Wat is er nieuw

Kunnen hier garnalen bij en hoeveel?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Visje2.0
  • Startdatum Startdatum
V

Visje2.0

Guest
Hallo allemaal,

ik heb op dit moment een goed draaiend biorb aquarium van 30 liter met de volgende bewoners:
- 5 neon tetra's (kleinste variant)
- 2 dwergmeervallen
- 2 ballon molly's

Allen zijn kleine vissen die in harmonie met elkaar samen leven. De temperatuur in mijn bak is 24 graden.
Het lijkt mij leuk om garnalen aan de bak toe te voegen. Nu vraag ik mij af: kan dit? Welke garnalen zouden hier dan bij kunnen en hoeveel is dan het advies?
Zelf zat ik te denken aan red sakura of blue velvet garnalen. Klopt het dat de eieren hoogstwaarschijnlijk wel door de vissen gegeten zullen worden? Dat vind ik overigens geen probleem, ik heb geen kweekplannen.

Eigenlijk kunnen de vissen die je nu hebt niet eens in dit formaat bak. Al de vissen die jij hebt hebben een 60cm bak nodig.
Biorb bakken vind ik eigenlijk ook best visonvriendelijk, door de ronde vorm hebben vissen geen herkenningspunten en kunnen ze zich niet goed ori�nteren.
Maar even over het visbestand,
Neontetras heb je niet in verschillende groottevarianten.
Dwergmeervallen? Bedoel je de Otocinclus? die horen in een groepje van minstens 6.
Ballon mollys. Die gaan garnalen opeten.
Dus,
Als je de vissen wegdoet zou de bak ideaal zijn voor garnalen.
Wil je de vissen houden, dan is het beter om een bak van minstens 60cm aan te schaffen.

Ik sluit me helemaal aan bij remcovoortman op 1 puntje na en dat is de 60 literbak. Ballonmolly's zijn niet bepaald klein en horen minstens in een bak van 80cm breed. Eigenlijk zijn er weinig tot geen vissen die in een 30 liter bak kunnen. Garnalen leggen geen eitjes, ze dragen de eitjes bij zich. Nu heb ik grote molly's bij mijn vuurgarnalen en dat gaat goed maar ze zullen vast af en toe een garnaal snoepen. Ook heb ik wel eens gelezen dat een neontetra gewoon de eitjes onder de garnalen uit at maar dat zal en uitzondering zijn. Met de afmeting en de bezetting van je bak zullen ze eerder het loodje gaan leggen omdat de waterkwaliteit niet goed zal zijn of te veel schommelt.

Sluit ik me bij aan..
Garnalen-jongbroed heeft nauwelijks kans waarmee de populatie niet zal overleven, verder zullen de volwassenen hoogstwaarschijnlijk hun leven lang zich proberen te verstoppen voor de vissen, is geen lol aan dus 😉

Zelf zou ik een ander onderkomen voor de vissen proberen te regelen en dat een leuk garnaaltje in de bak nemen.

Dank jullie wel voor de adviezen. Spijtig om te lezen, vooral omdat ik mij geprobeerd heb zo goed mogelijk te laten adviseren door verschillende mensen met (naar ik dacht) kennis van zaken. Ik kan hier iig verder mee 🙂

Fijn dat je het zo sportief opvat!

Je weet ik ieder geval waar je altijd verder kan vragen om raad.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan