Kweek Aquaria Opdelen


svensiekman

New member
Lid geworden
23 augustus 2018
Berichten
1
Leeftijd
29
Locatie
Uithuizen
Goedemiddag,

Ik ben nieuw op dit geweldige forum heb al paar topics door gelezen, ik ben met het volgende bezig het opzetten van een kweek stelling met 4 bakken van 60*30*30 nou wil ik 2 van deze bakken opdelen in 2 compartimenten.
Ik heb her en der dingen gelezen dat je hebt beste een glasplaatje in kan kitten maar ben er nog niet helemaal over uit wat nou de beste oplossing is.

Hebben jullie enig ervaring met bakken opdelen in compartimenten en hebben jullie tips over wat ik het beste kan gebruiken, ook welke kit soort het beste is?

Jullie worden alvast vriendelijk bedankt.
 
Ik zou haast zeggen "zet er stukken filterschuim tussen". Heb je gelijk ook een filtermedium (altijd goed voor stabilisatie van het water EN als bron van voeding voor de kweek). Filterschuim kun je kopen in platen van 100 x 50cm (kan ook kleiner natuurlijk). Ik zou proberen te zoeken naar 30ppi schuim (anders kan de kweek er wellicht doorheen zwemmen). Platen van 5cm dik (30ppi schuim) zijn meer dan stijf genoeg voor deze toepassing.

Je zou zelfs kunnen overwegen om ook de laatste stap met filterschuim te doen (met daarachter een opvoerpompje met een slang die het water weer naar het 1e compartiment brengt). Heb je ook geen extern filter meer nodig. Men noemt dat een HMF of Hamburger Matten Filter.
 
Als de waardes van het water in beide compartimenten gelijk zijn, en er geen kans op kruisbesmetting is (garnalen ect) zou ik de tip van mijn voorganger zeker aanraden, heb je tevens een hele mooie filterwerking :)

Dat zeggende, je moet het ook mooi vinden.
als deze kweekstelling in de huiskamer staat zou ik het niet zo snel doen bijvoorbeeld.

Je kan uiteraard zoals je zelf al aangeeft ook een glasplaatje er tussen kitten.

kwa kit:

Ottoseal S28

Bison siliconekit glas
 
Ik heb zoiets ook gedaan Zie hier.

Ik heb een kunststof tussenschot gebruikt. Het staat tussen 2 u-profielen die tegen de zijwanden gekit zijn. Het schotje staat in het zand op de bodem. Aan de linkerkant heb ik op dezelfde manier ~5 cm afgeschot om er een luchtgedreven filter te maken. Beide scotten hebben twee gaten van ~4 cm diameter waarin ik een stuk filterspons gepropt heb. Daardoor gaat het water van rechts naar links door de bak. Transport terug naar rechts gaat met een buis die ik gaten boven in de schotten gemaakt heb. In het begin lekte het onder de schotten door (te zien aan zanfonteintjes). Inmiddels is dat gestopt. Waarschijnlijk is het daar dichtgeslibt.

Ivm een lekke bak en een andere bak met kapotte verlichting heb ik nu vuurtjes links en zweefgarnalen (desmocaris trispinoza) rechts zitten. De vuurtjes zijn wel onder de indruk van de aanblik van de buren, maar dat settlede na een paar dagen. Als ik het over zou moeten doen, zou ik kiezen voor een zwart tussenschot zodat buren elkaar niet kunnen zien.
 

Terug
Bovenaan