Wat is er nieuw

Kunnen er nog een paar RodeRio's bij in of niet??

• Onderwerp starter Onderwerp starter EdwinLelystad
  • Startdatum Startdatum
E

EdwinLelystad

Guest
Rode Rio-HYPHESSOBRYCON FLAMMEUS

Aangezien mijn bakje nu wat leger is geworden...
(2 blauwe spat eruit en 3 M.Praecox eruit) was ik aan het zoeken naar mogelijkheden...

Toevallig zag ik vanmiddag een stel Rode Rio's zwemmen en WAUW...leuke vissies!!.

Nou zat ik zelf te denken aan 6 rode rio's..
Mijn huidige bestand:

Bovenlaag de 2 soorten gourami's
Deze horen in de bovenlaag te zwemmen maar die van mij zwemmen overal en nergens door de hele bak.Geregeld zitten ze tussen het hout te koekeloeren.

Middenlaag 19 neontetra

Onderlaag Corydoras

En overal tussendoor de 5 otocinlus

Graag jullie ervaringen/meningen.....

Als je dat leuke visjes vindt, kun je die gerust erbij doen, alleen neem een oneven aantal!

Kijk voor aanschaf ook eens naar deze juweeltjes:

Hyphessobrycon callistus of

Megalamphodus sweglesi

Zijn qua grootte en bouw bijna het zelfde als rode rio, alleen veel mooier qua kleur!

Greetzz Bigsmoke

Dank je..ik zal zoiezo een oneven aantal gaan doen dan.

Dan je voorstellen

Megalamphodus sweglesi
Leuk visje maar denk dat ik de geel/rood combi van de Rio mooier vind
Daarbij moet Sweglesi een lagere temperatuur hebben dan mijn bak nu staat (24 terwijl vis 20-23 wil hebben)

Hyphessobrycon callistus

Lees ik niet zulke vredelievende verhalen over: waaronder van Aquarium V...H...S:

Deze scholenvis is soms niet zo heel erg verdraagzaam. Als grote zwerm zijn ze af en toe een soort kleine piranha's die zwakkere dieren aanvallen en aanvreten. Meestal is dit gedrag te wijten aan het feit dat er niet genoeg wordt gevoerd. Normaal gezien zijn ze goed geschikt voor het gezelschapsaquarium.

Dus nee...tot nu toe wint de Rio bij mij.hahaha.

Ook de rode rio zit beter op een wat lagere temperatuur dan 24 graden.

Net zoals de neontetra, corydoras aeneus, trichogaster lalius en otocinclus

Volgens de site van Hobbykwekers (en meerdere sites trouwens)

Rode rio 22-24 graden
Neontetra 20-26 graden
Corydoras 23-27 graden
T.Lalius 22-28 graden
Otocin. 20-25 graden.

Dus volgens mij zit ik met mijn 24 graden PERFECT op temperatuur...maar...kan zijn dat die diverse sites het fout hebben natuurlijk dus als het niet goed zit hoor ik het graag.

Dat soort ranges betekenen lang niet altijd dat lukraak elke temperatuur daaruit jaarrond aanhouden goed is. Lees bij de lalius op Hobbykwekers de toelichting maar eens en het zal al je een stuk duidelijker worden. Daarbij komt dat het niet eens alleen om agressie in verband met parings-/territoriumdrang gaat, maar bij andere soorten bijvoorbeeld ook om overmatig druk gedrag. Dat laatste zelfs zo erg soms dat vissen worden afgeschilderd als agressief of vervelend terwijl het misschien wel de eigenaar van de vissen is die hier debet aan is door te warm houden. Bovendien zijn koelbloedigen met hun verhoogde stofwisseling sneller opgebrand als je ze binnen die range continu aan/richting het maximum gaat houden, al helemaal als ranges breed zijn. Dus gegeven dat ranges kloppen zit ik altijd liever wat lager dan wat hoger. Een zomerse opwarming van een aantal weken krijgen ze wel hier in NL.

Overdenk e.e.a nog eens 😉

~ Ivo

Haha lachen...die site zegt dus weer 20-26 graden...een nog breeder vak.

Maar 99% van de informatie sites zeggen dat 24 graden prima is...in de winkel zitten ze ook op 24 graden zag ik.

Van het weekend maar eens verder neuzen. ..nu eerst een nieuwe bak opstarten.

99% van de informatiesites schrijven ook van elkaar over.

Mijn ervaring is dat ze bij 22 graden 2 jaar ouder werden dan bij 24 graden.

Wees maar blij dat je nu weer Rode rio's kunt kopen. Meer dan 30 jaar waren er alleen bleke rio's. Zes is wel wat weinig.

Ik heb ze zelfs wel buiten gehouden van Mei t/m ver in Oktober

Het blijft moeilijk om aan goede informatie te komen die wel juist is en die ook voor de gemiddelde aquarium houder goed is te begrijpen. We doen ons best om de informatie zo goed mogelijk kloppend te maken.....helaas zie ik wel heel vaak kritiek op de diverse databases maar helaas wordt hulp om het beter te maken maar sporadisch aangeboden. Dus kenners die toegang hebben tot betere info en die willen helpen om de beschrijvingen te verbeteren zijn bij dezen van harte uitgenodigd om contact met me op te nemen.

Nogmaals, met de ranges die opgegeven worden is als je de informatie die beschikbaar is er bij gaat halen vaak helemaal niet zo veel mis - of laat ik het omdraaien: die zijn voor zover ik kan nagaan vrijwel altijd keurig. Ook bij jullie John.

Waar het vaak mis gaat is de interpretatie. 22 - 28 betekent niet dat elke willekeurige temperatuur daaruit jaarrond aanhouden goed is. En dat geldt voor heel veel soorten. Bij de T. lalius en T. chuna (heb ik je een tijd geleden alweer op een wetenschappelijk stuk gewezen) is dat in de toelichting keurig terechtgekomen. Bij de Brachydanio rerio staat een soortgelijke toelichting op de vermelde temperatuurrange, perfect.
Wat mij betreft correcte info (wetende dat het ook niet zoals in de natuur kan en de scherpe kantjes er een beetje vanaf gehaald) en volgens mij voor eenieder goed te begrijpen, toch?

Denk alleen dat bij veel meer soorten een vermelding als bovengenoemd goed zou zijn. Of van meer algemene strekking: jaarrond niet tegen het maximum gaan zitten, dat zijn veelal kweektemperaturen.

Dus wat mij betreft eigenlijk niet eens veel kritiek, integendeel :petjeaf:

~ Ivo

De interpretatie is vaak een probleem. En vooral beginners snappen niet precies hoe het werkt.

Mijn bak heb ik op 22 graden, zomers wordt het 26 graden en hoger en in het najaar wordt het weer 22 graden. Vissen worden merkbaar ouder en mooier van kleur.

Kijk...daar kan ik wat mee....

Als dingen nooit uitgelegd worden kan een beginneling zoals ikzelf ook niks weten natuurlijk.

Ik zal van het weekend eens van alle inwoners van mijn bak de temperaturen opzoeken en dan ook de seizoenswisselingen...

Ook ik maak me "schuldig"aan het hier beschrevene....Temp instelling is 22*C als ONDERGRENS
en ja s'zomers wil het dan wel 26*C lopen, maar dat duurt maximaal een paar weken per jaar.

Toch is het heel erg lastig om de juiste info te verkrijgen. Als je de beschrijvingen van de vindplaatsen goed analyseert, dan zie toch vaak HOGERE temperaturen dan de 22*C...!

Ervaring heeft mij echter geleerd dat idd visjes heel wat langer leven en ook dat er , als de temp weer oploopt in de zomer, veel meer gepronkt en paargedrag ontstaat.

Greetzz, Bigsmoke

BigSmoke zei:
Toch is het heel erg lastig om de juiste info te verkrijgen. Als je de beschrijvingen van de vindplaatsen goed analyseert, dan zie toch vaak HOGERE temperaturen dan de 22*C...!
Maar je weet ook niet op welk moment die hoge temperaturen gemeten zijn (Zomer of winter) en in wat voor wateren. Er zijn soorten die zowel in rivieren als kleine plassen voorkomen. In kleine plassen loopt de temperatuur natuurlijk veel sneller op dan in een grote rivier.

Dat maakt de juiste inschatting voor je eigen bakkie ook zo moeilijk. Uiteindelijk is het een kwestie van uitproberen en ervaringen delen met elkaar. Zo kom je dan langzamerhand tot de juiste afwegingen en krijg je steeds meer lol in je hobby!

Greetzz BigSmoke

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan