Wat is er nieuw

Kunnen sherry garnalen tegen easycarbo?

• Onderwerp starter Onderwerp starter JohnnyN81
  • Startdatum Startdatum
J

JohnnyN81

Guest
Ik ben bezig met het omzetten van mijn aquarium naar een volledig Aziatisch thema. Daarom heb ik al mijn vissen eruit gehaald, en inmiddels een tiental sherrygarnalen erin gezet om deze alvast hun plek te laten zoeken. Een is er overleden, maar goed, dat kan gebeuren.

Maar normaal voeg ik easylife profito toe, easycarbo en vloeibaar ijzer. Kunnen de dieren hier allemaal wel tegen?

Johnny,
Garnalen kunnen niet tegen ijzer.
Dus als je een sponsfilter gaat gebruiken,en toch plantenvoeding wilt geven ,kan je het beste FloraCarbo Shrimp geven van HS.
Daar zitten geen zware metalen in.
Ik ben ook aan het opstarten met een garnalen aquarium.
Ook is het beter om bij water verversing geen Aquasafe te geven maar Biotopol C van JBL.
Dat is een product dat je kraan water klaar maakt voor aquarium water.
Hetzelfde als aquasafe, maar dan voor garnalen.
Plak ook al je kieren dicht want de garnalen ontsnappen uit je bak.
Veel succes en groetjes,
Piet

garnalen kunnen idd niet tegen ijzer.
water bereidings middelen zijn in nl niet nodig. (be soms wel)

easycarbo kunnen ze goed tegen.
profito. ook wel ( als je de helft doseert)

ijzer blijft altijd een risico
als je water goed is kwa waardes dan zouden je garnalen niet ontsnappen.
vooral vuurtjes niet.

De waterkwaliteit is prima. Ik heb in principe alleen de vissen eruit gehaald, en wat decoratie eruit gehaald. Hiervoor in de plaats komen wat houtstronken en andere, meer lage, plantjes. Bij het decoratie eruit halen is wel wat troep vrijgekomen, daarvan is al een hoop weg nu, maar ik zie nog steeds flink wat liggen, dus dat zal bij een volgende verversing eruit moeten. Alles is afgeplakt verder, in het verleden zijn er bij mij japonica's uitgekomen na 4 jaar in de bak gezeten te hebben.

Er gaan nogal wat verschillende verhalen rond over easycarbo, dus vandaar dat ik het vroeg 😉 Het is de bedoeling dat de garnalen straks gezelschap krijgen van een kempvis, een trio honinggoerami's, een schooltje rasbora espei/maculata of van een groep mannenguppen. En op de bodem 2 kuhlii's. Maculata is me eigenlijk te klein, rasbora espei is leuk en hiervan kan ik een schooltje van 12 houden in mijn aquarium. Maar ik zag laatst ook hele mooie waaierguppen bij de dierenwinkel, dus dat jeukt toch. Ze waren echt heel mooi 😉

Hoi,
Je honing goerami's zullen je jonge garnalen op eten.
Om dezelfde reden heb ik de honing goerami's verwijderd !!
Groetjes...Piet

JohnnyN81 zei:
Het is de bedoeling dat de garnalen straks gezelschap krijgen van een kempvis, een trio honinggoerami's, een schooltje rasbora espei/maculata of van een groep mannenguppen. En op de bodem 2 kuhlii's
Wat zijn de afmetingen van je aquarium eigenlijk?

Je weet dat goerami's en Betta's niet van drukke medebewoners houden die zich ook veel in de bovenlaag ophouden, zodat guppen een minder geslaagde combinatie vormen?
Wil je trouwens allebei: en de Betta en da goerami? Dan mag je bak wel flink aan de maat zijn wilt dat handig zijn.

~ Ivo

Mascha&Ivo zei:
JohnnyN81 zei:
Het is de bedoeling dat de garnalen straks gezelschap krijgen van een kempvis, een trio honinggoerami's, een schooltje rasbora espei/maculata of van een groep mannenguppen. En op de bodem 2 kuhlii's
Wat zijn de afmetingen van je aquarium eigenlijk?

Je weet dat goerami's en Betta's niet van drukke medebewoners houden die zich ook veel in de bovenlaag ophouden, zodat guppen een minder geslaagde combinatie vormen?
Wil je trouwens allebei: en de Betta en da goerami? Dan mag je bak wel flink aan de maat zijn wilt dat handig zijn.

~ Ivo

55 liter. Vandaar ook dat ik voor honinggoerami's kies en een betta, omdat prima samen schijnt te gaan, en ook goed voor dit formaat. En guppen zijn officieel dan wel oppervlaktevissen, maar in mijn ervaring zie je ze door de hele bak heen. Maar dat doe ik alleen als ik geen barbelen kan krijgen bij de winkel. Alhoewel mijn bak prima in orde was verder, heeft mijn bak een paar maand terug bij de huiskeuring het niet goed gedaan op de bio, het was een beetje een allegaartje. Dat klopt ook, en ik wist het van te voren, ik zag het als een leermoment. Gelukkig ken ik de keurmeester en in samenspraak met hem ben ik nu dus de bio aan het aanpassen.

Overigens, sinds dat ik mijn vissen eruit heb zie ik vele piepkleine slakjes op mijn ruiten zitten. Welke vis zou deze er al die tijd zoveel in de perken gehouden hebben? ( prachtbarbeel, platy, sherrybarbeel, otocinclus, corydoras?)

Ik denk dat je overschat hoeveel vissen je in 55 l. kwijt kan. Met 10 a 12 visjes van max. 5 cm. (denk aan een schooltje rasbora espei, 10x4=40l.) zit je al bijna aan het maximum.

Een harem gourami's met daarbij een betta is een hele slechte combinatie in deze bakmaat. Hetzelfde geldt voor guppen met betta's/gourami's.

Kuhlii's houd je beter in grotere groepen.

55 liter is niet veel voor vissen. Ik zou gaan voor 1 schooltje van kleine visjes, bijvoorbeeld de boraras maculata, de boraras brigittea of de boraras espei. Meer niet, anders wordt het te vol en dan zitten ze elkaar in de weg, heb je veel te veel afvalstoffen, enzovoorts.
Hou er ook rekening mee, dat alle vissen snoepen van je babygarnaaltjes. Ook deze hele kleine visjes, hoewel de garnaaltjes na een paar dagen al te groot zijn voor deze kleine bekjes. Als je niet wilt dat er gesnoept wordt van je levende dieren, neem dan geen vissen. (ik waarschuw daar altijd voor, sommige mensen verafschuwen het idee dat hun dieren opgegeten worden).

Er zijn wel vissen die slakken eten, maar volgens mij zit daar geen vis tussen die je noemt. Misschien heb je er ineens zo veel doordat je altijd netjes gevoerd hebt dat er niks overbleef voor de slakken en voer je nu ongemerkt iets te veel doordat je nu geen vissen meer hebt? Mijn ervaring is dat je dan een slakkenexplosie kan krijgen.
Als je last hebt van die slakjes en je wilt eraf op een natuurlijke wijze, dan kan je kiezen voor de Anatome Helena, de slak etende slak. Ze laten gezonde garnalen gewoon met rust, dus daar hoef je niet bang voor te zijn. Alleen kan je ze niet houden in combinatie met sierslakken want die worden ook opgegeten.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan