Kunnen deze tl lampen met elkaar

P

Ponchovis

Guest
Hoi,

ik heb een onlangs een Aquatlantis 80 cm bak gekocht en heb hier 3 TL's bij gekregen. Ik ben nu voor de kleur aan het kijken en dit maakt natuurlijk een groot verschil. Ben nog niet zo heel bekend in TL land verder.

Ik heb deze buizen:

-Arcadia d3 reptile (kan niet zo vinden of deze ook voor zoetwaterbak geschikt is)
-Sylvania Grolux T8 F18w (denk dat deze vooral de kleuren van de vissen ook mooier weergeeft).
-Phillips 840 TLD 18w

De mooiste combi vind ik de Arcadia met de Sylvania...
Echter lijkt het wel iets te donker dan de andere combi's.

Is het ook erg bepalend welke ik dan achter doe als mijn favo combi wel kan en welke zou jij dan achter doen? Planten staan vooral achter en rest voor is vooral mos.

De phillips lamp vind ik veel te geel en zou wel kunnen kijken voor een witte phillips. Ik heb nu zoveel types gezien maar weet iemand ivm prijs of er een witte phillips is die goed is voor planten?! Of gewoon 2 x de Sylvania?
 
De Arcadia is volgens mij niet geschikt voor aquaria ivm uv wat deze afgeeft voor de reptielen.
De sylvania versterkt de kleuren idd iets.
De philips 840 noemen ze warm wit en gebruiken een hoop mensen voor hun aquarium maar als je dat niks vindt zou je een 865 kunnen nemen want die is witter.
De T8 buizen zijn bij verschillende webshops en bouwmarkten verkrijgbaar.

Ik zou zelf achter de 840 eens proberen en voor de sylvania.
 
ja die combi heb ik nu Seabait...de sylvania geeft een beetje dat paarse bovenaan, dat dan weer wel...
Opzich is het niet lelijk zo maar mag inderdaad wat witter ipv in mijn ogen geel icm bruine achterwand.

De Arcadia geeft zoals ik ook lees UV af...
 
De 865 is in huis gehaald.

Nu nog wel de vraag of deze ook voor mag en de Sylvania achteraan. Heb jonge plantjes die nog flink moeten groeien en wil wel de beste en meest gezonde combi ipv de oogstrelende combi. Tevens vond ik ook nog een blauwe tl die ik wil proberen, maar dan draai ik denk ik echt maar op 1 tl of maakt dit niet uit?!
 
Is jouw bak dus je mag doen wat je wilt natuurlijk ;)
Meestal zitten lampen die de kleuren versterken aan de voorkant maar ken de sylvania verder niet dus misschien kan deze ook prima achter voor de planten.
Lijkt me niet zo handig om een blauwe tl te gebruiken.
Misschien zeg ik iets raars maar als je de nieuwe 865 gaat gebruiken denk ik dat je voorlopig beter de tijdsduur van de verlichting iets korter kan doen ivm het wennen voor de planten.
 
Terug
Bovenaan