Wat is er nieuw

"Kroos" probleem

Aqua-Leon

Well-known member
Lid geworden
14 juli 2013
Beste vijverexperts,

Sinds een jaar of drie heb ik een probleem met kroos. Waarschijnlijk door een koppel eenden meegenomen die hier af en toe bivakkeren.

Het betreft een natuurlijke vijver met een oppervlakte van ca. 300 m2. Aan de ene kant een natuurlijke bron en aan de andere kant loopt het water via een waterval weer weg in een stroompje richting uiteindelijk een rivier. Deze vijver heeft geen bewoners die hier iets aan doen, dus nu voor het derde jaar alles er weer met de hand afscheppen. Dat is een behoorlijke klus.

Dit speelt zich allemaal af in Zuid- Frankrijk en binnenkort ga ik naar Nederland toe en wil een aantal vissen meenemen, waarschijnlijk een karpersoort die mij gaat helpen.

Welke karpersoort kan ik het beste huisvesten, en wie weet een goed adres waar ik deze kan kopen?

Ik zie jullie adviezen en antwoorden graag tegemoet, bedankt alvast.
Leon

Eendekroos of Lemna Minor

7 Sterrenkroos of Voorjaarshaarstreng ( Callitriche vernalis) 8 Eendekroos (
lemna ... Tenzij er gebruik wordt gemaakt van afvalwater welke door de industrie
is .... Eendekroos wordt door kippen en eenden, vee en vissen gegeten. In 2011
...
www.waterwereld.nu/eendekroos.php

Graskarpers.
Lees dit een door.

Bertus,

Bedankt voor je antwoord. Ik heb het artikel doorgelezen en ik denk dat ik een paar graskarpers ga uitzetten.
Wat ik niet begrijp in het artikel is dat er geen ander leven in de vijver mag zijn. Voor de planten kan ik me dat goed voorstellen, maar graskarper kan toch wel bij de ander vissen.(kroeskarper, kopvoorn, voorn en ruisvoorn)

Weet iemand goed een adres waar ik deze kan kopen?
Leon

Vermoedelijk omdat het op hoog tempo wegvreten van (de/alle) vegetatie zorgt voor een disbalans (opkomst van zweefalgen), waardoor het evenwicht verstoord raakt en zo wellicht ook (de rest van) het onderwaterleven?

Veel verstand heb ik echter niet van graskarpers en hoewel je vijver vrij groot is, worden graskarpers dat ook - en vrij snel. Ze eten veel en dat moet er weer uit, dus ze vervuilen bijbehorend. Voortplanten doen ze in Nederland (waarschijnlijk) niet; pas vanaf een graad of 25 en ik geloof in stromend water. Maar gezien je in Zuid-Frankrijk woont lijkt me dit geen probleem.. Of toch juist wel! 😉

Mijn gevoel zegt dat je beter een andere (karper)soort kan kiezen of zelfs gewoonweg handmatig (met een fijnmazig net) blijven scheppen, maar waarom.. Moet helaas bekennen dat het echt een gevalletje klok/klepel is.. Excusez-moi! :engel:
Ik hoop dan ook dat nog iemand anders een beter antwoord voor je heeft over het hoe en wat met graskarpers. Het zou in ieder geval zonde zijn als je natuurvijver compleet gestript wordt door een stel hongerige bulldozers. Goed, van het kroos ben je af.. Maar afscheid nemen van andere waterplanten wil je volgens mij ook niet direct. Kopen kan je ze waarschijnlijk vanaf wat later deze maand bij tuin- en wellicht koicentra (maar heb ze ook al voorbij zien komen op M*rktpl**ts).

Klinkt fantastisch overigens, zo'n natuurlijke vijver met aanvoer van vers water in je tuin! :smitten:

En dat ze de vijver leegvreten is wel zeker.
Dan van de regen in de drup.

Je zou het ook met drijvers en een 15 cm hoog net kunnen doen(2 man.)
aan 1 kant in de vijver,dan met 2 man rondlopen, en de kroos uit scheppen.

Denk dat je dan lang niet alles krijgt weggevangen Bertus.
Graskarpers zouden een oplossing kunnen zijn, zitten er geen roofvissen in de vijver?

Nee, En is dat erg dan?

Graskarpers vreten de hele vijver leeg.
Wat heb je dan? een dode vijver.

Nadeel van n netje is ook wel dat het er vast in blijft kleven, is echt schijtspul.
Ik zou zeggen trek er in een vakantie oid een paar uur vooruit om te scheppen en hou dagen erna in de gaten of je nog wat ziet.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan