Wat is er nieuw

Kromme gup

LoydLilith

Well-known member
Lid geworden
14 oktober 2011
Berichten
235
Locatie
Spijkenisse
Hallo,

Ik heb voorheen 2 60cm bakjes gehad met een aantal guppen. Inmiddels zijn de 2 bakken samengevoegd in mijn aqua-terrarium.

Nu heb ik een probleem wat al begon in de 60cm bakjes, namelijk dat mijn MANNEN guppen krom worden en uiteindelijk sterven. Heb er in 3 weken al 2 uitgehaald en heb er nog 1 die erg krom is. Wat ik zo bijzonder vind is dat het alleen de mannen zijn.

Hoe kan zoiets komen en wat kan ik hier tegen doen? De kromme gup die ik nu nog heb is mijn laatste man..
De guppen kwamen allemaal uit andere dierenwinkels.

Waterwaardes weet ik zo niet, heb ik vorige week voor het laatst gemeten met een stripje en toen was alles in orde. Maar weet niet of alles in orde was toen ze in de 60cm bakjes zaten.
Heb ondertussen een hoop kleintjes zwemmen dus hoop dat daar wat mannen tussen zitten.. Tot nu toe alleen steeds dames gehad ><

EDIT: helemaal vergeten: rest van het visbestand bestaat uit 30 chinese danio's en een paar vuurtetra's die ik niet gevangen krijg..
 
Kweek je met de guppen? Want weet wel dat je te ver door kan kweken erin.
waardoor ze afwijkingen kunnen krijgen, wat meestal wel helpt is paar nieuwe kopen of ruilen (via marktplaats)
zodat er andere guppen bij zitten, geen inteelt word.

Wacht maar wel voor zekerheid even af wat de andere ervaren leden hier zeggen.
 
De guppen planten zich wel voort maar kweek er niet specifiek mee. Zitten gewoon samen in 1 bak (nu nog 1 kromme man met stuk of 8 dames).
Ik heb wel eens gelezen dat het idd met inteelt te maken kan hebben maar al mijn mannen kwamen elk van een andere dierenwinkel. De dames mankeert ook helemaal niks mee, het zijn alleen de mannen.

Met mijn laatste (kromme) man ging het de laatste paar dagen erg slecht; veel op de bodem en in de hoekjes e.d. Ik wilde hem uit zijn lijden verlossen tot ik zojuist zag dat die weer heel vrolijk rond zwemt. Hij is nog wel steeds krom.

De guppen heb ik bij elkaar nu zo'n 3 maanden in mijn bezit.
 
Ruinemans is de leverancier van de meeste winkels in Nederland. Als je ene gele Gup bij winkel X koopt is de kans heel groot dat het een broertje is van de gele Gup uit winkel Y.

Dierenwinkel Guppen zijn door inteelt erg zwak en zeker geen beginners visjes meer. Deze visjes moet je erg warm houden (26/27 graden)2x per week 40% waterverversen en dan nog hou je ze vaak niet langer dan een maand nog 8 in leven. Dat krom trekken zie je heel vaak als je ze niet houdt waarop je zemoet houden en ook speelt voeding een grote rol.

Met standaard vlokken red je het niet, daar het echte algeneters zijn en algen vind je amper in basisvlokken. De Guppyvoederszijn al beter en vlokken voor Malawi cichliden zijn nog veel beter. En 2x per week kan je wat diepvries voer geven van dierlijke herkomst.
 
Ze krijgen bij mij guppenvlokken en af en toe wat levend voer. Temperatuur ligt zo rond de 21 graden (kamertemperatuur). Houd al jaren lang guppen op deze temperatuur zonder problemen? Heb hiervoor een tijdje geen guppen gehad maar daarvoor wel jarenlang en altijd zonder problemen op kamertemperatuur.

Heeft er iemand een verklaring voor het feit dat het alleen de mannen zijn die krom worden?
 
Hou ze iig mar wat warmer. Dat ze op 21 graden overleven wil niet zeggen dat ze het goed hebben.

Ik denk dat je over moet op Malawi vlokken met een nog hoger plantaardig gehalte. Ik denk dat, dat zal helpen.
 
Deze bak verwarmen is geen optie; het betreft een aqua-terrarium en het reptiel wat er inkomt kan geen hogere temperaturen verdragen. Nu kan ik hem denk ik wel tijdelijk wat verwarmen omdat mijn reptiel er nog niet is maar zal dan toch een ander bakje voor de guppen moeten aanschaffen..
Ik wil je kennis niet in twijfel trekken maar toch heb ik mijn twijfels dat het aan de temperatuur ligt gezien ik jarenlang guppen heb gehad op kamertemperatuur en dit is de allereerste keer dat ik kromme guppen heb.

Kan ik Malawi vlokken ook aan mijn chinese danio's geven? Of moet ik 2 soorten voer gaan geven? Zal in elk geval straks wat malawi vlokken halen. Misschien dat ik ze zelfs nog heb staan van mijn oude malawi bak.
 
Dierenwinkel Guppen moet je zo warm houden omdat ze zo teer zijn. Nakweek daarvan kan je vaak wel rond de 22 graden houden.

Chinese danio's kan je beter andere vlokken geven.

Je ziet het in winkels ook veel na enkele weken teren de Guppen in. Veelal heeft dat te maken met de temperatuur.

Ook schijnen ze de Guppen in Azie in onwijs zuur water te kweken. Of dat waar ze dat wil ik nog even navragen bij bronnen binnen de handel.
 
Kromming van de wervel kolom kan ook het gen Lordose zijn, dit is erfelijk en dominant. Omdat we nooit weten hoe de ouders eruitzien van winkelguppen is de kans groot dat je het in je stammetje mengt(een rechte gup uit de winkel kan het gen wel dragen). Na een aantal worpen kan dit zorgen voor vele kromme nakomelingen
 
hausofnotho zei:
Kromming van de wervel kolom kan ook het gen Lordose zijn, dit is erfelijk en dominant. Omdat we nooit weten hoe de ouders eruitzien van winkelguppen is de kans groot dat je het in je stammetje mengt(een rechte gup uit de winkel kan het gen wel dragen). Na een aantal worpen kan dit zorgen voor vele kromme nakomelingen
En jij denkt dat kwekers daar niet opletten? kromme Guppen met een afwijking gaan meteen hun stammen uit.
 
Ik ken dit filmpje en ken ook de groothandel die dit filmpje heeft gemaakt. Ik ben zelfs bij groothandels geweest en ik heb duizenden guppen gezien die rechtstreeks uit Azie komen en heb geen enkele kromme of misvormde gezien
 
Komt met de tijd en soms heeft antibiotica er ook mee te maken.
Ik heb verleden jaar een tiental commerciele guppy farms in Thailand bezocht en de selectie vind meestal pas op het laatste plaats waar de krommen en de rechten gescheiden worden. En er werden er heel wat weggegooid uit een pond.
 
Ik zie nu pas aan je website wie je bent. 😉 Wij kennen elkaar niet persoonlijk maar ik ken je website wel. 😉 En ik wil in de toekomst eenbestelling bij je doen.

Heb je mischien ook de watergegevens van die Guppy farms? Ik heb namelijk vernomen dat het water van die kwekers enorm zuur zou zijn.
 
Hoi Bart,

Inderdaad zij maken gebruik van regenwater die ze opvangen in resorvoirs.
Maar ook geen waterwissels in grote vijvers word toepgepast.
Ik heb geen meetingen gedaan daar ik geen met instrumenten mee had. Je kan wel aannemen dat regenwater niet boven de 6.5 zal komen.
De echte show breeders zoals Joe Putta pompen het water uit de grond zodat het water wat harder, rivier water werd in het verleden ook gebruikt maar introduceert ziektes mee.
Ik hoop je eens te mogen ontvangen op me kweekzoldertje.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan