Wat is er nieuw

Kromme orchidee

Lysia

Well-known member
Lid geworden
1 januari 2021
Leeftijd
53
Niet echt een aquariumplant ( hoewel je maar nooit weet bij sommigen) maar ik heb een aantal Phalenopsis-orchideeën die nogal krom/ uit balans gegroeid zijn. Ze kunnen dus maar op één manier in de vensterbank staan en als ze bloeien, is de bloem buiten zicht. Iemand die weet hoe en of je dit kunt verhelpen?

Ik weet dat er (één of meerdere) orchideeënexperts hier rondlopen, vandaar mijn vraag ook hier op AF gepost.....

Ik weet dat er (één of meerdere) orchideeënexperts hier rondlopen, vandaar mijn vraag ook hier op AF gepost.....
Ja zoiets kun je beter niet in een pb aan mij vragen Elize :DD . Ik zou zeggen misschien kun je hem platleggen en rechtslaan met een hamer?:juggle::juggle:

Ik vrees dat het dan eenvoudiger is om ze meteen weg te gooien. Maar dát wil ik dus net zien te voorkomen...

Raar genoeg kan plakken niet maar google eens op Orchidee groeit krom en dan zie je bij de eerste resultaten een link van Reddit.

Niet echt een aquariumplant ( hoewel je maar nooit weet bij sommigen) maar ik heb een aantal Phalenopsis-orchideeën die nogal krom/ uit balans gegroeid zijn. Ze kunnen dus maar op één manier in de vensterbank staan en als ze bloeien, is de bloem buiten zicht. Iemand die weet hoe en of je dit kunt verhelpen?
Bedoel je dat ze extreem 1 kant opgroeien en zelfs bijna op hun zij?
Als het is wat ik denk wat het is, dan kun je er weinig aan doen zonder te verpotten. In de natuur hangen de Phals “op zijn kop”. Dus met de kroon naar beneden. Zo blijft regen en dauw tussen de bladeren weg en wordt rot voorkomen.
Wij willen zo graag de Pal met de kroon naar boven in de pot maar daar is niets natuurlijks aan. De Pal die scheef in zijn pot groeit doet niet meer dan zijn natuurlijke groeiwijze volgen.

Ja inderdaad dus. Dan is het enige dat erop zit ze in een hangpot te zetten dus.
Go with the flow.

Ja inderdaad dus. Dan is het enige dat erop zit ze in een hangpot te zetten dus.
Go with the flow.
Dat kan inderdaad, of je zet ze in een zware sierpot. Ik haal bloeiende orchideeën vaak naar de woonkamer en draai ze zo dat ik de bloem kan zien. Eigenlijk nog geen orchidee tegengekomen die daardoor de knoppen liet vallen.

Eigenlijk nog geen orchidee tegengekomen die daardoor de knoppen liet vallen.
Hier laten ze altijd de knoppen vallen ongeacht hoe ik ze plaats :juggle:

Ik heb maar zo het vermoeden dat je af en toe de pot moet draaien, iets wat je tot nu toe niet gedaan hebt? Planten. alle planten neigen naar het licht toe.

Ik heb maar zo het vermoeden dat je af en toe de pot moet draaien, iets wat je tot nu toe niet gedaan hebt? Planten. alle planten neigen naar het licht toe.
Ja en nee.
Sommigen vallen min of meer om, en hoe je ze dan wendt of keert, dan wil het niet meer. Ik heb ook al geprobeerd om dat soort 'omvallers' dan voorzichtig (risico op breuk) met een stokje/ stenen meer te steunen, dat ze beter rechtopstaan, maar sommigen vertikken het om zich door te laten beïnvloeden. Ik heb ook al geprobeerd om ze dan te verpotten (uiteraard met orchidee-aarde) maar dan heb je opeens een veel grotere pot nodig, omdat het wortelstelsel er wel in moet en de orchidee gekanteld moet worden.
Kortom, ik hoopte hier op de winnende tip.....

(En ik heb mijn hele leven al planten en dat draaien weet ik echt wel, maar je, af en toe stribbelt de natuur nu eenmaal tegen....)

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan