Wat is er nieuw

Kunnen er garnalen bij een kempvis en neontetras. 60L

R

Rubeng0182

Guest
Ik heb zelf al een lopende tank(100L) waarin dan tetras zitten. Nu heb ik een nieuw aquarium van 60L waar ik een kempvis in wil doen samen met de tetras. Ook lijkt het me leuk om garnalen erin te hebben, vuurgarnalen bijvoorbeeld. Ik heb er al wat grotere planten inzitten en een soort spinhout. Ook komt er naaldgras in. Kunnen de garnaaltjes hierbij?
 
Een Betta is altijd een gok met garnalen want je leest regelmatig dat ze wel een of meerdere garnalen lusten.
 
Tetra's in 60 liter gaan ze niet blij mee zijn, dat zijn toch wel grote zwemmers die verpieteren in zo'n klein bakje
 
Ik zou die tetra's niet naar een kleinere bak doen; doe je ze geen plezier mee. Sommige betta's lusten graag garnalen (sommige tetra's overigens ook) dus zorgen voor véél schuilplekken voor garnalen zou ik dan wel aanraden.
 
Je leest wel vaak dat ze in 60cm kunnen maar ja wat ruimer zal mooi zijn want dan komen ze beter tot hun recht in de regel.

https://www.licg.nl/aquariumdieren/neontetra/
Ja tuurlijk; als je ze vanuit een vaak kleine bak uit de LFS naar een 60cm doet; top. Doe je ze van 100cm naar 60cm, denk ik niet dat ze daar gelukkig van worden.
 
Tetra's in 60 liter gaan ze niet blij mee zijn, dat zijn toch wel grote zwemmers die verpieteren in zo'n klein bakje
Is er een andere schoolvis met leuke kleurtjes die mooi bij een betta past in deze tank
 
Ja tuurlijk; als je ze vanuit een vaak kleine bak uit de LFS naar een 60cm doet; top. Doe je ze van 100cm naar 60cm, denk ik niet dat ze daar gelukkig van worden.
ah ja dat snap ik
 
Ja tuurlijk; als je ze vanuit een vaak kleine bak uit de LFS naar een 60cm doet; top. Doe je ze van 100cm naar 60cm, denk ik niet dat ze daar gelukkig van worden.
Grappig hoe wij onze manier van denken willen toepassen op vissen. Ik denk zelf dat vissen dit niet op deze manier beleven maar goed, ik wil ook niet zeggen dat 60cm perse perfect is voor een tetra soortje.

"Wat kan er bij een betta vis?" Ik vind dit soort vragen altijd lastig. Je ziet soms op het forum voorbij komen dat mensen bettas houden met allerlei verschillende vissen en soms gaat het goed, soms gaat het na een tijdje fout en soms gaat het direct al fout. Zelf heb ik een betta vis die ik ook graag in een 60cm bakje wilde houden met wat leuke andere vissen en dat is helaas mislukt. Elke andere vis die ik er bij stop wordt opgejaagd, zelfs als die vis 'sterker' is dan de betta en terug vecht. Uiteindelijk hou je een gehavende betta over die niet gelukkig is.

Eigenlijk vind ik dat als je een betta koopt je er altijd rekening mee moet houden dat je die uiteindelijk alleen in een bakje moet zetten en daar dus rekening mee moet houden. Vind je een bak met alleen een betta saai of kun je dit op een of andere manier niet bieden, begin dan niet aan een betta.
 
Laatst bewerkt:
Een Betta is altijd een gok met garnalen want je leest regelmatig dat ze wel een of meerdere garnalen lusten.

Daarom lees ik niet maar doe uit eigen observatie
Helemaal afhankelijk van de heer in kwestie die van mij gaat zelfs aan de kant voor een Japonica

In mijn bescheiden beleving denk ik dat de 60liter een mooi plekje is voor een niet al te pittige Betta
en dat daar wel vuurgarnaaltjes bij kunnen, en ik zou iets van een koppeltje platy's of apostigramma's erbij zetten als katalysator
Een garnalen explosie hou je zo wel in de hand en heb je een heel mooi klein bakje en zeker met apostigramma koppeltje erbij een prachtig plaatje om naar te kijken

Apostigramma wil veel verstop hoekjes en is redelijk kritisch met waterwaardes, enige ervaring is nuttig

En als je het niet zou aandurven met garnalen zou je ook CPOtjes kunnen overwegen, die dondersteentjes zorgen ook voor het nodige spektakel
 
Grappig hoe wij onze manier van denken willen toepassen op vissen. Ik denk zelf dat vissen dit niet op deze manier beleven maar goed, ik wil ook niet zeggen dat 60cm perse perfect is voor een tetra soortje.
Ik weet niet of dat het per se is; we weten van veel dieren dat ze ongelukkig worden als ze zijn opgesloten. We weten van sommige vissen dat ze veel zwemmen en van anderen dat ze weinig zwemmen. Emotionele staat van vissen is, bij mijn weten, zeer weinig onderzoek naar gedaan nog; maar dat vissen een andere beleving van ruimte hebben zal gerust wel. Neemt mijn inziens niet weg dat als er 80-100+ cm wordt aangeraden en je hebt die staan, dat je misschien niet naar 60 over moet gaan met die vissen.
 
Daarom lees ik niet maar doe uit eigen observatie
Helemaal afhankelijk van de heer in kwestie die van mij gaat zelfs aan de kant voor een Japonica

In mijn bescheiden beleving denk ik dat de 60liter een mooi plekje is voor een niet al te pittige Betta
en dat daar wel vuurgarnaaltjes bij kunnen, en ik zou iets van een koppeltje platy's of apostigramma's erbij zetten als katalysator
Een garnalen explosie hou je zo wel in de hand en heb je een heel mooi klein bakje en zeker met apostigramma koppeltje erbij een prachtig plaatje om naar te kijken

Apostigramma wil veel verstop hoekjes en is redelijk kritisch met waterwaardes, enige ervaring is nuttig

En als je het niet zou aandurven met garnalen zou je ook CPOtjes kunnen overwegen, die dondersteentjes zorgen ook voor het nodige spektakel
Geven die cpo geen problemen? En hoeveel is dan handig om ervan te houden in 1 bak.
 
Ook bij een cpo ben je van het karakter afhankelijk en vaak lees je ook dat die graag in de vinnen bijten en zelf heb ik dat ook meegemaakt dus.
 
Geven die cpo geen problemen? En hoeveel is dan handig om ervan te houden in 1 bak.

Wat John zegt is ook waar..
Maar, er is altijd een maar, veel hangt af van je eigen ervaring, als je lang genoeg bij cpo'tjes kijkt en je herkent de dominante heertjes dan ben je al onderweg
Cpo's hebben wat meer ruimte nodig dan garnalen, moeten kunnen klimmen wegkruipen maar ook kunnen wandelen over de bodem, een hoekje om te touwtrekken, op een takje naar de horizon kijken, maar ook veilige spleetjes en gaatjes om te kunnen vervellen

Heb je die ervaring om dat te kunnen bieden niet, dan moet je niet aan CPO's beginnen.
 
Geven die cpo geen problemen? En hoeveel is dan handig om ervan te houden in 1 bak.

Ja, een cpo geeft problemen en is een erg slechte keuze bij een betta. Zelfs de meest vredige cpo kan niet bij een betta.

Een vredige cpo kan bij wat snelle visjes, geen probleem. Het zal een grote uitzondering zijn als hij er 1 pakt. Een agressieve cpo gaat actief jagen en geeft meer problemen met ook snelle visjes.

Maar een betta is traag, trage zwemmer, lange vinnen, veel houvast, en slaapt en rust bovendien vaak op plaatsen die voor de cpo eenvoudig te bereiken zijn.

Garnaaltjes kan je altijd proberen bij een betta. Met veel schuilplaatsen, mos, zullen de garnalen zich goed gaan voortplanten. Meestal zal de betta zich dan beperken tot de jonge garnaaltjes.

Betta's houden niet van zwemmers om zich heen. Van een groep vissen om zich heen worden veel betta's unhappy, gestressed, en stress verlaagd hun levensduur doordat ze vatbaarder worden voor dingen als bijvoorbeeld vinrot.

Ik zou er zelf niet meer voor kiezen.

Wat hier meestal goed gaat met een betta is bijvoorbeeld corydoras habrosus. Die blijven op de bodem, neutrale kleur en geen enkele bedreiging voor de betta.

Veel succes en plezier met je plannen.
 
Als de cpo niet bij een slapende Betta kan dan noem ik de cpo niet meer vredig hoor 😉

Daar heb je gelijk in, nu moet ik zeker bedenken hoe ik dat dan moet omschrijven 🙂

Wat ik bedoel is het verschil tussen een cpo die actief de hele bak door jaagt en grijpt wat hij kan, of een cpo die rustig zijn ding doet, en alleen gebruik maakt van de gelegenheid wanneer die zich voordoet 🙂
 
Haha, ja ik begreep je wel maar kon het niet laten om er toch op te reageren als een Grunneger:pp
 
Daarom lees ik niet maar doe uit eigen observatie
Helemaal afhankelijk van de heer in kwestie die van mij gaat zelfs aan de kant voor een Japonica

In mijn bescheiden beleving denk ik dat de 60liter een mooi plekje is voor een niet al te pittige Betta
en dat daar wel vuurgarnaaltjes bij kunnen, en ik zou iets van een koppeltje platy's of apostigramma's erbij zetten als katalysator
Een garnalen explosie hou je zo wel in de hand en heb je een heel mooi klein bakje en zeker met apostigramma koppeltje erbij een prachtig plaatje om naar te kijken

Apostigramma wil veel verstop hoekjes en is redelijk kritisch met waterwaardes, enige ervaring is nuttig

En als je het niet zou aandurven met garnalen zou je ook CPOtjes kunnen overwegen, die dondersteentjes zorgen ook voor het nodige spektakel
Dus de Apostigramma zouden wel mooi kunnen met garnaaltjes. Is een andere soort vis daar ook leuk bij of is dit al genoeg om de bak te vullen
 
Ik denk dat die ook wel een garnaaltje lusten dus je moet dan wel veel schuilplekken hebben.
 
Ik denk dat die ook wel een garnaaltje lusten dus je moet dan wel veel schuilplekken hebben.

Tsja het zijn dan ook prooidiertjes, dus in elke combinatie zal wel eens een slachtoffertje vallen
Het zijn de mensen die (ja ik ook) die combinaties bedenken he
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan