Wat is er nieuw

Kroos of kleinblijvend amazone kikkerbeet?

JesseV

Well-known member
Lid geworden
21 januari 2018
Leeftijd
33
Hoi allemaal,

In mijn aquatlantis 40x40x50 heb ik een maand of 2 geleden 25 stekken Amazone Kikkerbeet overgenomen van iemand. Met de week zag ik steeds meer kleine stekjes drijven. Wat opvalt ia dat deze niet groter worden, maar klein blijven. Al is de ene groter dan de andere.
Bij de grote stekken heb ik mooie wortels van dik 20 cm. Goeie schuilplekken voor de vuurgarnaaltjes en de saddleback endlers.
Ik heb 2 led lampen van sera bright en color boven hangen die van 12 tot half 10 branden en ik geef 1x per week All in one vloeibare plantedbox 10 ml. Of is het misschien een idee om dit dagelijks te doseren zo'n 2ml?
Of verlichting een uur langer laten branden?

Bijlagen

• 20201219_112638.jpg
    20201219_112638.jpg
    445.7 KB · Weergaven: 163
  • 20201219_112633.jpg
    20201219_112633.jpg
    517 KB · Weergaven: 191
Hallo,

Dat kleine spul van een paar millimeter tot een halve centimeter is kroos.
Zou ik beetje bij beetje weghalen. Dat gaat je oppevlakte helemaal overwoekeren.

Vind het persoonlijk wel mooi maar er komt zo geen licht meer bij je andere planten.

Hallo,

Dat kleine spul van een paar millimeter tot een halve centimeter is kroos.
Zou ik beetje bij beetje weghalen. Dat gaat je oppevlakte helemaal overwoekeren.

Vind het persoonlijk wel mooi maar er komt zo geen licht meer bij je andere planten.
Ik vind het ook wel wat hebben. Maar dacht dat het jonge kikkerbeet was, vandaar dat ze dus niet groter worden

Hoe komt er dan kroos in mijn bak? Denk dat dit misschien tussen het kikkerbeet heeft gezeten. Heb het er niet zelf in gedaan.

Komt volgens mij wel eens met nieuwe planten mee inderdaad. Heb het zelf ook eens gehad; nieuwe plant in de bak gezet, opeens overal kroos. Net zolang met een schepnetje bezig geweest totdat het helemaal weg was.

In een week tijd zit mijn bak nu halfvol met kroos, dus zo even wat kroos scheppen...
Vraagje, mijn kikkerbeet wortels groeien als kool. Komen bijna tot de bodem! Kan ik de wortels snoeien of is dit schadelijk voor de rest van de plant?

De wortels gaan ook aardig in de knoop 🤣

Bijlagen

• 16088115027388079404568893610389.jpg
    16088115027388079404568893610389.jpg
    437 KB · Weergaven: 159
  • 16088115252168824245614329207019.jpg
    16088115252168824245614329207019.jpg
    445 KB · Weergaven: 133
In een week tijd zit mijn bak nu halfvol met kroos, dus zo even wat kroos scheppen...
Vraagje, mijn kikkerbeet wortels groeien als kool. Komen bijna tot de bodem! Kan ik de wortels snoeien of is dit schadelijk voor de rest van de plant?
Deze wortels kan je er zonder probleem aftrekken of snoeien (aftrekken vindt ik natuurlijker staan, maar dat is je eigen idee), de kroos kan je blijven scheppen, dus doe dat heel precies als je er vanaf wilt, dit heeft eerder bij mij maanden geduurd.

Ik zie dat je ook drijfbamboe hebt (Hygroyza aristata), een erg mooie drijver.
Klopt, die heb ik net over gezet in mijn 80 cm bak voor de honiggourami's. Met vloeibare plantenvoeding groeit deze ook heel hard!

Deze wortels kan je er zonder probleem aftrekken of snoeien (aftrekken vindt ik natuurlijker staan, maar dat is je eigen idee), de kroos kan je blijven scheppen, dus doe dat heel precies als je er vanaf wilt, dit heeft eerder bij mij maanden geduurd.
Thnx! Alle stekken gesnoeid, zeker stuk of 50 jongen hybride guppen geteld. Die kon ik eerst niet zien

Sinds ik de wortels gesnoeid heb, groeit het als kool haha ik kan bijna weer aan de gang.
Vond opeens wel rare beestjes op de bladeren, heb de stekken eruit gehaald en afgespoeld.

Bijlagen

• 20201227_103008.jpg
    20201227_103008.jpg
    238.8 KB · Weergaven: 155
Als je de wortels in de bodem laat komen worden de planten veel groter en maken grotere stekken aan 🙂 Ze worden dan ook iets minder plat, misschien door de hoeveelheid blaadjes die ze dan opeens aanmaken.

Dat is mijn ervaring met kikkerbeet.

Als je de wortels in de bodem laat komen worden de planten veel groter en maken grotere stekken aan 🙂 Ze worden dan ook iets minder plat, misschien door de hoeveelheid blaadjes die ze dan opeens aanmaken.

Dat is mijn ervaring met kikkerbeet.
Wel mooi zon bak helemaal vol kikkerbeet. Wil de bak over een tijdje veranderen met meer hout, vallesneria en sagittaria sabulatela.

Wel mooi zon bak helemaal vol kikkerbeet. Wil de bak over een tijdje veranderen met meer hout, vallesneria en sagittaria sabulatela.

Leuk, dat laatste plantje is ook een leuke. Niet al te moeilijk en kruipt wel door 👍🏻
Met heel veel kikkerbeet komt er niet zoveel licht meer bij de planten, dat is wel iets om rekening mee te houden

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan