kunnen er garnalen bij danoi choprae?

A

AnjadW

Guest
ik heb een 60 liter bak die staat in te draaien. daarin komen zeker 10 danio choprae. ik zou er graag nog wat garnaaltjes bij willen, kan dat of eet de een de ander dan op? en als het kan, welk soort is dan makkelijk?
alvast bedankt voor het meedenken!
groetjes, Anja
 
Nou je garnaal eet de visjes niet op Anja en andersom ook niet denk ik gelet op de grote van deze vis. Wel zullen ze jonge garnaaltjes pikken dus ik zou voor voldoende schuilplekken zorgen.
Vuurtjes planten zich snel voort dus dan blijft de groep ook makkelijk instant.
 
bedankt John, dan ga ik eens googelen op vuurgarnaaltjes.
groetjes, Anja
 
Ook de andere van die familie zoals de Citroentjes en de Rilli s zijn makkelijk wat dat betreft hoor.
Tip: vraag bij de koop van de garnalen op welke waarden ze zijn gekweekt en dat dit een beetje overeenkomt met die in jou bak.
 
In jou bakje zouden de C. Panda ook leuk zijn voor de bodem maar ja dat zijn geen garnalen ;)
 
John, wat is C. Panda dan?
groetjes, Anja
 
oh, al gevonden... bedankt.
 
Ik heb hier ook Danio Choprae met vuurgarnalen.
Gaat prima!
 
In een 60cm bakje kunnen absoluut geen Danio choprae. Ik heb ze gehad in een 80cm bak en ook dat was te klein (meerdere leden hebben ze in een 80cm gehad en zeggen hetzelfde). Ze zijn superdruk en hebben echt een bakmaat nodig vanaf een meter, met een flinke stroming en niet te warm 18-22 graden.

Veel databases zoals Aquavisie kijken niet naar het gedrag maar hanteren 10x de maximale lengte is de minimale bakmaat maar kijken niet naar gedrag. http://aquavisie.retry.org/Database/Vis ... oprae.html

Nogmaals doe het deze visjes niet aan om ze ineen 60cm bakje te stoppen. Het is gewoon zielig als je ze dat aan doet.
 
Ik heb ze in de 80cm gehad maar druk zijn ze zeker.
 
Botia zei:
In een 60cm bakje kunnen absoluut geen Danio choprae. Ik heb ze gehad in een 80cm bak en ook dat was te klein (meerdere leden hebben ze in een 80cm gehad en zeggen hetzelfde). Ze zijn superdruk en hebben echt een bakmaat nodig vanaf een meter, met een flinke stroming en niet te warm 18-22 graden.

Veel databases zoals Aquavisie kijken niet naar het gedrag maar hanteren 10x de maximale lengte is de minimale bakmaat maar kijken niet naar gedrag. http://aquavisie.retry.org/Database/Vis ... oprae.html

Nogmaals doe het deze visjes niet aan om ze ineen 60cm bakje te stoppen. Het is gewoon zielig als je ze dat aan doet.
Sluit ik me helemaal bij aan.
Maar hoe kom je bij die temperatuur van 18 tot 22 graden?
Ik lees 22 tot 26 graden, maar elders ook wel 16 tot 26 graden...
 
Coos zei:
Botia zei:
In een 60cm bakje kunnen absoluut geen Danio choprae. Ik heb ze gehad in een 80cm bak en ook dat was te klein (meerdere leden hebben ze in een 80cm gehad en zeggen hetzelfde). Ze zijn superdruk en hebben echt een bakmaat nodig vanaf een meter, met een flinke stroming en niet te warm 18-22 graden.

Veel databases zoals Aquavisie kijken niet naar het gedrag maar hanteren 10x de maximale lengte is de minimale bakmaat maar kijken niet naar gedrag. http://aquavisie.retry.org/Database/Vis ... oprae.html

Nogmaals doe het deze visjes niet aan om ze ineen 60cm bakje te stoppen. Het is gewoon zielig als je ze dat aan doet.
Sluit ik me helemaal bij aan.
Maar hoe kom je bij die temperatuur van 18 tot 22 graden?
Ik lees 22 tot 26 graden, maar elders ook wel 16 tot 26 graden...
Dergelijke visjes moet je gewoon niet te warm houden en het liefste met een nachtelijke afkoeling. Dus overdag rond een graad of 22 en snacht's mag het best flink afkoelen.

Ik heb ze buiten gehad met nachtelijke afkoelingen tot 11 graden wat extreem is maar prima werd doorstaan.
 
Ben je niet in de war met de Chinese danio?
 
Nee, ik ben al 30 jaar aquariaan en vanaf 2006 bezig met sub-tropische vissen. De verschillen tussen een Danio choprae en een Tanichthys albonubes ken ik wel. ;)

Beide heb ik trouwens buiten gehad.
 
He Anja - die choprea's zijn echte scheurmonstertjes.
(Lukas heeft ze in de 130 cm en zo te zien zouden ze een bak die 3x zo groot was *nog* leuker vinden - zelfs zijn bak lijkt soms te klein voor ze.)

Het zijn prachtige visjes - zeker als ze zich happy voelen- *wat* een kleurtjes dus ik snap dat je ze graag wilt houden. Is een grotere bak een optie?
Met een metertje meer zou je ze veel plezier doen, maar 60 cm is echt te krap voor ze..

Ohja- hij heeft er vuurgarnalen bijzitten -> geen probleem.
 
Botia zei:
Nee, ik ben al 30 jaar aquariaan en vanaf 2006 bezig met sub-tropische vissen. De verschillen tussen een Danio choprae en een Tanichthys albonubes ken ik wel. ;)

Beide heb ik trouwens buiten gehad.

Haha, veel meer ervaring als ik dus! ;)
Ik vroeg het even omdat ik elders andere info krijg.
Ik heb ze op 24 graden zitten, en ik vind ze niet overdreven druk, wel heel actief...
 
Als je ze iets koeler zou gaan houden met zomers een normale opwarming zullen ze veel langer leven. Je zult dan ook merken dat ze dan wat rustiger zijn.

Nu hopen dat Anja nog eens hier kijkt.
 
en ja hoor, Anja ging hier nog eens kijken... haha.
maar ik was stout: ik had ze vorige week al gekocht... oeps.
en gisteren 20 vuurtjes erbij gedaan. daar hebben ze wel ff achteraan gezeten. maar misschien meer uit nieuwsgierigheid... hoop ik.
ik zie de danio's idd vaak racen, maar gelukkig niet altijd. soms kunnen ze ook gewoon rustig wat rondlummelen. wat misschien een optie is, begrijp ik hier, om ze in de zomer in onze vijver te doen. maar dan vraag ik me tegelijkertijd wel af, of ik ze er weer uitgevist krijg tegen de tijd dat het te koud gaat worden voor ze buiten. maar goed, die beslissing hoef ik nu nog niet te nemen.
wel jammer dat de info over welke vis waar gelukkig is, zo verschillen kan per bron.
ik had namelijk aan de hand van een boek (back to nature nano aquarium) deze gave visjes uitgezocht. ook bij de aquariumspeciaalzaak waar ik ze gekocht heb, werd me verzekerd dat mijn 60 liter bak een goed huis voor ze zou zijn.
ik zal eens kijken hoe warm de vuurtjes moeten, als die ook kouder kunnen, dan zou ik wel de temp van de bak omlaag kunnen doen als dat beter is. nu staat hij namelijk op 24 graden.
iedereen bedankt voor alle input!
groetjes, Anja
 
Bij mij zitten de vuurtjes op 21 graden en daar doen ze het goed op. Zijn mooi actief en planten zich nog goed voort. Je temperatuur kan dus prima nog wat lager.
 
Vuurtjes kun je al vanaf zo n 18 graden houden hoor.
 
Vanaf 10 graden kunnen Vuurgarnalen al...

Jammer dat je de Danio's al hebt. Dat ze zo rustig zijn komt ws omdat ze geen "gang" kunnen maken en dus beperkt worden in hun gedrag.

Ik heb ze buiten gehouden in een heldere vijver maar ik zag ze zelden. Ze bleven namelijk vrij diep.
 
ik heb de temp van de bak 2 graden lager gezet. dan over een week of zo maar weer een beetje lager gaan.

groetjes, Anja
 
Helemaal goed! ;)

En probeer op termijn echt een grotere bak voor de Danio's te regelen want ze zo klein houden is toch wel heel erg zielig. Hun gedrag is flink zwemmen en in een 60cm bak kunnen ze dat niet. De bak mag best smal zijn als het maar lang is.
 
Botia zei:
Vanaf 10 graden kunnen Vuurgarnalen al...

Jammer dat je de Danio's al hebt. Dat ze zo rustig zijn komt ws omdat ze geen "gang" kunnen maken en dus beperkt worden in hun gedrag.

Ik heb ze buiten gehouden in een heldere vijver maar ik zag ze zelden. Ze bleven namelijk vrij diep.

Ja dat klopt wel zo ongeveer, maar ik ging er vanuit dat het in de gemiddelde woning niet snel onder de 18 graden zal komen.
Al helemaal niet met het zomerweer van deze winter ;).
 
Terug
Bovenaan