Wat is er nieuw

Kruisingen levendbarenden

Yilleke

Well-known member
Lid geworden
9 november 2014
Ik heb in mijn bak guppen, platy's en molly's. Nu zie ik regelmatig dat de mannen van alle drie de soorten een uitstapje (proberen?) te maken naar de vrouwtjes van de andere soorten. Nu heb ik gelezen dat deze soorten onderling kunnen kruisen maar gebeurt dit heel gemakkelijk of is dit een zeldzaamheid?

Ik heb net een filmpje op youtube gevonden waar een platy/ballon molly hybryde rondzwom en deze lijkt sprekend op een platy in mijn bak. Deze platy lijkt qua lichaamsbouw sprekend op een ballon molly en qua kleuren op een platy. Is een bak met levendbarenden wel zo'n goede keus?

Ik weet dat Platy's en Zwaarddragers zich onderling kunnen kruisen omdat ze verwant zijn.
En ik heb ook wel eens een kruising van een Guppy en een Black Molly gezien (Muppy's)
Maar volgens mij kunnen Black Molly's en Platy's zich onderling niet kruisen omdat ze van verschillende families zijn (Poecilia en Xiphophorus)

Maar goed, ik hoor dus overal verhalen dat het wel kan.
Hoe dan ook, voor de vissen is het niet erg bevorderlijk en je zal dan zoiets als een muildier krijgen denk ik. (onvruchtbare nakomelingen)

Waarom willen kruisen? Het origineel is de mooiste toch?

Zap, Uit de laatste vraag in mijn tweede stukje kun je volgens mij wel de conclusie trekken dat ik geen kruisingen wil. De laatste tijd kom ik alleen nogal eens een baby tegen waarvan ik niet weet wat het is. Zelf dacht ik dat zoiets een zeldzaamheid is en dat de vissen toch automatisch paren met hun eigen soort vandaar mijn vraag.

Hoef je geen sorry voor te zeggen hoor en ben het helemaal met je eens dat molly's platy's en guppen van zichzelf al mooi genoeg zijn. Helaas vinden mijn mannen alle dames ook mooi genoeg van zichzelf, zelfs de tetra's vinden ze aantrekkelijk maar daar veracht ik geen kruisingen van lol.

Segamon zei:
Ik weet dat Platy's en Zwaarddragers zich onderling kunnen kruisen omdat ze verwant zijn.
En ik heb ook wel eens een kruising van een Guppy en een Black Molly gezien (Muppy's)
Maar volgens mij kunnen Black Molly's en Platy's zich onderling niet kruisen omdat ze van verschillende families zijn (Poecilia en Xiphophorus)

Maar goed, ik hoor dus overal verhalen dat het wel kan.
Hoe dan ook, voor de vissen is het niet erg bevorderlijk en je zal dan zoiets als een muildier krijgen denk ik. (onvruchtbare nakomelingen)

Hybridisaties tussen andersoortige eierlevendbarende tandkarpers kan op zich wel en dat behoeft niet per definitie uit te monden in onvruchtbare nakomelingschap. Doch wat wel hierzo klopt is dat xiphophorussoorten niet kruizen met poeciliasoorten (het zijn 2 verschillende genussen). Een subgenus van een dergelijke genus kunnen onderling wel weer met elkaar kruizen. Poeciliasoorten onder elkaar kruizen wel weer. Hoe verder aan elkaar verwant des te meer kans dat vruchtbaarheid bij het nakomelingschap wat minder kan zijn is wel weer een gegeven. Dus ik spreek absoluut niet over "onvruchtbaarheid" doch enkel op een kans op een verminderde vruchtbaarheid.

Helaas denken mensen wel eens dat er een hybridisatie heeft plaatsgevonden tussen 2 verscheidene soorten omdat die bij elkaar in de bak zaten en dat men een man van de ene soort herhaaldelijk een poging tot paren zag ondernemen bij een vrouw van de andere soort. Maar zoals velen weten kunnen vrouwen van de meeste eierlevendbarende tandkarpers zaad opslaan in pakketjes en die zaadpakketjes gebruiken om (door haar zelf te bepalen) tot een nieuwe zwangerschap over te gaan. Ook al is zo'n vrouwtje maanden zonder een man van haar eigen soort aanwezig, zou ze dus alsnog zwanger kunnen raken van een eerdere paring. En dat wordt soms verkeerd vertaald als zijnde dat het van het mannetje is dat zich op dat moment in dezelfde bak vertoeft van het vrouwtje.

Als men zou spreken over echte levendbarende tandkarpers zoals bijv. de goodeiden en je hebt meerdere soorten aan deze goodeiden in dezelfde bak, dan is de kans op een kruizing wel weer groter. Dit domweg omdat bij echte levendbarende tandkarpers geen sprake is van zaadopslag bij de vrouwen. Voor elke zwangerschap moet er dan een nieuwe paring aan voorafgaan.

Bedankt voor het antwoord stan. Dus ik heb geen plolly in mijn bak (platy X molly).

Guppen en molly kan weer wel maar komt zoiets vaak voor als molly's en guppen bij elkaar in een bak zwemmen of zijn de muppys geboren omdat de ouders geen keus hadden? Dan bedoel ik dus 1 gupman bij 1 molly dame bv.

Als guppen en molly's bij elkaar in 1 bak vertoeven en beide sekses van beide soorten zijn aanwezig dan is een kruizing behoorlijk weg te cijferen want ze zullen bij aanwezigheid van hun eigen soort ook voor hun eigen soort kiezen.

Mocht daarentegen niet het tegenovergestelde geslacht van de eigen soort aanwezig zijn dan zal een hybridisatie tussen gup en molly meer kans van slagen hebben.

E�n punt is wel duidelijk te stellen dat zo'n beetje de meeste mannen van de eierlevendbarenden hun paar- en jaaggedrag ook op vrouwen van andersoortige eierlevendbarenden botvieren. Doch de vrouwen van de meeste eierlevendbarenden zullen zelf bepalen welk mannetje zij toelaten tot paring ook al worden ze de hele tijd door de mannen opgejaagd.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan