Wat is er nieuw

Kruisbesmetting/ziekte?

• Onderwerp starter Onderwerp starter SasKingRy
  • Startdatum Startdatum
S

SasKingRy

Guest
Hallo allemaal,

Dit vraag ik voor mijn buurvrouw en een beetje voor mijzelf.

Zij heeft 2 goedlopende bakken. 60L guppenbak met alleen guppies en een 125L bak met daarin: 3 corydoras panda, 5 molly, 1 octicinclus en 5/6 rouw tetra’s en wat felblauwe gup mannen. Alles ging perfect tot zij afgelopen zaterdag een aantal zeer mooie felblauwe guppen kocht, de guppen gingen uiteindelijk het water in ( 2 in de guppenbak en de rest in de grote bak). In de grote bak ging het gelijk al niet zo lekker, alle guppen bleven hangen en naar zuurstof happen behalve in de guppenbak.
Volgende dag hetzelfde verhaal maar weer waren het alleen de nieuwe guppen die bovenin hingen en nu ook in de guppenbak.

Vandaag hingen in de grote bak de meeste vissen naar zuurstof te happen, de prachtige guppen waren hun kleur kwijt en hadden samengeknepen vinnen. Na onderzoek bleken veel vissen uit de guppenbak ook hun kleur kwijt te zijn en hadden samengeknepen vinnen. Water getest en nitriet etc was allemaal niet aanwezig en eigenlijk perfecte waardes ( weet helaas niet hoe ik een foto ervan moet plaatsen). Alleen de GH was iets hoger.

Ze heeft de dierenwinkel gebeld voor advies en die man gaf aan dat verhoogde GH geen probleem is en dat ze waarschijnlijk kruisbesmetting heeft en ze de zieke vissen apart moest doen en medicatie moest geven ( tegen vinrot) maar om eerlijk te zijn komen de symptomen ook allemaal niet overeen.

Ik heb een 60l bakje met daarin 4 baby guppen ( echt nog maar een paar MM groot) en toen zij haar vissen kocht is er per ongeluk een kleintje meegegaan die ze bij mij in de bak heeft gedaan omdat ik toch alleen maar baby visjes heb. Sinds dat kleintje er zaterdag in ging hingen binnen een paar uur alle vissen bovenin en kregen zwarte/donkere ogen. Water getest en ook perfect behalve verhoogd GH ( heb precies dezelfde waarden als de buurvrouw) maar aangezien ik ook niet wist wat ik moest doen heb ik zaterdag en zondag 60% water ververst en nu ( maandag) zijn alle problemen bij mij veel minder/nauwelijks aanwezig.

De problemen zijn bij de buurvrouw en mij begonnen zodra we die nieuwe vis(sen) erbij deden. Iemand advies voor ons?

Wil er nog even bij zeggen dat mijn vissen niet naar zuurstof hebben gehapt, geen samengeknepen vinnen hadden en kleurverlies weet ik niet want mijn vissen zijn nog maar 3-4 mm en hebben nog geen kleur.

Wat vervelend. :-/ Wel een vreemd verhaal van de LFS want er bestaat niet zoiets als ziekmakende "kruisbesmetting" die direct / binnen een paar uur bij nieuwe vissen toe zou slaan.

Maar er is duidelijk iets mis. En bij jou dus ook je bestaande vissen, die zich na toevoeging van één nieuwe gup gek gingen gedragen...??

Als het enkel de nieuwe vissen waren die afwijkend gedrag gingen vertonen, zou je denken aan een groot verschil in waterwaarden. Maar zoals je het nu beschrijft, bij bestaande vissen, en zo snel... heel gek. Ik heb het gevoel dat er informatie ontbreekt, maar welke...

Kunnen jullie misschien foto's of (nog liever) een videootje maken?

Dit is haar 125L bak. Van de mijne heb ik geen foto’s gemaakt toen het slecht ging. Zal haar nog vragen om een video van de guppenbak.
En idd wij missen nu ook iets maar wat??

Bijlagen

• IMG_3238.MP4
    10.4 MB
Dit zijn mijn waardes ( zij heeft dezelfde) en de Sera druppel test gaf hetzelfde aan alleen daar geen foto van. Ook vreemd dat mijn baby visjes het na een waterwissel beter deden.

Bijlagen

• 6BED9142-6D1F-419E-9A8C-0155CA528086.jpeg
    6BED9142-6D1F-419E-9A8C-0155CA528086.jpeg
    112.3 KB · Weergaven: 174
Misschien nog iets wat van belang is. Er is geen water van de verkoper haar bakken ingegaan en ook niet in de mijne. Ze heeft netjes eerst het zakje in haar bak gedaan, na half uurtje wat van haar water toegevoegd en na een uurtje via een netje de visjes in haar bakken gedaan. Bij mij is het op dezelfde manier gegaan.

Bekend fenomeen (bij de kwekers dan althans, particulieren weten er weinig van) bij guppen is botsende bacterieculturen dat de hele groep eraan overlijdt, dus ja dat heeft dus te maken met te snel loslaten in de bak, ik ken diverse guppenkwekers die er 3 maanden (letterlijk) over doen om 2 verschillende stammen aan elkaar te laten wennen.

Dank u wel. Mijn buurvrouw is helemaal in paniek en zou graag persoonlijk contact willen met iemand voor advies, zou dat met u kunnen?

Dank u wel. Mijn buurvrouw is helemaal in paniek en zou graag persoonlijk contact willen met iemand voor advies, zou dat met u kunnen?
Nee want ik heb verder weinig kennis van guppen, kun je beter op facebook even een guppengroep zoeken

Oké en wat bedoelde u met de hele groep gaat eraan.
Alleen de guppen of het volledige visbestand?

Oké en wat bedoelde u met de hele groep gaat eraan.
Alleen de guppen of het volledige visbestand?
Alle guppen, andere vissoorten hebben e rgeen last van.

Korte uitleg over botsende bacterien:
U woont in uw woning en verslonst het een beetje en de bacterien telen er welig, echter omdat u er zelf woont word u er niet ziek van. Nu besluit ik om gezellig bij u koffie te komen drinken, dan is de kans enorm groot dat uw bacterien mij ziek maken omdat ik onbekend ben met die bacterie.
Zo werkt dat dus met botsende bacterieculturen

Mooi om te lezen dat het transportwater niet gebruikt is. Verder is een kruisbesmetting een benaming die we niet moeten gebruiken als algemeen ziektebeeld, dit lijkt mij geheel niet toepasbaar als ziekteverwekker of oorzaak.

Kruisbesmetting zien we zo nu en dan ( als benaming) zo nu en dan voorbij komen, maar denk daar niet te veel over na, zoek het met en in de huidige waterwaarde's en ververs volgens een bepaald ritme het aquariumwater.

Nicolientje ik vind dat we het op dit forum veeeel te vaak hebben over bacterien culturen, het moet wel werkzaam en een hobby blijven.

Saskingry ga beginnen met een regelmatige waterverversing.

Nicolientje,, net jou laatste berichtje voorbij zien komen,, wat bizar zo'n antwoord , heb jij een oplossing voor botsende bacterien, ik kom niet bij jou langs hoor.
gr. bert

@treb oplossing voor botsende bacterien is minder simpel dan men denkt, soms worden beide groepen in de antibiotica gezet en dan samen gevoegd en bouwen ze hun gezamelijke bacteriecultuur op, een andere meer vriendelijkere maar intensievere manier is druppelen, zoals ik al hierboven aanhaalde ken ik guppenkwekers die 3 maanden daarmee bezig zijn en met een injectiespuit telkens een aantal druppels p/d over mengen aan beide groepen. Beide manieren staan niet per defenitie garant voor succes en hebben wisselend resultaat.

@SasKingRy ga ajb niet met antibiotica klooien want daar is het al te laat voor, de bacterien hebben hun werk al gedaan en is onherstelbaar

zoals ik al hierboven aanhaalde ken ik guppenkwekers die 3 maanden daarmee bezig zijn en met een injectiespuit telkens een aantal druppels p/d over mengen aan beide groepen
Is het niet zo dat meestal ziekmakende bacterien op de vissen gehuisvest zitten? Wat heeft het dan voor nut om water te gaan druppelen?

Beste nicolientje, 3 maanden om guppen over te wennen, niets ten nadele van guppenhouders, maar dit wordt mij iets te gek.

Vele aquariumvissen zijn in principe wildvang, ondanks dat vele aquarianen dit niet eens weten, vissen worden bij de lokale winkelier gekocht maar hebben al een enorme reis afgelegd eer deze bij jou en mij in het aquarium rondzwemmen, van natuurlijke omgeving in een plastic zak en naar de groothandel in Nederland verzonden hoe dan ook.

Vervolgens naar de lokale vissenwinkel, en naar "een aquarium".

Ik ga er vanuit dat de groothandel in aquariumvissen de meeste al behandeld heeft met een soort van antibiotica, als dit nog werkt volgens de huidige kennis?.
Je slaat een beetje door met de bacterien, ,,als ik jou optie ga delen is er binnenkort een besmetting waar geen oplossing meer voor is, veel te ver gezocht.

Waarom is de laatste schakel bij/ of aankoop van vissen bij de lokale vissenwinkel de boosdoener in ons aquarium, dit gaat te ver.

Is het niet zo dat meestal ziekmakende bacterien op de vissen gehuisvest zitten? Wat heeft het dan voor nut om water te gaan druppelen?
Ja daar weet ik te weinig van over de materie om daar iets zinnigs over te zeggen, de kwekers in kwestie zwoeren erbij

Beste nicolientje, 3 maanden om guppen over te wennen, niets ten nadele van guppenhouders, maar dit wordt mij iets te gek.

Vele aquariumvissen zijn in principe wildvang, ondanks dat vele aquarianen dit niet eens weten, vissen worden bij de lokale winkelier gekocht maar hebben al een enorme reis afgelegd eer deze bij jou en mij in het aquarium rondzwemmen, van natuurlijke omgeving in een plastic zak en naar de groothandel in Nederland verzonden hoe dan ook.

Vervolgens naar de lokale vissenwinkel, en naar "een aquarium".

Ik ga er vanuit dat de groothandel in aquariumvissen de meeste al behandeld heeft met een soort van antibiotica, als dit nog werkt volgens de huidige kennis?.
Je slaat een beetje door met de bacterien, ,,als ik jou optie ga delen is er binnenkort een besmetting waar geen oplossing meer voor is, veel te ver gezocht.

Waarom is de laatste schakel bij/ of aankoop van vissen bij de lokale vissenwinkel de boosdoener in ons aquarium, dit gaat te ver.
Ik sla niet door hoor, ik vertel alleen de info die ik weet van ervaringen van andere kwekers, zelf heb ik geen last van botsende bacterieculturen omdat ik geen vissen kweek die daar gevoelig voor zijn en de garnalengroepen die ik heb zitten voeg ik niks aan toe aan nieuwe bewoners

Dank je wel voor je reactie Bert. Mijn buurvrouw is nu in beide bakken een waterwissel aan het doen. Mijn bakje heeft nu geen problemen meer, zaterdagavond heb ik 85% ververst en zondagochtend 50% en sindsdien zijn de problemen hier weg, voor alle zekerheid doe ik morgen nog een kleine waterwissel. Ik heb ook wat makkelijker praten. Ik heb nu 5 baby guppen en verder geen andere vissen en ik ga toch een RIO180 kopen dus mocht het hiermee mis zijn is het niet zo’n enorm probleem. Voor mijn buurvrouw is het erger, in haar 125 heeft ze nog andere vissen en in haar guppenbak erg veel mooie speciale guppen en ze is al eens alles kwijt geraakt en was genoodzaakt om 100% opnieuw te beginnen en zij gaat geen grotere/andere bak kopen dus dat zij nu helemaal paniek is en bang is om alles kwijt te raken snap ik volkomen.

Nicolientje: Ik ga verder niets doen, alleen water verversen want dat vind ik zelf altijd wel het meest logische om te doen. En daarbij heb ik nu maar 5 baby visjes, voor mij is het geen enorm drama als het allemaal fout gaat. Bij de buurvrouw wel, zij heeft aangeraden gekregen een middel voor vinrot toe te voegen ( ben de naam even kwijt, iets met een F) maar weet niet of ze dat inmiddels al heeft gedaan. Wel zijn alle nieuwe/zichtbaar aangetaste vissen uit de bakken gehaald en apart gedaan. De blauwe guppen waren ook erg duur ( ja echt!) en ze heeft het al niet zo breed dus dit was een fikse investering voor haar en logisch dat ze alles wilt proberen dat ze het overleven. Dus als je enig advies hebt om ze überhaupt een kans tot overleving te geven graag!

Misschien @stanovic hier nog wat aan bijdrage, hij heeft veel verstand (internationaal) met o.a. deze diertjes.

Bij de buurvrouw wel, zij heeft aangeraden gekregen een middel voor vinrot toe te voegen ( ben de naam even kwijt, iets met een F) maar weet niet of ze dat inmiddels al heeft gedaan.
Pas op om zomaar middeltjes tegen bacterien toe te voegen want die maken ook je bacteriecultuur in de bodem en filter stuk wat ook weer voor problemen kan gaan zorgen.

Saskingry

Niets ten nadele van hoe jij en de buurvrouw vissen verzorgen, het gaat met de huidige kennis over aquaria best ver, zeker op dit forum. Maar er zijn nog zoveel mensen die een aquarium in huis hebben en denken dat dit weken lang kan draaien zonder ingrijpen, zie soms als voorbeeld op de tv een uitzending over wat dan ook en dan zie ik een snelle shot van een aquarium, en zie dan ook een wat lagere waterstand door verdamping, en dan krijg een beetje kippevel,,.

Neem ook het advies van jessicapilon even mee, jullie bakken zijn te klein om daar een agressief medicijn op los te laten.

Dank je wel JessicaPapilon. Bactostart en aquasafe etc en dat soort middelen gebruiken wij beide niet.

Ik ben blij dat het vandaag bij mijn bakje “ al” de hele dag goed gaat. Geen visjes meer die bovenin hangen ( niet happend trouwens), geen hangende en lusteloze visjes meer en de zwarte oogjes zijn ook weg. Heb gewoon weer vrolijk zwemmende visjes. Die zwarte ogen was trouwens ook wel bizar, LFS zei dat het gewoon de kweekvorm van mijn visjes was maar als ze nooit zwarte oogjes hadden en toen het slecht ging ineens wel en het nu weer weg is dan kan het niet aan de kweekvorm liggen.

En de buurvrouw en ik bekijken het nu wel als een gezamenlijk probleem maar het kunnen ook losstaande problemen zijn die wij hebben die pas naar boven kwamen toen de nieuwe visjes kwamen. We weten het helaas echt niet. Haar Molly’s zitten ook naar lucht te happen dus laten we hopen dat die het ook overleven.

Dank je wel voor je reactie Bert. Mijn buurvrouw is nu in beide bakken een waterwissel aan het doen. Mijn bakje heeft nu geen problemen meer, zaterdagavond heb ik 85% ververst en zondagochtend 50% en sindsdien zijn de problemen hier weg, voor alle zekerheid doe ik morgen nog een kleine waterwissel. Ik heb ook wat makkelijker praten. Ik heb nu 5 baby guppen en verder geen andere vissen en ik ga toch een RIO180 kopen dus mocht het hiermee mis zijn is het niet zo’n enorm probleem. Voor mijn buurvrouw is het erger, in haar 125 heeft ze nog andere vissen en in haar guppenbak erg veel mooie speciale guppen en ze is al eens alles kwijt geraakt en was genoodzaakt om 100% opnieuw te beginnen en zij gaat geen grotere/andere bak kopen dus dat zij nu helemaal paniek is en bang is om alles kwijt te raken snap ik volkomen.

Nicolientje: Ik ga verder niets doen, alleen water verversen want dat vind ik zelf altijd wel het meest logische om te doen. En daarbij heb ik nu maar 5 baby visjes, voor mij is het geen enorm drama als het allemaal fout gaat. Bij de buurvrouw wel, zij heeft aangeraden gekregen een middel voor vinrot toe te voegen ( ben de naam even kwijt, iets met een F) maar weet niet of ze dat inmiddels al heeft gedaan. Wel zijn alle nieuwe/zichtbaar aangetaste vissen uit de bakken gehaald en apart gedaan. De blauwe guppen waren ook erg duur ( ja echt!) en ze heeft het al niet zo breed dus dit was een fikse investering voor haar en logisch dat ze alles wilt proberen dat ze het overleven. Dus als je enig advies hebt om ze überhaupt een kans tot overleving te geven graag!
Helaas heb ik daar geen advies voor (om de boel in leven te houden) de kracht van bacteriën word zwaar onderschat en vaak weggewuifd als iets mins of niet ter zaken doend, maar bacterien zijn letterlijk dodelijk (ook voor mensen trouwens, lees maar eens op google over bacterieresistentie icm antibiotica)

Treb: Ik voeg helemaal niets toe en ik ben altijd bereid om te leren. Als ik überhaupt iets toevoeg is het bijvoorbeeld omdat ze witte stip hebben maar daar is nu geen sprake van.

De buurvrouw doet waarvan zij denkt dat het beste is, ze heeft veel vertrouwen in de LFS al snap ik zelf ook niet wat middelen tegen vinrot hieraan kunnen doen.

Nicolientje de kracht van bacteriën wordt zeker niet weggewuifd en snap ook niet dat dat er nu bij wordt gehaald want ik geloof niet dat ik de indruk heb gemaakt dat het onbelangrijk is?

Treb nog een vraagje aan jou...? Je hebt het over lage waterstand, volgens mij is het bij de buurvrouw niet aan de orde maar bij mij wel. Ik doe altijd vullen tot ong een centimeter onder de kap zodat het niet Zo erg druppelt door condens vorming, maar dat is dus niet goed begrijp ik?

Ik denk dat @treb er met de lage waterstand op doelt, dat de mensen bij wie hij dat zag, kennelijk al een tijd geen onderhoud hebben gepleegd. (Water verversen en zo.) Dan is er in de tussentijd zoveel water verdampt dat dit duidelijk zichtbaar is.

Op het bacterieverhaal ga ik verder maar niet te veel in. De voorgestelde gang van zaken klopt gewoon niet met hoe het biologisch werkt. Zeker niet op een termijn van uren.

Jij en je buurvrouw zijn al goed bezig! Even goed in de gaten blijven houden en bij apart gedrag (zoals de guppen in het filmpje vertonen; dat klopt niet) beter een waterwissel te veel dan te weinig. Blijft dit aanhouden, plaats gerust berichten. Hopelijk komen we er dan uit. 👍

Nicolientje de kracht van bacteriën wordt zeker niet weggewuifd en snap ook niet dat dat er nu bij wordt gehaald want ik geloof niet dat ik de indruk heb gemaakt dat het onbelangrijk is?

Treb nog een vraagje aan jou...? Je hebt het over lage waterstand, volgens mij is het bij de buurvrouw niet aan de orde maar bij mij wel. Ik doe altijd vullen tot ong een centimeter onder de kap zodat het niet Zo erg druppelt door condens vorming, maar dat is dus niet goed begrijp ik?
Het was ook niet als aanvallend bedoeld ofzo, meer als algemeen iets dat mensen vaak bacteriën onderschatten dus niet iets dat jij dat zou doen ofzo, sorry als het zo overkwam

Inmiddels zijn een aantal vissen bij de buurvrouw overleden, ze zijn wit en hangen verticaal. Bij mij gaat het perfect. Misschien omdat zij 12 volwassen vissen toe heeft gevoegd en ik alleen maar 1 baby visje? Hoe dan ook is het wel overduidelijk dat de vissen al ziek waren, vanaf de eerste seconde hingen ze al bovenin.

Misschien @stanovic hier nog wat aan bijdrage, hij heeft veel verstand (internationaal) met o.a. deze diertjes.
Ik reageer straks wel ff. Ik ga zo ff wat eten en moet nog wat papieren van m'n pleegbroer doornemen.

Nou, er wordt wat over en weer geschreven hierzo. Als ik in eerste instantie naar het verhaal van de topic starter kijk. Dan is het vrij duidelijk dat de nieuwe vissen iets met zich meebrengen. Doch ik moet Nicolientje wel enigszins bijval geven. Wat zij stelt met de marginale tolerantie van verschillende bacterieculturen is op zich wel een terechte opmerking. Het kan idd zo gebeuren. Behoeft niet eens dat het water van de nieuwe vissen wordt toegevoegd aan het ander aquariumwater. Vergeet niet dat de vissen gewend zijn aan een bepaalde bacteriecultuur. Bij vissen die een wat zwakker gestel hebben (of noem het gevoeliger) kan het zijn dat een ander bacteriecultuur gewoonweg marginaal te ver van hun normale situatie af staat. Veel mensen staan daar idd niet bij stil. Doch het verhaal van Treb kent ook zo zijn feitjes. Er vanuit gaand dat de vissen in den beginne van een fish farm komen. En dan de tussenstations bekijkt tot aan het moment van de consument, hebben de vissen al enige marges moeten doorstaan qua waterparameters. Dat kan afdoen aan de weerstand van de vissen. Maar goed, daar kan dan van alles over worden gezegd, doch dit is wel hoe de zaken gaan. Kortweg gesteld: beide leden hebben punten die er toe doen.
Ik ben zoals een aantal van jullie weten ook een serieuze kweker. En ook ik heb wel eens met een tegenslag te maken binnen dit vlak. Ik zie in eerste instantie in het filmpje dat de guppen schommelen. Dat vraagt al om aandacht. Ik zie eerlijk gezegd in het filmpje niets van vinrot. Tenzij het filmpje daar onduidelijk over is. Maar als er geen vinrot aanwezig is, vraag ik me af waarom er dan door de winkel aangeraden is om een dergelijk middel tegen vinrot te gaan gebruiken. Met een goede waterwissel zou ik de eerste stap gaan zetten alvorens te beginnen met een middel. Ik ben niet een grote fan van direct een medicatie in het water te gaan mengen. Dit omdat ze op een koperbasis werkzaam zijn. Hetgeen nog eens het water zwaarder belast. Ik zou het enkel gebruiken als de nood hoog is. Anders niet. Door een waterverversing haal je al een deel van de belasting weg. Ik las dat de topic starter zelf er goed mee weg komt. Dan zou ik dat principe aanhouden. Waarom overleven vaak de kleintjes het beter als de groten wanneer zich een dergelijke situatie voordoet? Jongere vissen hebben een grotere tolerantie m.b.t het overwennen aan water met andere waterparameters t.o.v. grotere vissen.
Wat hier als symptomen werden opgenoemd door de topic starter, heb ik ool wel eens gehad. de nieuwe groep guppen waren gezond en kwam uit goed water. Doch het strookte niet met hoe de guppen hier zaten. En na niet al te lange tijd, schommelen van de nieuwe vissen en het opzoeken van het wateroppervlak waar ze moeizaam zuurstof schenen te halen. IK had nog water over in een bakje waar de nieuwe guppen uit kwamen. het bleek toch op de bacteriecultuur vast te zitten. En ik zal er direct op inhaken dat er ook bacteriecultuur bestaat in hetw ater en niet enkel in filtermedia. Doch in filtermedia zit wel ver weg de meeste bacteriecultuur (en de bodem... als het op de bodemgrind ligt waar ruimte tussen elke korrel aanwezig is) t.o.v het water in kwestie. Waar ze vandaan kwamen betroffen kale bodem (dus geen bodembedekking). Maar de vissen waren het gewend. Die van mij zaten zijn in veel rijper water. Dat kan al een reden zijn. En bij guppen die van fish farms uit Azië komen en die bedoeld zijn voor de grote commerciëole markt, zijn in 't algemeen wat zwakker. Ik heb het dus niet over serieuze aziatische kwekers die blijven selecteren met de kweekvissen. Want daar heb ik wel een hoger woord over.

Het is jammer dat de vissen van de buurvrouw zijn gesneuveld. Zoals Ton en John hierzo weten, sta ik zelf al jaren op relevante vivaristieke aangelegenheden met mijn vissen. Ik zit zelf in het oosten des lands. En zoals elke gemeente, hebben we hierzo onze eigen waterparameters. Als er mensen zijn die mijn vissen nemen, en ik weet dat ze niet bij mij uit de buurt komen, is het handig de huidige waterwaardes mee te geven opdat de klant in kwestie kan bekijken hoe geleidelijk de vissen kunnen overwennen. Want er zijn nu eenmaal verschillende waterschappen die hun eigen waardes aan het water meegeven. Daarom prefereer ikzelf om voor jonge (mag halfwas zijn) vissen te gaan i.p.v. volwassen i.v.m. de overwenning.
Maar goed, er zijn ook vissen die je wel a la minute in ander water kan zetten zonder dat er complicaties optreden. Doch als je daar niet van op de hoogte bent, doe het dan geleidelijk.

Even een update: Bij mij zijn alle problemen eigenlijk vanzelf weggegaan in de loop van een aantal weken. Geen enkele vis van mij is gesneuveld.

Bij de buurvrouw is elke vis gestorven, die bak heeft ze leeggehaald en schoongemaakt en die is nu weer opnieuw aan het indraaien.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan