Wat is er nieuw

Kunnen slakjes ziekten overbrengen?

Marije74

Well-known member
Lid geworden
14 juli 2020
Omdat ik een schoonmaakploegje in mijn bak wil, neem ik morgen van iemand een aantal grotere puntige blaashorenslakjes over. (Dit omdat mijn eigen verstekeling het loodje heeft gelegd en ik het idee heb dat de door hem eerder gelegde eitjes en hele kleine babyslakjes misschien wel zijn meegeslobberd door mijn corydoras. Ik zag ze maar zie ze niet meer.)

Zij heeft echter in dezelfde facebookgroep waar ik haar trof, de vraag gesteld of haar molly wellicht buikwaterzucht heeft. Nu is dat volgens mij best besmettelijk, en ik heb al genoeg startersproblemen 😳.
Kunnen slakjes dit soort problemen overbrengen? Helpt een quaraintaine periode? Of beter laten gaan en elders mijn slakken zien te krijgen?

Gezien je verhaal en vanuit een FB groep zou ik het niet vertrouwen en zeggen Better safe than sorry.

Slakken kunnen wel parasieten meedragen zoals planaria. Buikwaterzucht heeft dacht ik een onderliggende reden en ik weet zo niet of dat via een slak is over te brengen.
Bij buikwaterzucht zie je eigenlijk ook nooit besmettingen bij de vissen.

Slakken blijken in een andere bak te hebben gezeten. Had ze al afgezegd. maar dit biedt perspectief. Ik ga ze morgen in een andere (derde 😱) bak huisvesten die ik ga opstarten. Kunnen ze mooi in quarantaine.

Guilty as sinned.... Er komt een Home 25 bij voor bettaman. Topic met vragen daarover ben ik nu aan het starten.

Slakken kunnen wel ziektes en parasieten met zich meebrengen.
Maar buikwaterzucht is geen ziekte maar een symptoom. Zoals water in de benen bij een mens. Het is de waterhuishouding van de vis die verstoord is. Dit kan veel verschillende oorzaken hebben die zelfs niets met enige ziekte of parasiet temaken moet hebben.

Dank voor jullie reacties! Ik neem de slakjes toch over alsnog.
Zet ze in 'quarantaine' in een overmaatse vaas met een pistia stratiotes die ik had gekocht maar helemaal niet past in mijn bak met afdekplaat.

Het overschot aan slakjes straks breng ik naar een dorpsgenoot voor haar Helena's en in ruil krijg ik haar nakweek vuurgarnalen. Hoorde van een collega dat zij een aquariumpje in haar winkel heeft en zo kom je nog eens met iemand in gesprek :petjeaf:

Garnalen kunnen ook gastheer zijn van ziektes en ongedierte

Plat bezien kan al het levend materiaal ziektes en ongedierte over brengen, zelfs bervroren voedsel kan dat (zat organismen die de vrieskou overleven)

Die gaan gelukkig in hun eigen dedicated bakje straks!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan