Wat is er nieuw

Kromme vrouwtjes

Yilleke

Well-known member
Lid geworden
9 november 2014
Ik heb een bak met alleen levendbarenden nl: guppen, platy's en molly's (gelukkig kan ik mijn jongen kwijt bij de lfs) nu heb ik een paar kromgetrokken vrouwtjes guppen en een platy die zwemblaasproblemen heeft door haar bevallingen. Komt dit vaker voor bij levendbarenden dat de vrouwtjes zo zichtbaar lijden onder de zwangerschappen of is vooral het kromgroeien genetisch al aanwezig en was dit toch wel gebeurd?

Dat kromtrekken zie je heel vaak bij oudere dames guppen die meermaals jongen hebben gehad. Uiteindelijk sterven ze enkele maanden later.

En het zwemblaasprobleem van mijn platy na elke bevalling? Komt dit ook vaker voor? Best wel zielig eigenlijk, de dames zijn dus enorme broedmachines en gaan dan uiteindelijk eraan dood.

Broedmachines vind ik heel goed omschreven eigenlijk.
Natuurlijk is het zielig en triest maar het is wel de realiteit.

Ik heb honderden Platy's gehad en dat nooit waargenomen.

Ik weet het niet zeker, maar heeft het ook niet met het ouder worden te maken??
Wellicht weet Botia dat wel?

Kan, maar ik heb het bij Platy's nooit mee gemaakt.

Mijn andere platy's hebben ook nergens last van hoor. Toevallig is dit wel mijn eerste en oudste platy die na elke bevalling langer nodig had om bij te komen en na de laatste een zielig hoopje is geworden. Mijn twee guppendames op leeftijd zijn idd beiden krom, de een wat meer dan de ander dat wel en ze krijgen ook geen baby's meer valt me op. Das voor de dames iig een hele opluchting lijkt me.

Je kan eens Platy's kopen, dan merk je dat het erg leuke visjes zijn. 😉

In het verleden heb ik ze wel gehad hoor en ja ze zijn zeker wel leuk. Nadeel was een bak met jongen en daarom ben ik van de levendbarenden wat afgestapt.
Ik heb ze aan mn vader overgedaan destijds 😉

Ik hou vrijwel geen jongen over ivm mijn Rouwtetra's. Vanaf 2007 af aan zijn er nog maar 2 Guppen volwassen geworden in mijn bak. En van Platy's en Zwaarddragers 0.

Dat kromtrekken van vrouwen kan een ouderdsomskwestie zijn en dat geldt tevens voor mannen.

Doch vrouwen kunnen ook kromtrekken als ze te grote zwangerschappen hebben gehad danwel veel te vaak gejongd hebben. En dan behoeven het niet per definitie oudere vrouwtjes te zijn.

Dat vrouwtjes last kunnen krijgen van hun zwemblaas waarbij het gebeurd na een zwangerschap of zelfs tijdens een zwangerschap komt wel eens voor. Maar dat heeft meer te maken met het feit dat er teveel embryos zich ontwikkelen of te grote jongen zich in het lichaam van het vrouwtje zich ontwikkelen waarbij de zwemblaas in de verdrukking kan komen.

Botia zei:
Je kan eens Platy's kopen, dan merk je dat het erg leuke visjes zijn. 😉

Ik vind platy's ook nog steeds een bijzondere charme hebben.
Naast het gegeven dat mij gisteravond 20 wagtail platy's zijn gedoneerd, hou ik qua platy's momenteel de xiphophorus milleri (catemaco platy), albino red en de xiphophorus gordoni.

Hey Stan, je hebt in beide gevallen gelijk. De gup vrouw die het kromst is is eigenlijk doorlopend zwanger geweest. De platy die zwemblaasproblemen heeft was ook altijd zwanger en dan zag ze er enorm uit. Afgelopen nacht is ze weer bevallen maar niet van heel veel kroost. Zal ik haar vandaag maar uit haar lijden verlossen? Had het eerder willen doen maar zag dat ze hoogzwanger was en eerlijk is eerlijk ik heb er ook een beetje moeite mee.

Botia zei:
Ik hou vrijwel geen jongen over ivm mijn Rouwtetra's. Vanaf 2007 af aan zijn er nog maar 2 Guppen volwassen geworden in mijn bak. En van Platy's en Zwaarddragers 0.

Ik heb destijds zoals ik al zei ze aan mn vader gegeven in een meter bak. Die had ook Rouw tetra s maar wel binnen enkele maanden zoveel jongen dat hij ze bij de lfs kwijt kon gelukkig.

In mijn bak zwemmen een aantal hele grote molly dames en die weten er ook weg mee hoor. Nog steeds heb ik genoeg jongen maar de molly's eten er ook behoorlijk wat op. Nu alleen de molly's nog onder controle houden want die worden amper opgegeten.

Als het platyvrouwtje hierdoor enkel nog op de bodem kan verkeren of dat het lijf alsmaar neigt te draaien (dus ze kan bijv. niet meer rechtstandig zwemmen) dan zou ik haar ook uit haar lijden halen.

Alles verder goed met je? Ik ben hier de laatste tijden niet echt actief geweest. Druk met de voorbereidingen voor de komende gelegenheden. Vanaf vrijdag a.s. weer 3 dagen aquariumpret in Asperen. Kreeg net via de email weer een update over het keuringsreglement. Gaan we vandaag dan ook maar doornemen.

Grtjs, "S"

Ja hoor alles prima maar ook even wat minder actief geweest. Nu weer actiever, er is hier een kamer vrijgekomen en inmiddels door mij geclaimd, er staan al twee bakken in. Niet actief zijn hier ivm met drukte voor beurzen is niet verkeerd hoor, je blijft met je hobby bezig.

Wat betreft de platy, ze zwemt nog wel recht maar in stilstand hangt ze met haar kop naar beneden. Eten doet ze prima, rusten ook want dan zoekt ze een plant waar ze dan wel recht onder hangt. Wat te doen met haar? Ze oogt verder gezond hoor. Toch maar laten zwemmen en in de gaten houden?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan