Wat is er nieuw

Kunst of Kitsch? Ben ik lekker op weg of word dit een doodlopende straat

Freakert

Well-known member
Lid geworden
7 december 2022
Leeftijd
39
Hallo,

Ik heb hier een mooie bak van 100 bij 40 bij 45 hoog. Merk onbekend
Heb deze bak nu 3 jaar in bezit, is in de loop der tijd steeds verder aangevuld, maar voor mijn gevoel mist er nog wat.
De laatste aanvulling zijn de 2 grote stukken spiderwood links in de hoek geweest. Die hebben het totaalplaatje een flinke duw gegeven naar een staat waar ik wel tevreden mee ben.

Plantengroei is ook nog wel een dingetje. In principe groeit alles, maar ik heb het gevoel dat het niet zo hard groeit als dat het zou kunnen. De vorige eigenaar gebruikte plantenvoeding, ik zelden. Vorig jaar een fles all in one voeding besteld, eens kijken wat dat komende tijd gaat brengen.

Dus nu benieuwd wat de aquascapers hier er van te zeggen hebben. Hou je vooral niet in met ideeen of aanvullingen. Ik luister overal naar maar ik kan niet garanderen dat ik ook alles ga toepassen.

20250105_201855.jpg

20250105_201935.jpg

20250105_201929.jpg

20250105_201923.jpg

Verder heb ik er LED verlichting in hangen met een TC420 controller die er dit programma in heeft zitten: (8x snelheid)

Filmpje is van een goeie 2 jaar geleden

Ehm, ik zie idd wel een beetje wat je bedoelt ja. Je bak is erg druk, 2 kleuren bodem, veel verschillende plantjes, drukke achterwand...ik zou persoonlijk die achterwand er uit halen en vervangen voor een egaal zwarte, je hout aanvullen met een paar grote stenen, en vanuit daar verder kijken 🙂

En wat waarschijnlijk ook wel helpt (en wat meer direct uitvoerbaar dan de adviezen van Roberto, die op zich prima zijn), is dat je de verschillende soorten planten soort bij soort plant. Dat geeft een rustiger beeld en kan al veel schelen.

Bodem zijn eigenlijk zelfs 3 soorten grind 😆
Als basis een voedingsbodem van wit/gelig grind waar ik stukken vijversubstraat tussen gemengd heb.
Daar bovenop een iets grover wit grind en had voor de corydora's die er toen nog in zaten een plasje heel fijn zwart zand er bij gemaakt.

Mijn huidige mening over de bodem is beetje verdeeld, ergens wil ik de hele bodem er uit hebben om uit te kunnen sluiten dat mijn plantengroei stagneert vanwege (beginnend?) bodemrot.
Aan de andere kant heb ik net een wit aquarium opgestart met zwart grind er in (foto hieronder), en dat ziet er wel heel sexy uit eigenlijk, zo sexy dat deze bak dat ook wel mag krijgen van mij.
Maar eigenlijk geen zin in al dat werk als ik nog niet zeker weet of ik wel bodemrot heb.

20250106_150448.jpg

Plaatsing van de planten ben ik het zover eigenlijk wel mee eens. Staan redelijk gegroepeerd met de meeste soorten op 2 plekken.
Alleen ze groeien niet snel genoeg naar mijn mening waardoor mijn achterwand te zichtbaar blijft.
Heb ze ook net weer gesnoeid en overal de restjes losliggend mos tussenuit gehaald, dat heeft er voor gezorgd dat ik het nu een beetje kaal vind.
Hopelijk komt de plantenvoeding snel binnen en gaat dat een positief verschil maken!

Laatst bewerkt:
Bodemrot kun je controleren door voorzichtig wat in een stukje bodem te woelen en dan te kijken of er belletjes uitkomen (en er dus gasproductie is). Als je dan je neus boven de bak hangt, is het mogelijk dat je dan ook een vieze geur ruikt. Als dat zo is, weet je dat er iets mis is met je bodem, als je niets ruikt, is de kans een stukje kleiner.
Wat wel zou kunnen is dat je bodemvoeding is uitgewerkt, waardoor de groei stagneert. Dan kun je aanvullen met (bijv zelfgemaakte) kleibolletjes.

Ben gisteren toevallig nog met de bodem bezig geweest. Heb een enkel belletje omhoog zien komen tijdens het woelen, niks geroken.
Wel komt er een hele wolk andere rommel tussen het grind vandaan wat ik er in de loop van komende weken langzaamaan tussenuit wil proberen te krijgen.

Heb je toevallig een linkje naar een pagina waar het kleibolletjes verhaal mooi uitgelegd word?

ok, verklaart u nader.

Wat zijn de criteria en waar kan ik die vinden?

Zie hier afentoe zulke mooie bakken voorbij komen, dat wil ik ook kunnen maken

Heb je toevallig een linkje naar een pagina waar het kleibolletjes verhaal mooi uitgelegd word?
Wat wilt U uitgelegd hebben?
Men koopt klebolletjesmix (bijvoorbeeld deze), voegt water toe en draait gehaktballetjes alsof het voor de soep is.
24 uur laten drogen op de vensterbank of aquarium en je kunt er een jaar tegen aan.

Overigens vind ik de bak lelijk (ja ik mocht eerlijk zijn toch?). Begin om de gegeven adviezen van Roberto en Lysia (zwarte achtergrond, evt. schoolbordverf van Action, en groepjes van dezelfde planten) en het zal al een stuk mooier ogen.
Verder maakt het natuurlijk niet uit wat een ander van jouw bak vindt. Wat vind je er zelf van? Jij mag er tenslotte dagelijks naar kijken... Wat mis je of wat zou je anders willen?

Wat zijn de criteria en waar kan ik die vinden?

Zie hier afentoe zulke mooie bakken voorbij komen, dat wil ik ook kunnen maken
Men gaat naar https://www.google.nl en typt in "aquascape".
Besteed 5 minuten aan scrollen en je zal meer dan genoeg sites tegenkomen, waarop uitgelegd wordt hoe je het beste kunt beginnen.

Kleibolletjesmix kun je kopen bij aquariumbemesting.nl. Sommigen doen lateriet bij de kleibolletjesmix in verschillende verhoudingen.
En dan neem je zo'n zakje klei (met of zonder lateriet) en wat druppeltje water en dan ga je kleine bolletjes maken. En die laat je aan de lucht drogen op bijvoorbeeld een dienblad en dan doe je ze in een goed luchtdicht potje.
En als het nodig is, (als je planten het dus wat minder gaan doen) doe je een paar bolletjes in de bodem bij de plant. Grote snelgroeiende plant wat meer, kleine langzame groeier wat minder.

En dat doet me er aan denken: je hebt op de voorgrond rechts een anubia staan als ik het goed zie. Staat die met zijn rizoom (=wortelstok) in de grond? Want dat vinden ze niet fijn.

Wat wilt U uitgelegd hebben?
Men koopt klebolletjesmix (bijvoorbeeld deze), voegt water toe en draait gehaktballetjes alsof het voor de soep is.
24 uur laten drogen op de vensterbank of aquarium en je kunt er een jaar tegen aan.

Ja dit eigenlijk dus 😀
Ik heb een zakje Crypto besteld samen met het AIO plantenvoeding. Gaat dat hetzelfde doen of zit er echt verschil in deze 2 methodes?

Wat vind jij er precies lelijk aan?

Waar ik zelf mee zit is idd dat het wat rommelig en incompleet oogt.
In principe vind ik het wel mooi als er redelijk wat hout aanwezig is en dan de rest met planten aangevuld.
Ik krijg op het moment alleen de planten niet mee, waar ik stiekem wel van baal.
ik ben gewend om bij de Hygrophilla Corymbosa iedere week wel een stengel er uit te moeten plukken omdat die zo hard groeide, maar dat is nu 1 stengel in de 2 maanden geworden ofzo.

Anubias staat inderdaad met de wortelstok boven het grind.

Men gaat naar https://www.google.nl en typt in "aquascape".
Besteed 5 minuten aan scrollen en je zal meer dan genoeg sites tegenkomen, waarop uitgelegd wordt hoe je het beste kunt beginnen.

Het eerste wat google mij laat zien is dit:

In aquascaping bestaan geen regels. Enkele tips waarmee je als beginner makkelijker een mooie aquascape kunt creëren: Kies één type steen en kies één type hout. Zorg dat de stenen onderdeel zijn van het substraat

Dat staat in mijn ogen haaks op wat cornelius aanhaalde en daarom ben ik dus benieuwd welke criteria hij bedoeld en waar ik daar iets over terug kan vinden

Eens. Letterlijke vertaling van aquascape is waterlandschap.
Meestal wordt met aquascape iets anders bedoelt te weten:
Aquascaping is de kunst van het re-creëren van natuurlijke landschappen en habitats in het aquarium, b.v. berggebieden, heuvelachtige landschappen, beboste valleien of bosopeningen, op kleine schaal onder water. Daarnaast zijn er veel nature scapes gebaseerd op een scapevorm zoals een convex, concaaf of driehoeks opstelling.

Aldus:
https://www.tspt.nl/algemeen/wia.html

Wat wel zo is, dat bij heel veel erg mooie aquaria de regel van derden oftewel de gulden snede is toegepast. Google daar maar eens op.

Wat betreft je planten:
Als het je ernst is om je planten aan de gang te helpen, is het raadzaam om een druppeltest voor nitraat (NO3), fosfaat (PO4) en ijzer (Fe, als maat voor de hoeveelheid sporenelementen en mineralen) aan te schaffen.
Dan wéét je tenminste wat je planten op dat gebied te kort komen.
Als je verlichting en de CO2 toevoer (óók als je niet bewust CO2 toevoegt!) niet verandert zijn, zit het probleem hoogstwaarschijnlijk in één van de ze 3 'groepen'.

De definitie van mooie aquaria is subjectief, zou zeggen bouw het op zoals je het zelf het mooiste vindt dan hou je ook het langste plezier in de hobby (je kijkt er zelf dagelijks naar dus wat een ander er van vindt zou je geen ... moeten uitmaken.).

Daarmee zeg ik niet dat aquascapes niet mooi kunnen zijn maar ze zijn in 99% van de gevallen verre van natuurgetrouw voor de dieren die er in gaan wonen. Daarnaast moet je je afvragen of het bij sommige van die scapes nog wel goed is om er uberhaupt dieren in te stoppen (overbelichting en geen verstopplekjes etc.).

Wat wel zo is, dat bij heel veel erg mooie aquaria de regel van derden oftewel de gulden snede is toegepast. Google daar maar eens op.

Wat betreft je planten:
Als het je ernst is om je planten aan de gang te helpen, is het raadzaam om een druppeltest voor nitraat (NO3), fosfaat (PO4) en ijzer (Fe, als maat voor de hoeveelheid sporenelementen en mineralen) aan te schaffen.
Dan wéét je tenminste wat je planten op dat gebied te kort komen.
Als je verlichting en de CO2 toevoer (óók als je niet bewust CO2 toevoegt!) niet verandert zijn, zit het probleem hoogstwaarschijnlijk in één van de ze 3 'groepen'.

Ik heb gelijk maar even gemeten en dat bevestigt het vermoeden, de waardes zijn aan de lage kant!

No² 0mg/l
No³ 4 mg/l
Po⁴ 0,5 mg/l
FE <0,1 mg/l

Ik lees t al, echt scapen in deze bak vereist een complete verbouwing 🤣
Kan in ieder geval weer even vooruit met leesvoer, thx!

Voor nu dus vooral ff de focus leggen op de planten terug aan het groeien krijgen zodat ik als ik besluit er een echte scape van te gaan maken dat deel in ieder geval loopt.

Net de Plantendoos aio mest binnengekregen, gelijk 50ml in de bak gekwakt, eens kijken of komend weekend de bak dicht gegroeid is 🤣

Heb er nu ook van die crypto capsules bij. In hoeverre is dit vergelijkbaar met de kleibolletjes methode die hier eerder genoemd werd?

Dat is een beetje vergelijkbaar denk ik en je kan bodemvoeding in diverse varianten kopen. Deze bevatten itt kleibollen ook no3 en po4 zover ik lees.

Wil ik er vanmiddag die crypto in prikken, komt me toch een geur tegemoet zeg....
Nu alles op pauze gezet en die bodem er uit aan het halen, helemaal klaar mee.

Morgen mooi zwart grind terug er in, nieuw stuk hout ipv de oude stukken hout aan de rechterkant, en dan maar eens kijken of er dan toch een scape achtig iets van te maken is.
Had het liever wat langer uitgesteld, maar als de bodem er dan toch uit moet, maar gelijk de boel helamaal verbouwen

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan