Wat is er nieuw

Kunstplantjes schoonmaken

Erik-Mulder

Well-known member
Lid geworden
11 januari 2017
Leeftijd
68
Hoi allemaal,

Het is heeeeeeel lang geleden dat ik er berichtje heb gepost, mijn bak draaide prima, dus ja, dan hoef ik ook geen vragen te stellen.... 😉

Maar binnenkort ga ik toch e.e.a. veranderen, Ik ga wat ornamenten plaatsen ( scheepswrak, duikertje en dergelijke)
Gewoon, omdat ik het leuk vindt maar zeker ook voor de kleinkinderen die de "vissies en bubbies" ( de bubbles dus... ) zo leuk vinden.

Nu heb ik al wat kunstplantjes ( nee schrik niet, er staan en komen ook voldoende echte planten in) waarop in de loop van de tijd wat "vuil en algengroei" op is gekomen.

Mijn vraag, hoe kan ik die het beste schoonmaken ?
In een sopje met soda ?
In een sopje met afwasmiddel ?
In een sopje met wat.... ?

Uiteraard, wat het ook wordt, na behandeling zal ik het heeeeeel goed naspoelen met gewoon water, voordat het weer terug in de bak gaat.

En nu ik toch aan het vragen ben, nieuwe ornamenten, moeten die ik nog een behandeling krijgen, en zo ja, hoe en wat ?

Alvast bedankt voor eventuele reacties. groet, Erik uit Vlissingen

Mag ik vragen waarom je ze schoon wilt/moet maken. Zou gewoon onder warm/lauw water met een schone schuurspons afspoelen/schoonmaken. Als je geen middeltjes hoeft te gebruiken, waarom dan het risico nemen

Alg kun je goed wegkrijgen door het in een badje met wat chloor te laten weken (kort) en af te borstelen met een oude afwasborstel of liever een zachtere borstel zodat je de plantjes en ornamenten niet beschadigd.

Geen sopjes in ieder geval. Zeepresten blijven altijd wat aan de planten hangen en dat wil je echt niet in je aquarium hebben. Ik zou het eerst met een zachte spons en warm water proberen, zonder middeltjes. Mocht de alf echt hardnekkig zijn dan kun je het proberen met water met wat chloor of wat waterstofperoxide. Maar daar echt maar de decoratie een paar keer in dippen en niet schrobben. Algen gaan daar vanzelf dood van.

Ik weet niet hoe groot het aquarium is, en of het kan qua gezelschap en waterwaarden, maar je kan natuurlijk ook een goede algeneter erbij plaatsen. Een Ancistrus bijvoorbeeld, dat zijn erg efficiente algenverdelgers. Die worden niet enorm groot, zijn solitair te houden en vriendelijk voor andere vissen.

Schoonmaken in wat chloor maar azijn kan ook. Goed naspoelen. Geen schuurspons gebruiken waardoor de kunststof ruw wordt en er nog gemakkelijker vuil op vast blijft zitten.

Bedankt allemaal tot zover. Ik denk dat ik voor de tip om het met azijn te doen, ga 😉
En dan daarna goed naspoelen.

Niet schuren..... nee, dat was ik sowieso al niet van plan. Want inderdaad, daar worden de plantjes en ornamenten alleen maar ruwer) van... 🙁

Nog even een aanvulling, cq vraag. Als ik het allemaal goed begrijp, kan ik ook met behulp van chloor ( tabletten) de kunstplantjes (deels) schoon krijgen.
Die chloor tabletten, dat zijn toch van die tabletten die ook gebruikt worden in zwembaden en in douches van sporthallen en zo om te ontsmetten / schoon te maken ?

Zo ja, wat is dan de werkwijze / verhouding tablet versus ( warm / heet ? ) water ?

Op mijn werk hebben we dit soort tabletten, en als ik wat voor bij de :koffie: meeneem, dan mag ik vast wel een paar van die chloortabletten meepakken.... 😉

Dat zijn volgens mij dezelfde tabletten en de hoeveelheid zal vast staan aangegeven op de verpakking maar je kan ook een emmer nemen en er 1 kopje chloor indoen en dat een uurtje laten staan. Zo heb ik ook wel dingen ontsmet.

Dat zijn volgens mij dezelfde tabletten en de hoeveelheid zal vast staan aangegeven op de verpakking maar je kan ook een emmer nemen en er 1 kopje chloor indoen en dat een uurtje laten staan. Zo heb ik ook wel dingen ontsmet.

Bedankt John ( zo heet je toch ? ) voor je snelle reactie, volgens mij ben jij 24/7 online en actief op dit prachtige forum..... 😉 🙂

Bedankt John ( zo heet je toch ? ) voor je snelle reactie, volgens mij ben jij 24/7 online en actief op dit prachtige forum..... 😉 🙂
Haha, ja John is bijzonder gedreven en actief op dit forum!

De dosering steekt niet zo nauw als je iets wil reinigen.
Als de tablet opgelost is, dan moet je emmer wat naar chloor ruiken.
Daar laat je de planten een uurtje of zo in weken, en dan spoel je ze af.

Chloor heeft de neiging om te vervliegen, en de zon versnelt dat nog eens.
Als je je plantje dan een halve dag buiten legt, dan kan je er van uit gaan dat er geen chloor meer aan hangt.

Een halve druppel chloor in een aquarium gaat ook geen drama's veroorzaken hoor.

Als je ze hebt afgespoeld kun je ze nog even in water leggen met een scheut azijn want dat zorgt er ook voor dat de chloor vervliegt als het goed is.

Ja dat is mn naam en dat heb je goed gezien. Destijds moest ik een forumnaam bedenken en ja dat werd de naam van mn vrouw dus 😀 😀
Vandaar dat onder mn posten ook m gewone naam staat.

Dosering chloortablettenis afhankelijk waar je ze voor moet gebruiken
Algemeen ; 1 tablet op 10 li.

Dosering chloortablettenis afhankelijk waar je ze voor moet gebruiken
Algemeen ; 1 tablet op 10 li.

Ik wil ze gebruiken voor het "schoonmaken" van plastiek plantjes en stenen uit het aquarium.
Deze gaan in een emmer met 10 liter water ( volgens mijn collega van wie ik wat tabletten heb gehad, is de dosering 1 tablet op 5 liter)

Het water, moet dat koud, warm of heet zijn ?
En hoelang kan het er in blijven.

Voorbeeld, als ik morgen alles in een emmer doe, tablet(s) erbij, kan en mag dat dan blijven staan tot zaterdag ?
Dan ga ik de bak herinrichten. Morgen ( vrijdag) alvast wat voorbereidende werkzaamheden zoals alle losse items e.d. eruit)

Voordat alles zaterdag weer terug gaat in de bak, UITERAARD, goed afspelen met water.... 😉 🙂

Neem gewoon water van de kraan, beetje lauw.
Gooi er gerust 2 tabletten in, en een paar uur je planten is genoeg. Een te lage concentratie gaat niet werken.
Dan even af spoelen, en laat het dan een dag uit het water liggen.

Die emmer 3 dagen laten staan is nutteloos, de chloor verdwijnt na enkele uren. Denk maar aan een zwembad, daar moet continu chloor aan toegevoegd worden, simpelweg omdat het verdampt.
En zo enorm schadelijk is het niet, anders zou het niet in drinkwater zitten, en we zouden er ook niet in mogen zwemmen.
Van een paar druppels aan je planten ga je geen vissen verliezen hoor.

Vroeger was de behandeling van witte stip bij molly's ook met die chloortabletten. Dat werd gewoon in de bak gedaan, maar aan een lagere concentratie.

Je zal toch met een borsteltje of filterwatten de blaadjes enzo schoon moeten vegen

Mijn chloortabletten info komt van het etiket van de chloortabletten die ik zelf hier in huis heb,ook heb ik er jaren mee gewerkt

Het zijn kunstplanten dus ze zullen in elk geval niet doodgaan van de chloor. Daarom denk ik ook dat je niet snel teveel in de emmer doet en zoals ik al zei kun je daarna, na het afspoelen, ze in een emmer doen met een kopje natuurazijn.

Het zijn kunstplanten dus ze zullen in elk geval niet doodgaan van de chloor. Daarom denk ik ook dat je niet snel teveel in de emmer doet en zoals ik al zei kun je daarna, na het afspoelen, ze in een emmer doen met een kopje natuurazijn.
Ligt denk ik wel aan de soort kunstplantjes. Voor van die van hard plastic zal het niet veel uitmaken vermoed ik, maar als het kunstplanten zijn met 'zijden' blaadjes denk ik dat ze misschien net als kleding aardig kunnen verbleken?

Scherp opgemerkt. Het is en blijft een bleekmiddel, ik zou het er niet te lang in laten liggen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan