multispinosa, H. bleheri en P. axelrodi zelf (gehad), voor de rest spreek ik uit wat ik gelezen heb.
 
Hahaha ja, Roodkopjes zijn zeker sneller! Maar voor de Electric Blue dus niet snel genoeg weet ik uit ervaring, al hangt dat volgens mij ook af van hoeveel ruimte ze hebben om elkaar te ontlopen. Dat zou in die 2.30m weleens heel anders kunnen zijn. Geen ervaring met wat Paddy zegt over Multispinosa samen met EB maar ik geloof het meteen 🙂.

Wat betreft territoriale driften: ik heb 2 koppels EB in een 400 liter bak gehad en dat was niet leuk meer toen één koppel eitjes had. Het andere werd gewoon de hoek in gedreven en daar bleven ze tot de eitjes afstierven of de boel uitgekomen was en dan de kleintjes het niet haalden. Maar in de kleinere bak die ik daarvoor had was dat minder het geval, het leek wel alsof meer ruimte juist de territoriale driften aanwakkerde?
 
Inmiddels kan ik uit ervaring vertellen dat Electric Blue en/of Multispinosa niet goed gaat met roodkopzalmpjes. Ik zag ze nooit jagen, maar het bestand werd helaas steeds kleiner, wellicht gebeurde dit 's nachts als ze wat rustiger waren (en wellicht minder op hun hoede?).

@Pepijn thanks voor de informatie, blijft echt een prachtige vis die nog steeds op mijn lijstje staat. Helaas hebben ze aquariumwinkels in de buurt deze vis niet zitten (Aquariumcentrum Helmond, Aquabeek en Heevis), dus zal een keer wat verder moeten rijden.
 
Krobia cf. Guianensis Para River bij VKC Woudenberg.
Ook hebben ze aequidens.
Heel eerlijk zou ik geen middenamerikanen combineren met zuiders. Maar dat komt omdat ik denk dat ze het 'nog' beter doen op andere waterwaardes.
 
Inmiddels kan ik uit ervaring vertellen dat Electric Blue en/of Multispinosa niet goed gaat met roodkopzalmpjes. Ik zag ze nooit jagen, maar het bestand werd helaas steeds kleiner, wellicht gebeurde dit 's nachts als ze wat rustiger waren (en wellicht minder op hun hoede?).

@Pepijn thanks voor de informatie, blijft echt een prachtige vis die nog steeds op mijn lijstje staat. Helaas hebben ze aquariumwinkels in de buurt deze vis niet zitten (Aquariumcentrum Helmond, Aquabeek en Heevis), dus zal een keer wat verder moeten rijden.
bij heevis hebben ze ze wel al eens gehad
 
Mijn Krobia Xinguensis waren rond de 15cm.
Heel rustige vissen. Lieten de planten met rust. Ook als ze een nest hadden was er geen stress.
 
In alle eerlijkheid zou ik nooit een vis kopen bij Heevis. Sorry jongens 😉
Ben zelf al niet zo'n fan van die winkel i.v.m. de prijzen, weet niet wat jouw reden is?
 
voor mij is het evenver naar eindhoven/best of naar oosterhout
als ik tenminste de grens over mag

de prijzen zijn er allezins niet van de poes, ik koop er meestal enkel diepvriesvoer en benodigdheden
 
@GynnadVis Ik heb mijn Krobia's bij Utaka vandaan, in Amersfoort. Zal dus niet zo veel schelen met eerder genoemde VKC in Woudenberg. Geen idee of ze ze bij Utaka nog of weer hebben, maar er staat altijd een actuele stocklist op hun site 🙂.

En dat 's nachts jagen kan ik wat betreft de EB's bevestigen, ik heb het zelf kunnen observeren. Stiekem quasi nonchalant dichterbij komen (nee joh, ik ben echt niet op jullie aan het jagen hoor) en hopen dat er eentje niet oplet, en dan toeslaan. De smiegten 😆
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan