Wat is er nieuw

Kromming ruit aquarium

houtschimmel

Member
Lid geworden
18 augustus 2009
Hallo,

Net terug van mijn vakantie zie ik dat het glas aan de voorkant van mijn aquarium bol staat. Als ik het opmeet staat het midden van het glas 7mm verder naar voren dan de zijkanten.
Nu heb ik de helft van het aquarium leeg laten lopen en zie ik dat de ronding minder wordt. Het is een Ciano nature 120 aquarium en staat er nu een jaar of 8.
Heeft iemand een idee hoe dit kan komen? Kan het meubel verzakt zijn o.i.d.? En heeft iemand nog goede tips om het op te lossen? Alvast bedankt voor de reacties.

Als die bolling er eerst niet was, is het goed dat je het zekere voor het onzekere hebt genomen. Het eerste waar je naar kunt kijken: wat is de toestand van de stabilisatiestrip? Dus de balk (soms 2 balken), in het midden van de kap ergens, die de voorkant en de achterkant met elkaar verbindt. Is die zonder scheuren e.d. en aan beide kanten nog goed bevestigd?

Ik denk dat je het probleem gelijk gevonden hebt. Het lijkt erop dat de stabilisatiestang aan de achterzijde van het aquarium los is gekomen.

20220831_205031.jpg

Hmmm... en zit de voorkant toevallig met siliconenkit/lijm vast, onderin? Dat dat aan die achterkant heeft losgelaten...

Ik moet zeggen dat ik hetzelfde heb met de twee stabilisatiestrips van mijn (tweedehands) Rio 300; bovenin zijn die één plastic geheel met de kap, en onderin hangen ze schuin en los. Onderste gedeelte heeft vastgezeten met siliconenkit, die in de loop der tijd los is gaan laten. Mij IS VERTELD (......) dat dit normaal zou zijn, en dat die onderkant enkel voor het vervoer vast zou zijn gekit, of zo (schokbreking?) en geen structurele functie heeft.

Vond het gek klinken, ik weet het ook niet eigenlijk.... Maar áls er al iets vergelijkbaars zou gelden voor jouw bak (wat ik niet durf te zeggen), zou je niet alsnog doorbuiging moeten zien. Dus er lijkt sowieso iets niet helemaal pluis.

Misschien het beste om fabrikant en/of verkooppunt te vragen hoe het bij jou zit? Ik ben benieuwd.

Hmmm... en zit de voorkant toevallig met siliconenkit/lijm vast, onderin? Dat dat aan die achterkant heeft losgelaten...

Ik moet zeggen dat ik hetzelfde heb met de twee stabilisatiestrips van mijn (tweedehands) Rio 300; bovenin zijn die één plastic geheel met de kap, en onderin hangen ze schuin en los. Onderste gedeelte heeft vastgezeten met siliconenkit, die in de loop der tijd los is gaan laten. Mij IS VERTELD (......) dat dit normaal zou zijn, en dat die onderkant enkel voor het vervoer vast zou zijn gekit, of zo (schokbreking?) en geen structurele functie heeft.

Vond het gek klinken, ik weet het ook niet eigenlijk.... Maar áls er al iets vergelijkbaars zou gelden voor jouw bak (wat ik niet durf te zeggen), zou je niet alsnog doorbuiging moeten zien. Dus er lijkt sowieso iets niet helemaal pluis.

Misschien het beste om fabrikant en/of verkooppunt te vragen hoe het bij jou zit? Ik ben benieuwd.
de constructie van de juwel is anders bij Ts althans afgeleid door je beschrijving
Bij Ts is de strip niet verbonden met de omlijsting van de bak maar is apart op het glas gelijmd.
Wat Ts zou kunnen doen is even 1 of twee glas strips laten snijden en deze er in lijmen.

Bij de voor en achterzijde van de stang zie ik geen silicone kit. De achterste steun kan ik helemaal bewegen dus die lijkt los gekomen te zijn maar op de voorste steun lijkt ook wat speling te zitten. Ik zal proberen contact op te nemen met Ciano.

de constructie van de juwel is anders bij Ts althans afgeleid door je beschrijving
Bij Ts is de strip niet verbonden met de omlijsting van de bak maar is apart op het glas gelijmd.
Wat Ts zou kunnen doen is even 1 of twee glas strips laten snijden en deze er in lijmen.
Zou het mogelijk zijn om de omlijsting weer terug te lijmen op het glas?
Anders is het wel een goed idee is om er een glasplaatje in te lijmen, hoe dik en hoe breed moet deze ongeveer zijn?

Ik zou gaan voor een of twee glasstrips. Als je deze van 8 mm glas neemt en 50mm breed dan kan het wel wat hebben. Hou 0,5 tot 1 mm speling tussen ruiten en strips en lijm het met siliconenkit op basis van azijnzuur, dus geen kit voor badkamers en keukens!
De ruiten goed schoonkrabben met een scheermesje, vervolgens ontvetten met aceton, strips lijmen en zorgen dat het 48 uur niet belast wordt. Dat laatste kun je doen door voorzichtig een grote lijmklem op het aquarium te zetten.
Mocht je in de buurt van Breukelen wonen dan wil ik je er ook wel even mee helpen.

Anders is het wel een goed idee is om er een glasplaatje in te lijmen, hoe dik en hoe breed moet deze ongeveer zijn?
Kan wel maar kom er eerst maar eens achter wat voor soort kunststof/plastic het is voor de juiste lijm daardoor loopt het vaak op een teleurstelling uit.
Glas strip heeft nog een voordeel laat licht door krijg je niet zo schaduw streep op de bodem
dikte glas 8mm is prima om je een idee te geven
Schermafdruk op 2022-09-01 20-26-17.png

8 jaar oude kunststof... Vaak is de weekmaker er al uitgedampt waardoor het wat meer breekbaar wordt. Daarbij is het bewijs geleverd dat het los kan laten. Ik zou er niet op durven vertrouwen.

Ik zou gaan voor een of twee glasstrips. Als je deze van 8 mm glas neemt en 50mm breed dan kan het wel wat hebben. Hou 0,5 tot 1 mm speling tussen ruiten en strips en lijm het met siliconenkit op basis van azijnzuur, dus geen kit voor badkamers en keukens!
De ruiten goed schoonkrabben met een scheermesje, vervolgens ontvetten met aceton, strips lijmen en zorgen dat het 48 uur niet belast wordt. Dat laatste kun je doen door voorzichtig een grote lijmklem op het aquarium te zetten.
Mocht je in de buurt van Breukelen wonen dan wil ik je er ook wel even mee helpen.
Bedankt voor het aanbod om te helpen maar het gaat denk ik wel lukken. Ik heb ondertussen een glasplaatje van 60mm breed en 8mm dik besteld bij een glaszetter, morgen kan ik deze ophalen dus dan kan ik aan de gang.

Is de bison siliconekit glas geschikt? Hier staat; Kit gelijkmatig in de voeg spuiten en binnen 10 minuten met BISON Multi Tool of een met zeepoplossing bevochtigd plamuurmes of een ander hulpmiddel gladstrijken. Na ca. 15 minuten vormt zich een oppervlaktehuid. Gelijmde en/of gevoegde aquaria moeten voor het beplanten en uitzetten van vissen eerst 4-8 dagen luchten. Daarna moet het aquarium 3 tot 4 keer 24 uur lang met vers water gevuld zijn geweest.
De vissen zitten al in het aquarium dus het gaat lastig worden om het 3 tot 4 keer met vers water te vullen. Is dit belangrijk om te doen? het glasplaatje komt niet onder water.

Bison-Siliconeket-tube-transparant.png
bison glaskit.png

Is de bison siliconekit glas geschikt? Hier staat; Kit gelijkmatig in de voeg spuiten en binnen 10 minuten met BISON Multi Tool of een met zeepoplossing bevochtigd plamuurmes of een ander hulpmiddel gladstrijken. Na ca. 15 minuten vormt zich een oppervlaktehuid. Gelijmde en/of gevoegde aquaria moeten voor het beplanten en uitzetten van vissen eerst 4-8 dagen luchten. Daarna moet het aquarium 3 tot 4 keer 24 uur lang met vers water gevuld zijn geweest.
De vissen zitten al in het aquarium dus het gaat lastig worden om het 3 tot 4 keer met vers water te vullen. Is dit belangrijk om te doen? het glasplaatje komt niet onder water.
Je gaat slechts twee kleine lijmverbindingen maken, zorgen dat de bak goed kan luchten, lichtkap open laten dus. Verder staat die verbinding niet onder water dus het zal wel loslopen.
En ja, als die kit geschikt is voor aquaria zal het wel op azijnzuurbasis zijn, dat is overigens makkelijk te controleren want het stinkt als de hel naar azijn.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan