Kun je ook teveel CO2 toedienen?

Erik Blom

Well-known member
Lid geworden
13 december 2012
Berichten
512
Locatie
Zwammerdam
Ik denk dat ik het antwoord al gevonden heb in de topic hiervoor, maar toch.
Ik ben een nieuwe bak aan het opstarten, hij draait nu 1,5 week, ik weet alleen niet of mijn ph elektrode nog goed is(Jolub vervulbaar)omdat ik soms ph 4 niet kan ijken.
Ik heb hem ingesteld op 6,5 ph, maar omdat de bak nieuw is en er nog geen vissen in zitten dacht ik voor de zeker heid ivm de planten iets lager te zetten op 6,0 zodat ik zeker genoeg CO2 heb.
Ik krijg morgen mijn nieuwe drop checker, de oude was stuk.
Ik bemest volgens EI.
Onder in de bak nu een beetje wazige algen lijkt wel mist, welke algen kunnen dit zijn en is dit heel erg?
 
pH elektrode kun je een beetje opfrissen door een uurtje in 10% ammonia te zetten. Daarna in azijn.

Vervolgens de elektrode opnieuw vullen met de KCl oplossing. Dus de oude eruit en nieuwe erin.
En ook beetje KCl in het dopje van de elektrode doen.
24 uur in de KCl laten staan.

Daarna kun je deze ijken met pH 4 en 7.

Als dit niet werkt is de elektrode echt overleden.
 
Voor je vraag over algen kun je het beste een topic in de sectie algen plaatsen;)
 
Ik deed ook in het verleden alleen op 4 maar op 4 en 7 moet beter zijn voor een juiste meting.
 
Waarvoor dient deze dubbele ijking eigenlijk voor, ik kan mij voorstellen dat als ik op een van deze 2 waarden ijk dat het al goed moet zijn :juggle:
Dit kun je het beste vergelijken met een thermometer. Ook die moet je op 2 punten ijken (bijvoorbeeld op 0 en op 100 graden) om de waarden ertussenin goed te kunnen bepalen.

Er zijn 2 belangrijke parameters bij een pH probe (te weten "nulwaarde" en "coëfficiënt"). De interne weerstand van een pH probe verandert als deze ouder wordt (nulwaarde). Ook het verband tussen pH en interne weerstand verandert als deze ouder wordt (coëfficiënt). Met slechts één meting kun je niet voldoende weten om de formule y=ax+b (waarbij a de coëfficiënt is en b de nulwaarde) uit te kunnen rekenen. Met 2 meetpunten lukt dat wel.
 
Met slechts één meting kun je niet voldoende weten om de formule y=ax+b (waarbij a de coëfficiënt is en b de nulwaarde) uit te kunnen rekenen


Kijk, dat snap ik nu helemaal Andre:D:juggle:. Ik weet dat je beide punten moet ijken en de rest geloof ik al leek wel hoor;).
 
Waarvoor dient deze dubbele ijking eigenlijk voor, ik kan mij voorstellen dat als ik op een van deze 2 waarden ijk dat het al goed moet zijn :juggle:

Ton kijk hier even.

https://www.deltaohm.nl/home/ph-meetprincipe-en-faq

Is heel duidelijk uitgelegd waarom we dit doen. Bij een één punt calibratie, weet je dat alleen dat ene meetpunt goed is. Maar alles daarnaast zegt niets.
 
Dit kun je het beste vergelijken met een thermometer. Ook die moet je op 2 punten ijken (bijvoorbeeld op 0 en op 100 graden) om de waarden ertussenin goed te kunnen bepalen.

Er zijn 2 belangrijke parameters bij een pH probe (te weten "nulwaarde" en "coëfficiënt"). De interne weerstand van een pH probe verandert als deze ouder wordt (nulwaarde). Ook het verband tussen pH en interne weerstand verandert als deze ouder wordt (coëfficiënt). Met slechts één meting kun je niet voldoende weten om de formule y=ax+b (waarbij a de coëfficiënt is en b de nulwaarde) uit te kunnen rekenen. Met 2 meetpunten lukt dat wel.
Ton kijk hier even.

https://www.deltaohm.nl/home/ph-meetprincipe-en-faq

Is heel duidelijk uitgelegd waarom we dit doen. Bij een één punt calibratie, weet je dat alleen dat ene meetpunt goed is. Maar alles daarnaast zegt niets.
Thx :thumbs:
 
Nou gelet op deze tekst kan ik de pen wel in de kliko gooien dus:

pH meters, pH testers - waarom een pH meter en geen pH tester?
Kortgezegd: serieus meten kan niet met een pH tester. Bent u hobbyist en wilt u, puur uit interesse zonder dat daar gevolgen aan kleven, een idee hebben van de pH in uw aquarium? Pak een strookje pH gevoelig papier en meet daar mee. Een pH tester (u kent ze vast wel: mooi LCD display met 2 cijfers achter de komma...) geeft een illusie van nauwkeurigheid. U kunt er echter weinig mee. Ons advies: doe het goed of doe het niet. De opmerking, mijn pH waarde is niet zo belangrijk dus ik meet wel met een simpele meter of tester, geeft al aan dat u net zo goed niet kunt meten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nou gelet op deze tekst kan ik de pen wel in de kliko gooien dus:

pH meters, pH testers - waarom een pH meter en geen pH tester?
Kortgezegd: serieus meten kan niet met een pH tester. Bent u hobbyist en wilt u, puur uit interesse zonder dat daar gevolgen aan kleven, een idee hebben van de pH in uw aquarium? Pak een strookje pH gevoelig papier en meet daar mee. Een pH tester (u kent ze vast wel: mooi LCD display met 2 cijfers achter de komma...) geeft een illusie van nauwkeurigheid. U kunt er echter weinig mee. Ons advies: doe het goed of doe het niet. De opmerking, mijn pH waarde is niet zo belangrijk dus ik meet wel met een simpele meter of tester, geeft al aan dat u net zo goed niet kunt meten.

John. Jij hebt toch de Voltcraft pht-02 atc?

Deze kalibreer je toch ook met pH 7 en 4.

Dan heb je toch al een veel betere meter, dan zo’n pen welke je alleen met pH 7 kalibreerd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja dat klopt Marcel en daarvoor had ik altijd een een punts calibratiepen. Maar ja in de tekst spreekt men over een display met 2 cijfers achter de komma en dat dit een illusie van nauwkeurigheid is:'(:'(
 
Ja dat klopt Marcel en daarvoor had ik altijd een een punts calibratiepen. Maar ja in de tekst spreekt men over een display met 2 cijfers achter de komma en dat dit een illusie van nauwkeurigheid is:'(:'(

Dat gaat alleen over die 1 punts pennen.

De pH meters op mijn werk hebben 3 decimalen. Kosten 1500 excl met 20% korting.
Electrode is 250 excl.
 
Heb je dan ook eenpunts pennen met 2 cijfers achter de komma? Deze ken ik niet namelijk. In de tekst spreekt men duidelijk over 2 cijfers achter de komma namelijk.
 
Er is een verschil tussen een display met 2 decimalen achter de komma en een meter met een nauwkeurigheid van 2 decimalen achter de komma. Al gaat het display tot 10 decimalen achter de komma, als de onnauwkeurigheid de eerste decimaal al aantast (en reken maar dat dit bij alle huis/tuin/keuken pH meetsystemen het geval is) dan zijn alle verdere decimalen alleen maar kralen en spiegeltjes.

Bijvoorbeeld: Een pH meetpen heeft bijvoorbeeld een nauwkeurigheid van 0.1pH (al heel erg mooi voor HTK werk en in de praktijk is de afwijking een paar dagen/weken na ijking een stuk hoger). Dan kan de een meting van pH7 dus tussen de 6.9 en 7.1 liggen. Dan heeft het niet zoveel zin om met 2 decimalen te werken. Toch zal dat veel fabrikanten er niet van weerhouden het toch te doen (u vraagt, zij draaien).

Voor onze toepassing is een basisnauwkeurigheid van 0.1pH trouwens meer dan helemaal prima (en alles meer dan 1 decimaal achter de komma dus overbodig/onnodig).
 
Terug
Bovenaan