Wat is er nieuw

Kruisbesmetting bij mijn nieuwe garnalen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Anouska1991
  • Startdatum Startdatum
A

Anouska1991

Guest
Hallo allemaal,
Omdat ik wilde beginnen met een nieuwe groep crystal red garnalen met meer taiwan gen, heb ik naast mijn f5 een nieuwe groep f1 bij een andere kweker gekocht. 25 stuks mooie jonge garnalen. Wegens kruisbesmetting, heb ik de f5 naar een ander aquarium gezet, zodat de nieuwe in een aquarium kwamen wat al een mooie tijd draait. Aangezien de taiwanners moeilijker groot te brengen zin., heb ik ze in de oude bak gezet omdat daar mooi algjes overal op de ramen groeien.

De oude bak dus helemaal leeg gevist en alles gecontroleerd op nog verstopte garnalen . Een paar dagen later de nieuwe groep erin gedaan en nu na 5 dagen zinn er vandaag 12 garnalen dood gegaan.

Wat ik niet wist, was dat de bacterien van de oude garnalen dus in de bak zitten en zo alsnog voor kruisbesmetting kan zorgen.

Ik heb nu furanol in de bak gedaan in de hoop dat de rest het redt.
Maar stel ik hou er nog een paar sterke over (of niet) dan zou ik weer een nieuwe groep in dit aquarium willen doen, maar wanneer z ik nn de oude bacterien eruit, wanneer is het veilig om nieuwe f1 garnalen in dit aquarium te doen?
En kan ik nu nog meer doen dan de 50% waterwissel die ok gedaan heb en de furanol?

Graag jullie hulp.

Grtjs Anouska

Er zijn er inmiddels weer 6 dood. Niemand die me helpen kan?

Tja zoals je zelf al zegt zitten de bacterien waarschijnlijk ook in de oude bak. Dan is het te hopen dat de medicatie zal werken.
Ik heb zelf een zelfde probleem gehad een jaar geleden toen ik nieuwe garnalen wilde samenvoegen met de oude, maar de medicatie die jij ook nu gebruikt sloeg niet aan.
Het is dus te hopen dat het bij jou wel werkt. In hoeverre de bacteri�n of alleen op de garnaal zitten of ook in je bak durf ik niet te zeggen.
Wellicht dat een ander daar iets meer over weet. Ondanks dat het bij mij al een jaar terug is heb ik nog steeds af en toe uitval van ook jonge garnalen. Ik denk aan de porceleinziekte want dan worden ze witachtig en na enkele dagen is het gebeurt. Het middel dat jij nu gebruikt werkte hier er niet tegen jammer genoeg.
Garnalen zijn erg mooi maar je kan er wel snel problemen mee hebben heb ik gemerkt. En al helemaal de hoge gradaties zoals de F1 zijn moeilijk te houden.
Suc6 met de behandeling.

Helaas niet het antwoord waar ik op hoopte, maar toch bedankt voor je reactie. Ik joop dat het kleine beetje wat nog over is het redt, maar wanneer zou het veilig zinn om een nieuwe groep toe te voegen van de zelfde kweker uit de zelfde groep?

Gr Anouska

Dat kan je gelijk doen mits de waterwaarden goed zijn want Furanol breekt ook de bacteri�n in je filter af en dat kan een nitrietpiek veroorzaken.

Flink balen allemaal!

Maar waarom gaan er nog garnalen dood, hebben die de bacterien al in zich dan? Ik wa,ht in iedergeval tot ze een paar welen stabiel zijn. Want ala er nog dode vallen en de nieuwe zijn er eerder bij als ik en eten hem op worden ze ook ziek ben ik bang?

Had ff gemist dat er nog steeds garnalen doodgaan.
Zo'n Furanol kuur geeft ook geen 100% garantie dat het werkt maar misschien heeft de sterfte wel een andere oorzaak,nieuw plantje rottend hout bv.
Zou alles ff nalopen en voorlopig niks toevoegen van nieuwe garnalen natuurlijk.

Tja het middel werkt ook niet tegen alles denk ik. Hier had het geen effect dus.
Ik moet zeggen dat het weinig invloed heeft gehad op mn filter. Ik heb eigenlijk niks van een nitrietpiek vernomen.
Zoals ik al zei heb ik door alles nu nog steeds 1 a 2x in de maand uitval doordat ze melkwit worden en na enkele dagen omvallen.
Ik weet niet wat er bij jou loos is dus dat kan wel heel anders zijn. Maar het kan erg lang doorsudderen merk ik.
Persoonlijk zou ik een ruim aantal weken even wachten met nieuwe te plaatsen. En ik zou er ook niet als je dat doet direct voor een kapitaal bij doen hoor. Wellicht zijn de garnalen die je nu hebt resistent tegen de bacterie en dan kunnen de nieuwe alsnog ziek worden. Tja ik wil je echt niet ban maken maar ook op het GEK forum lees je veel over bakken waarvan de dieren zomaar omvallen en om omverklaarbare reden.

Ik heb Furanol ook al een paar keer gebruikt en beide keren ook niks geen gevolgen gehad van een nitrietpiek maar ze geven het zelf wel aan in de gebruiksaanwijzing dat de kans aanwezig is dus meld het ff voor de zekerheid.

Wat is jet slimste om te doen, zijn er nog ongeveer 5 over van de 25, deze anders apart zetten en de hele bak leeghalen en opnieuw opstarten? Dat ik ze tijdelijk in een klein onderkomen zet met het filter en de verwarming en dat ik een niuwe bodem en nieuw water etc doe en gewoon weer 5 weken laten indraaien? En dan pas weer nieuwe erbij doen. Of proberen als.deze blijven leven en er zit man en vrouw in verder proberen te kweken?

Tja wat is slim? makkelijkste is iig om het eens aan te kijken met de overlevenden en wie weet idd kweek je daarmee weer een hele groep.
Enige is dat het de komende tijd wat saai kijken is naar die paar garnalen 😉

Seabait zei:
Tja wat is slim? makkelijkste is iig om het eens aan te kijken met de overlevenden en wie weet idd kweek je daarmee weer een hele groep.
Enige is dat het de komende tijd wat saai kijken is naar die paar garnalen 😉

Hier ben ik het helemaal mee eens. Je moet dan even geduld hebben maar als bijplaatsen toch verkeerd uitpakt dan is dat ook niet leuk en frustrerend hoor.
Tja het blijven gevoelige beestjes hoor.

Daar heb ik geen probleem mee, de beestkes gaan voorop, maar is het niet erg als ze even met zo weinig zijn, zijn toch echt groepsdieren, ik hoop dat dit zo blijft en dat ik over een week weer opgelucht adem kan halen.
Gelukkig heb ik nog een mooie groep f5jes lopen, waren gestopt met kweken en voor de f1tjes had ik ze in een andere bak gedaan. 4 maanden geen garnaal zwanger, en raad eens. Weer 4 zwangere dames. Hopelijk komen daar nog wat leuke verrassingen uit om de pijn een beetje te verzachten.

Een groepje van 5 is niet ideaal idd maar is ff niet anders,kan ook zijn dat ze daardoor totaal niet kweken maar is gewoon afwachten.
Heb zelf een keer van 8 garnalen ruim 500 stuks nakweek gehad binnen een jaar bv.

Ik hoop iig dat je veel succes hebt.

Wat zijn je waterwaardes en welke bodem gebruik je?

Gebruik je Osmose?
Gebruikt degene waar je ze van gekocht heb Osmose?

Helaas , ook de laatste vier liggen inmiddels op hun zij te trappelen.
Vindt het zo erg! Of osmose gebruikt weet ik niet. Hij had wel net als ik akadama bodem.
Nu de bak leeg gegooid, gaat een nieuwe lasg akadama in, maar wat moet ik met het filter? Uitzwtten en op laten drogen en goed uitspoelen? Heb ik als ik hem laat draaien kans dat er met nieuw water de bacterien waar ze niet tegen kunnen nog steeds in het filter zitten over 5 weken?

Welke filter gebruik je?

Ik denk vooralsnog dat dit allemaal er echt niet mee te maken heb maargoed..

Ik denk eerder dat vorige eigenaar ze op omose water had ofzo kan je dat achterhalen??

Ik gebruik een sponsfilter. De zelfde ochtend heb ik mijn andere garnalen er nog uitgevist, waar niks mee aan de hand was helemaal geen uitval enzo. Een nitriekpiek zal het dus niet zijn, aangezien ik van 40 naar 25 stuks ben gegaan.

Ik heb de kweker gevraagd, en die zit enkel op akadama bodem zonder osmose, gewoon kraanwater net als bij mij. Hij woont ongeveer 25 kilometer van mij af, dus ook het waterverschil zal niet al te groot zijn, en ik heb de garnalen ruim een uur over laten wennen.

De bacterien is echt het enige wat in mij op kan komen.

De bak is nu helemaal leeg. Maar zal ik het filter oplaten drogen en daarna goed uitspoelen zodat alle dode bacterien dood zijn?
Wat doe ik met de plantjes? Heel goed uitspoelen en dan weer in de bak of blijven de bacterien ook daar op of in zitten?
Kan ik water met bacterien toevoegen wat bij mij vuurgarnalen zit? Of kan het ook zo zijn dat de nieuwe garnalen niet tegen deze bacterien kunnen?

Ik weet het allemaal even echt niet meer.

hey balen man 🙁

heb het zelfde gehad met bleu fairys ( weet niet of dat kruisbesmetting was maar ze gingen iig dood )

van de 20 had ik er nog 3 over, deze bikkels hebben het overleefd nooit meer bijgekocht...

vermoed dat ik er nu 150 heb gehe beetje geluk bij een ongeluk.

hoop dat dit jou ook overkomt

succes

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan