Kun je ook te kort belichten?

I

Ilse

Guest
Ik zit nu aan het eind van de eerste week van de opstart van mijn nieuwe aquarium en ik vroeg me af of je ook te kort kunt belichten. Ik ben namelijk begonnen met 5 uur licht per dag, wat ik per week met een half uur wil opschroeven. Ik wil het rustig opbouwen om algen te voorkomen, maar is 5 uur eigenlijk wel genoeg voor de planten? Kan ik op deze manier geen achterstand oplopen oid? Ik wilde na 3 weken de eerste 3 visjes toevoegen. Op dat moment zou ik zitten op 6,5 uur licht per dag. Of is een uur per week opschroeven ook goed?

Ik heb redelijk wat planten; een echinodorus bleheri, een hele strook vallisneria, een beetje belgisch groen, 2x javavaren, 4x anubias, 2 crypto's, wat voorgrondplantjes, een lotus en wat drijfplanten (een pluk hoornblad, waterbamboe), die overigens nog wel flink moeten groeien voor het oppervlak bedekt is (morgen komen er nog wat drijvers binnen). Er zit (zo lang de drijvers nog niet alles beslaan) een flinke bak licht boven (juwel led) en ik voeg maximaal AIO voeding toe samen met easycarbo.

Ik heb altijd begrepen dat de plantjes in het begin door het omschakelen nog niet zo stevig voedingsstoffen opnemen, waardoor ik dacht dat een rustige lichtopbouw vanaf 5 uur wel goed zou moeten gaan. Doe ik het zo goed of sla ik hier de plank toch mis??
 
Planten hebben voor de groei ook licht nodig en 5-6 uur is erg minimaal. Ik heb het licht vanaf de opstart altijd minimal 8 uur aan. Ik zou de bak wel minimaal 4 weken laten indraaien als ik jou was hoor.
 
Wat is in dit geval dan wijsheid om te doen? Hij draait morgen een week.. is voor morgen omhoog gaan met 1 uur een idee? Of is dat een te snelle overgang van 5 naar 6.
 
Ik zou gelijk naar 8 uur gaan want dat doe ik ook bij het opstarten. ook belangrijk is dat je voldoende voeding hebt in de vorm van plantenvoeding (sporen), nitraat fosfaat.
 
hoeveel licht heb je er boven?
 
Ik begin ook altijd gewoon met 8 uur en schroef dan zelfs nog iets op. Of dat opschroeven nodig is zal inderdaad aan de intensiteit liggen maar 8 uur is wat mij betreft toch wel minimaal en mijn inziens niet nodig om met minder te beginnen en dan in stapjes omhoog te gaan. Draai je al een tijdje met 8 uur en wil je om een of andere reden naar 12 uur toe, dat zou ik wel in stapjes doen.
 
Ik heb de eerste 3 weken ook maar 6 uur belicht, geen problemen aan ondervonden, nu zit ik ook nog maar op 7 uur (8 maanden later) en de planten groeien als kool.

Een paar uur daarvoor en een paar uur daarna branden er wel Led's als sfeerverlichting, maar dit is behoorlijk zwak en de planten gaan ook gewoon in slaapstand.
 
Ok bedankt voor jullie ervaringen. :) Aangezien de bak nu al een week draait durf ik niet meer al te grote veranderingen toe te passen. Ik heb besloten vanaf nu iedere 6 dagen een half uur uit te breiden. Zo ben ik na de eerste 2 maand een week eerder op 9 uur en gaat het toch gelijkmatig. Ik ben vandaag dus naar 5,5 uur gegaan en dan over 6 dagen naar 6 uur. Hopelijk een goede middenweg. :) Ook nog meer drijfplantjes geregeld, dus morgen zit hij dan hopelijk eindelijk goed vol.
 
Volgens mij ben je heel goed bezig door de verlichting rustig aan op te bouwen.
Grote veranderingen zijn niet gunstig voor biologisch evenwicht
 
Volgens mij ben je heel goed bezig door de verlichting rustig aan op te bouwen.
Grote veranderingen zijn niet gunstig voor biologisch evenwicht
Grote veranderingen zijn inderdaad niet goed maar wat is er in deze situatie precies aan het veranderen? Voor je gevoel zal je van 0 uur licht ineens naar 8 uur gaan en dat verschil is enorm. Het probleem is echter dat je natuurlijk niet bij 0 uur begint. Een nieuw aquarium weet zelf niet dat hij nieuw is.. Je planten komen uit een kwekerij waar ze ook gewoon x uur licht hebben gehad en die ga jij ineens terug zetten naar een paar uur per dag licht. Op deze manier ben je juist zelf bezig om grotere veranderingen teweeg te brengen.

Zoals eerder gezegd is er mijn inziens geen reden om met minder dan 8 uur licht te beginnen en zelfs schadelijk want je beperkt de planten in zijn groeien waardoor je juist alg een kans geeft. Kun je ook te kort belichten? JA.
 
Je planten komen uit een kwekerij waar ze ook gewoon x uur licht hebben gehad en die ga jij ineens terug zetten naar een paar uur per dag licht. Op deze manier ben je juist zelf bezig om grotere veranderingen teweeg te brengen.
Een grote verandering maken ze toch al mee, eerst worden ze in een donker doosje gestopt en vervolgens worden ze onder water gezet, dus van slag zijn ze toch al.
Ze herinneren zichzelf heus niet dat ze twee dagen geleden nog meer lichturen kregen :D

Zelf ben ik met de nieuwe planten ook met 6 uur begonnen en dat drie weken lang, zonder negatieve effecten, alg heb ik ook bijna niet gezien, enkel wat bruinalg vanwege de opstart.
 
Een grote verandering maken ze toch al mee, eerst worden ze in een donker doosje gestopt en vervolgens worden ze onder water gezet, dus van slag zijn ze toch al.
Ze herinneren zichzelf heus niet dat ze twee dagen geleden nog meer lichturen kregen :D
Ze maken wat mee hè, die planten!

En dan ook nog op 6 uur licht worden gezet, de arme schepselen. Ik zou ze die 8 uur+ wel gunnen. Niet te moeilijk doen met wekenlang beetje bij beetje opschroeven. Tenzij je ontzettend van dat proces geniet. Dan moet je het zeker doen. :D
 
Ze maken wat mee hè, die planten!
Ja, ofnie :D

Omdat ik het ooit een keer gelezen heb doe ik het op deze manier.
4 weken terug garnalen bakje opgestart, ook met 6 uur belichting , in dit bakje heb ik helemaal geen alg gezien, tot op de dag van vandaag. (wellicht was het ook goed gegaan met 8 uur belichting..... :juggle:
Ik zie ook genoeg opstartende bakken die met twee weken onder de alg zitten, maar dat zal met voeding te maken hebben, in mijn kleine bakje ben ik dan ook direct begonnen met Po4/Kno3 en Tenso.
 
Laatst bewerkt:
Planten maken inderdaad het nodige mee maar toch denk ik da met voldoende voeding je gemakkelijk kan starten met 8 uur.
 
Maar het punt was nu, dat ik al gestart wàs met 5 uur. Daarom had ik nu besloten toch maar rustig door te gaan, ipv weer een omslag van zoveel uur te maken. De volgende keer zal ik iig niet meer starten met 5 uur, maar nu was het dus al gebeurd. Door nu elke 6 dagen op te schroeven ipv elke 7, ben ik wel weer iets eerder bij mijn einddoel. Maargoed.. we zullen zien hoe het gaat. Soms wil je het te goed doen waardoor je de plank dus juist misslaat. :)
 
Je kan niet alles weten Ilse en al doende leert men ;)
 
Zo is het ook.. ik hoop alleen dat ik niet weer in de algen problemen kom. Maargoed dat lag voorheen waarschijnlijk aan enerzijds een slechte stroming en ook teveel vissen. Dat gaan we niet weer doen. Even een fototje van nu, dag 9.
20190921_163111.jpg
 
Staat er mooi bij en de drijfbamboe is een mooie drijver.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ilse
Staat er mooi bij, en goed dat je meteen met complete voeding bent begonnen, scheelt veel ellende (zouden meer mensen moeten doen)
 
Terug
Bovenaan