Wat is er nieuw

kunnen deze tanganyika cichliden bij elkaar?

• Onderwerp starter Onderwerp starter rene goertz
  • Startdatum Startdatum
R

rene goertz

Guest
Hallo allemaal,

ik heb drie vragen die voor jullie kenners waarschijnlijk makkelijk te beantwoorden zijn.

1. Is het mogelijk om leleupi en brichardi cichliden samen te houden in een aquarium van 1 meter? En in welke hoeveelheden?

Vraag twee en drie doet er eigenlijk alleen toe als het antwoord op vraag een ja is.

2. Bij welke verlichting komen deze vissen het mooist tot uiting?

3. Bij welke bodem komen deze vissen het mooist tot uiting?

bedankt alvast!

1.Leleupi is ontzettend agressief, en brichardi fokt als konijnen/guppen.

Ik zou zelf geen leleupi's houden in 1m. Brichardi kan wel, koppeltje of als je er verder niks bij doet een groepje. De bak komt dan wel vanzelf mutjevol brichardi's te zitten, die je maar lastig kwijtkunt. Als je dat niet erg vindt zijn het erg mooie en interessante vissen (1 van mijn all-time favorieten).

2. Verlichting, niet te veel iig, verder wat je zelf mooi vindt. Ik heb zelf wit en warmwit led, sommigen vinden dat te wit...

3. bij Tanganyika altijd gewoon zandbodem nemen, filterzand of speelzand is prima.

Hoi Saskia,

Reuze bedankt voor je snelle reactie!
Weet jij misschien een andere kleurige vis die wel in combinatie met de Brichardi kan?
En de kleur van het zand maakt dat nog iets uit of dit zwart of gewoon zand kleur is?

Gewoon zandkleur.

Er zijn niet zoveel kleurige tanganyike cichliden... tanga's moet je leuk vinden om het gedrag, niet de kleur. Als je kleuren wilt ga dan voor malawi mbuna's.

Het hangt er ook wel vanaf wat je met de Leleupi wilt. Als je hem solo houdt, wat in mijn optiek wel kan in een meterbak, is de agressie stukken minder. Voor het jongen roven zou je ook een Altolamprologussoort kunnen overwegen, van de Compressiceps bestaan best kleurrijke varianten.
Voor de rest heeft Saskia helemaal gelijk: zandbodem en minder kleurrijk dan Malawi. Lichtsmaak is persoonlijk. Ikzelf had wit licht met veel Lumen (10k+) en daarbij ook blauwe buizen, dit om de blauwe tekening in mijn Blue Neons op te laten komen. Als ik me niet vergis, hebben Brichardi's dit ook wel, zij het in mindere mate, dus dit is iets wat je zou kunnen overwegen in je verlichtingsplan

Dat van de verlichting is zeker een goed plan ik denk ook dat ik dat zoek! Ik wil idd het blauwe in de vissen naar boven laten komen. Dat van de vissen ga ik zo even nakijken.

bedankt alvast

Ik ben er denk ik uit wat mijn bestand zal gaan worden.
Tenminste als jullie dit verstandig vinden.
Is het mogelijk om de Brichardi te houden met Julidochromis transcriptus en �Lamprologus� similis

alleen weet ik niet in welke hoeveelheden als het mogelijk is om deze samen te houden kunnen jullie dan de hoeveel heden aangeven?

Ik zou het niet doen, de Brichardi zal met de tijd langzaam de bak overnemen, en geen ruimte overlaten voor de andere 2 soorten. Zeker de similis zijn erg gesteld op hun ruimte.

Wat je wel misschien kan doen is Brichardi + 1 solo transcriptus, maar deze zal niet heel vrij kunnen rondzwemmen omdat hij net als de brichardi's gebonden is aan de rotsen.

Let wel: in het begin zal het allemaal goed gaan, maar met een jaar oid, zodra de jongen van de Brichardi's ook groot zijn geworden en ook gaan jongen, begint het gedoe.

Op de lange termijn zijn Brichardi's niet geschikt om te combineren met een andere soort ben ik bang...
Wat je wel heel goed kan doen is de similis combineren met een (bewezen) koppel transcriptus bijvoorbeeld, daar heb je zeker voldoende ruimte voor!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan