Wat is er nieuw

Krobia's met slechte vinnen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Pirke64
  • Startdatum Startdatum
P

Pirke64

Guest
usagudy8.jpg

Mijn Krobia's doen het nog steeds niet lekker sinds ze verhuisd zijn van de vorige eigenaar naar mijn bak.
De vinnen worden maar niet netjes strak, er blijven licht witte randjes en op de foto is te zien dat er ook wat scheurtjes in de staart zitten bij het vrouwtje.
Het wordt overigens ook niet echt erger, dat is het positieve.

Waterwaardes zijn goed, geen Ammoniak of Nitriet meetbaar.
pH en hardheid zijn zoals bij vorige eigenaar, gH en dH worden langzaam iets naar beneden gebracht met osmose water maar zeer geleidelijk. Met iedere wekelijkse verversing laat ik de hardheid iets zakken. Temperatuur was 25 graden, wil ik nu langzaam iets verhogen naar 26.5 graden.

De andere vissen doen het prima, ik had twee bloedvlek tetra's met bijna geheel afgebeten staart (waarschijnlijk tijdens transport onderling gebeurd). Die staarten zijn weer helemaal terug gekomen. Alle andere vissen zitten superstrak in de vinnen, de sturisoma's hebben een geweldig lange sliert aan de staart wat ook iets zegt over de waterkwaliteit. Ik twijfel dan ook niet aan mijn aquarium milieu maar leg het echt bij de vissen.

Ik houd het nog steeds op stress, iets anders kan ik niet verzinnen. Mogelijk daardoor meer vatbaar voor een bacteriele infectie.
Omdat uitvangen niet echt bevordelijk is voor de vissen wil ik liefst behandelen met bijvoorbeeld EsHa2000, de andere vissen zouden daar geen schade van moeten ondervinden en mogelijk knappen de Krobia's er van op. Iemand een ander of beter idee dan hoor ik het graag.

Krobia's eten overigens goed en beginnen heel langzaam wat beter te wennen en worden wat actiever maar ik wil ze graag wat hulp bieden om snel weer in topconditie te zijn. Geen andere chicliden aanwezig in de bak en geen overbevolking naar mijn idee. Bak is 350 liter, momenteel twee buitenfilters.

Andere optie is ze te verhuizen naar mijn 3 meter bak, dan kunnen ze elkaar beter ontlopen en hebben ze veel meer ruimte. Maar eigenlijk had ik de huidige bak juist speciaal voor dit koppel ingericht en lijkt me die toch wel goed.

Alle reacties zijn meer dan welkom!

Hm, die vinnen zien er inderdaad niet goed uit. Ik zou eerst eens een berg cattapabladeren in de bak gooien voor je met medicijnen begint. Kijken of dat wat uithaalt. Wat zijn alle andere medebewoners? En heb je een overzichtsfoto van de bak?

Bedankt voor je reactie.

Foto ziet er erger uit dan het is, maar inderdaad is het niet zoals het hoort. Inmiddels een Bactopur kuur gestart en nog meer schuilplekken toegevoegd voor het vrouwtje (niet op foto, links nu extra hout). Ook waterwissel nu even tweemaal per week ipv eenmaal.

Medebewoners 2x L128, 3x Sturisoma, 14x Bloedvlek tetra
Bak 120x50x60

Zoals aangegeven hebben de andere bewoners nergens last van en zijn in topconditie.

garu5e6a.jpg

Ziet er mooi uit, de bak is prima voor de Krobia's 🙂 Ik zit maar even hardop te deken hoor, maar zou het kunnen dat de twee Lnrs onderling mot hebben en dit stress geeft? Of het koppel zelf? Vaker water verversen is nooit verkeerd in ieder geval. Wat krijgen ze te eten?

Nee de L nummers gaan prima samen (lees negeren elkaar 🙂 ).
De Krobia's zelf is een ander verhaal, het mannetje jaagt behoorlijk achter het vrouwtje aan. Soms zwemmen ze samen maar meestal zitten ze beiden aan een andere kant van de bak. Vooral het vrouwtje probeert de man te ontlopen.

Dit gedrag was er ook bij de vorige eigenaar, maar daar wisselde het erg. Ze konden ook goed weken lang samen zwemmen en hebben zelfs een keer een nest gehad.

Echter ook de man heeft niet zo'n beste vinnen al lijkt het nu toch wel beter te worden en zie ik de dieren iets meer uit hun schuilplekken komen. Ze zitten nu denk ik al ruim een maand in de bak.

Ze eten vlokvoer, diverse soorten diepvries (artemia, rode, zwarte, witte mug, daphnia), levend voer (muggenlarven uit eigen kweekton), granulaat voer (Aquabeek)en ik zie ze ook af en toe met een tablet voor de L nummers rondzwemmen al duiken meestal de sturisoma's daar meteen op. Ik wissel dus afwisselend en sla af en toe een dag over.

Dan zal dat het ook allemaal niet zijn. Ik zou zeggen; gooi die catappabladeren erin en lekker twee keer per week een flinke plens verversen. En dan afwachten maar..

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan