Kun je vissen voeren terwijl de verlichting van het aquarium uit staat?


Lukas.vp.

Member
Lid geworden
8 december 2017
Berichten
8
Leeftijd
22
Hoi, ik wil graag mijn vissen 2 keer per dag een beetje voeren en ik was van plan om dat s' ochtends en s' avonds te doen omdat ik denk dat dat beter voor mijn vissen is, maar mijn verlichting staat van 22.00 tot 12.00 uit. Zou ik de vissen ook kunnen voeren terwijl het licht uit staat?
 
Ik doe dat soms wel als het licht nog niet aan is en met daglicht in de kamer vinden ze dat heel rap hoor. Maar je kan net zo goed 1x voeren tenzij je vissen het nodig hebben natuurlijk.
 
Vissen hebben net als mensen een dag/avond en nachtritme,dus niet voeren als het licht uit is.Behoudens de nachtactieve dieren.
 
Bedankt voor je reactie. Ja ik zou in principe wel 1 keer per dag kunnen voeren en dat deed ik hiervoor ook, maar als ik toch de tijd heb kan ik net zo goed 2 keer per dag voeren. Ik denk dat dit alleen maar beter kan zijn want mensen eten liever ook graag niet in 1 keer 1 grote maaltijd voor de hele dag maar liever meerdere kleinere maaltijden.
 
Oh oke dus heeft het dan nog zin om bijvoorbeeld s' middags om 4 uur te voeren en dan s' avonds om half 10?
 
mijn vissen zitten in de ochtend nog in de sluimerstand, en zullen ook niet komen eten.
vanaf 11uur gaat het licht aan en vanaf dan komen ze ook pas tevoorschijn.

beter voeren als het licht aan is en ze dus ook actief zijn.

voor de doorsnee gezelschapsbak is 1x per dag voeren prima, sommige vissoorten en vooral jonge vissen hebben wel vaker voer nodig.

2x per dag standaard mag uiteraard ook, maar dan wel zoveel mogelijk tijd ertussen anders heeft het mijn inziens weinig nut.
 
Ik praat dan over een uur of 9 vlakvoor het licht aangaat en dan is het door het daglicht al vrij licht in de bak en zwemmen ze al lekker door de bak en dan voer ik. Het zal inderdaad weinig nut hebben om dat in het pikkedonker te doen als ze echt nog in de slaapstand zitten.
Zoals Rich al zegt is voor veel vissen 1x voldoende hoor.
 
Ik voer alleen als het licht aan is. 's Middags om 1 uur en 's avonds om 9 uur.
 
Ik hoorde laatst van iemand dat je discussen niet net voor het donker eten moet geven omdat ze dan blijkbaar snachts hun voedsel slechter verteren. Dit zou misschien kunnen komen door een verlaging van de hartslag omdat ze snachts "rusten"?
Het hangt inderdaad een beetje af van de soorten vis die je hebt. Als je bijvoorbeeld meervallen/algeneters hebt kan je ze het beste 1x per dag net voor het licht uitgaat wat meer voeren, aangezien het nachtdieren zijn. Sommige soorten zoals guppen kunnen er zeker baadt bij hebben omdat ze volgensmij een kortere darm en dus een snellere vertering hebben. Ook heb je bv. choco gourami's die dan weer meerdere keren voer nodig hebben omdat het langzame eters zijn en ze niet zoveel in één keer kunnen eten.
 

Terug
Bovenaan