Wat is er nieuw

Kun je teveel water verversen tijdens nitrietpiek?

Zanna

Well-known member
Lid geworden
30 april 2020
Goedemorgen
Zoals sommige van jullie weten had ik best wat problemen met de oude filter die in het aquarium zat. De problemen liepen uit de hand en heb dus een nieuwe geplaatst(externe filter) tijdens dit proces is mij de oude kapot gegaan waardoor de nieuwe meteen op zijn eentje moest draaien. Ik weet dat dit niet het beste is, en toch had ik vanaf daar geen andere keus (geen reserve filter of nog snel een tweede hands filter regelen) Door de nieuwe filter kwam er veel troep omhoog wat ook in de bodem zat.
nu zit ik sinds afgelopen donderdag met nitriet in het water. Ik wissel na elke meeting omdat de druppeltest verkleurd (max 0,5) Dit houd in dat ik dit 2x 50% per da
Is dit te veel?
Of liever toch maar 1x per dag
Voeren doe ik minimaal
De rest van de waardes zijn stabiel

Bijlagen

• 18EDF347-FDCA-4576-9815-70ED50F25E99.jpeg
    18EDF347-FDCA-4576-9815-70ED50F25E99.jpeg
    171.1 KB · Weergaven: 138
Ik ben het met Raoul eens en je moet zorgen dat de no2 zo laag mogelijk is en dus zonodig veel verversen.

ik zou ook gewoon water wisselen.

Dank jullie wel.
ik kreeg al om me oren dat ik te veel ververs.
de vissen doen het wel goed. Geen raar gedrag of lucht happen.
wel schooien voor meer voer.

Oh. En hoe lang kan fit aanhouden? Bij de indraai periode was de nitrietpiek in 2 dagen weg.
Bak draait pas 7 maanden

Zolang je nitriet meet > 0.1 mg/l moet je dit blijven doen

Heb je momenteel vissen in je bak? Die zie ik namelijk zo gauw niet zitten. Mocht je bak geen bewoners hebben: niet verversen maar lekker zichzelf uit laten werken. Heb je ze er wel in zwemmen dan zou ik denk ik t zelfde doen als wat jij doet. Mooie bak verder hoor, mijn complimenten 🙂

Vlakboven de bodem in het midden zie ik een bewoner dus dan is verversen wel een must 😉

Ja er zitten goed 4 en een halve maand bewoners is. De nitrietpiek is gekomen door nieuwe filter zonder in draaien.

zou het sneller en beter voor de vissen zijn als ik vaker per dag water wissel?

Bedoel je vaker een flinke hoeveelheid of wil je de dagelijkse hoeveelheid in kleine porties verversen? Het is belangrijk om de no2 zo laag mogelijk te houden en ik denk dat het dan niet zoveel uitmaakt hoe je dat bereikt.

@Norion de bak begint nu pas mooi te worden. Voor 2 weken geleden was het een optische 1 sterren hotel.
door hier te vragen en te lezen kon ik best veel leren. Ook al begrijp ik nu nog niet alles?

oh zo dag die er voor heen uit

Bijlagen

• B32A4358-4D64-4AE2-AADE-8107F2B221C4.jpeg
    B32A4358-4D64-4AE2-AADE-8107F2B221C4.jpeg
    173.7 KB · Weergaven: 123
@jessicapilon nu doe ik 2x 35 liter (+/-)
Als ik dan bijvoorbeeld 2 maal 15 of 20 liter zou doen.
alleen twijfel ik over de goede bacteriën. Niet dat deze er dan te veel uit gaan.

@rjoemman zou het meer brengen als ik 2x 70 of meer wissel?

Hoeveel water je wisselt maakt op zich niet uit, de nitriet moet omlaag.
Wat wel een punt kan zijn bij de waterwissels is dat de waterwaarden, ph, gh, kh, dat soort dingen, niet teveel ineens moeten veranderen.

Wanneer je vissen als het ware in kraanwater zwemmen zou je bijna een 100% waterwissel ineens kunnen doen.

Wanneer je waterwaarden erg afwijken van je aquariumwater, bijvoorbeeld een fors lagere ph etc, dan zou ik zelf beginnen met een 50% waterwissel, en dan na 2 uur nog een waterwissel van 25%. Dan de nitrietwaarde en overige waarden testen en vanuit daar verder.

@GCJ de PH is uit de kraan 7,5 en in aquarium door de toevoeging van co2 7
Kh12 en GH 5 zijn even hoog. Soms kan de KH maar 11 gaan. Nitraat en Fosfaat is een ander ding. Deze zijn beide 0 uit de kraan.

De eerste waterwissel na het ondekkn van nitriet (0.5) hadden wij nog net genoeg water in het aquarium zodat de vissen nog water hadden. Er is toen iets van 10liter erin gebleven van de 70 liter

@GCJ ongeveer 3uur na 50% getest en nitriet is 0!
Nu maar flink duimen of toch nog eens voor de zekerheid 25% doen?

Je "goede" bacteriën zitten in de bodem en filter (eigenlijk op alles wat in je aquarium zit) maar niet in je water, anders had je continu bacteriebloei.

Er bestaat niet zoiets als teveel verversen, het kan enkel overbodig zijn.
maw, het is nooit nadelig, het zal enkel geen extra voordelen meer hebben.

Ok. Hier ben ik weer met misschien wel een stomme vraag.
hoe bouw je een best intensieve waterwissel periode af:S

Aangezien je toch al een probleem had met nitriet vind ik dat een goede vraag.

Met de vele waterwissels haal je ook veel voedsel voor de goede bacteriën uit je bak. Ik zou de waterwissels zeker ietwat afbouwen over een week, enkele weken. Misschien een keertje een waterwissel tussendoor je normale routine, en ik zou de periode van overgang naar de normale routine plus de week erna je ammoniak, nitriet en nitraat geregeld testen om te kijken hoe zich dat ontwikkelt, in het begin liefst dagelijks, later afbouwen.

Dankjewel @GCJ
Net alles nogmaals getest
Nitriet 0
Nitraat 15
Ph7 (geeft ook de drop checker aan)
Kh 12
Gh 5
Fosfaat 1
Ammonia 0
Dus nu flink duimen en meten is weten
:petjeaf:

• Leuk
Waarderingen: GCJ
Zou het voor de vissen goed zijn om iets Voogle toe te dienen? Ivm de nitrietpiek.
de vissen laten niks Raars zien of zo

Zou het voor de vissen goed zijn om iets Voogle toe te dienen? Ivm de nitrietpiek.
de vissen laten niks Raars zien of zo

Ik ben zelf niet positief over Voogle. Ik heb er zelf nog nooit goede berichten over gehoord. We hebben het hier eens geprobeerd en het deed helemaal niets. Voogle is in mijn ogen iets dat vooral positief uitpakt voor de leverancier.

Dat even als eerlijke achtergrond voor mijn advies.

Ik zou niet zien hoe voogle ook maar iets positiefs kan doen in jouw situatie.

Zowel ammoniak als nitriet kunnen schade aanbrengen, ook zonder dat je dat nu ziet.
Voogle zegt weerstand te verhogen, maar tegen een schadelijke stof is geen weerstand. Dus nee, ik denk niet dat Voogle iets positiefs zal doen voor jouw vissen nu.

Ik zou zeggen, gooi je moeite in meten om te zorgen dat wanneer het weer oploopt, je er tijdig bij bent, en zorg mocht dat gebeuren voir snelle waterwissels om de slechte stoffen fysiek te verwijderen.

Als je iets wil toevoegen dat antibacterieel werkt, dan zou je 1 of enkele cattapa-bladeren in je aquarium kunnen gooien. En hoop dat goed schoon water en kwalitatief goede voeding je vissen gezond houden of krijgen.

@GCJ daar heb ik inderdaad ook goede dingen over gelezen.
Als ik naar ons voedings bestand kijk. Hebben hun luxer eten dan wij;))
Dankjewel voor je antwoord!

24uur nitriet vrij!
Rest van de waardes zijn zoals gewoon. Behalve de GH is gestegen van 6 naar 8 in die paar dagen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan