Wat is er nieuw

kruisbesmetting

bengel

Well-known member
Lid geworden
29 april 2010
Berichten
262
Locatie
uden
Hoi allemaal,

ik lees weleens iets, waarop als antwoord kruisbesmetting wordt genoemd. Nu willen we in onze vijver een paar Rainbow shiners en goud elritsen uitzetten (we hadden er eerst 2 sarasa's en 2 shubunkins in, maar die, en hun vele kleintjes, hebben we eruit gehaald. Dit omdat mij de vijver voor die vele vissen te klein leek). Nu kopen we de Rainbow shiners en goudelritsen van 2 verschillende bedrijven, en wil ik uiteraard graag weten of ze eerst in quarantaine moeten (en hoe gaat dan alles in zijn werk), i.v.m. die eventuele kruisbesmetting, of kan ik ze (na overwennen) meteen in de vijver uit zetten?
Ik kan geen duidelijke uitleg over kruisbesmetting vinden (ja, over eten), of ik moet er overheen gelezen hebben.

Groetjes Bengel
 
DAt kan bij garnalen gebeuren,als je een nieuwe groep introduceer.
De bacterie kunnen verschillend zijn ,dat de zwakste groep sterft.
 
Goudelritsen fokken nog erger dan Goudvissen. De Chinese danio vind ik dan een betere optie.

De Rainbowshiner schijnt niet compleet winterhard te zijn.
 
Bedankt voor jullie reacties.
Goed dat je me er op wijst Botia, dan gaan we kijken voor de Chinese danio,
en iets bedenken om de rainbowshiner goed te laten overwinteren.
Ik dacht dat kruisbesmetting ook onder vissen was, maar dat is dan/dus niet zo.

Groetjes Bengel
 
Natuurlijk is het wel zo dat nieuwe vis altijd een ziekte onder de leden kan hebben die besmettelijk is. Quarantaine voor je ze in je vijver loslaat is dus altijd verstandig als je daar een mogelijkheid voor hebt. Helaas is dat voor de meeste mensen met een vijver vrijwel onmogelijk, vooral als de nieuwe vissen al een redelijk formaat hebben. Heb je toevallig een behoorlijk aquarium tbv een quarantaine bij de hand, zou ik dat zeker willen adviseren.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan