Wat is er nieuw

kweek corydoras habrosus

• Onderwerp starter Onderwerp starter susan
  • Startdatum Startdatum
S

susan

Guest
Hallo allemaal,

voor mijn dochtertje een aqua 40 aangeschaft. Zelf heb ik een aquarium van 1.00.
In het aquariumpje voor mijn dochtertje 4 corydoras habrosus aangeschaft. Leuke kleine visjes.
nu zitten ze 2 weken in haar aquarium en mijn doel om te gaan kweken had ik niet. Wou gewoon leuk bakje voor mijn dochtertje met leuke kleine visjes.
afgelopen zaterdag het aquarium naar haar kamer gedaan. Voor de helftbleeg gemaakt en bijgevuld.
dDe corydorassen waren na het bijvullen erg druk in de bak. Ik dacht nog nou die zullen wel stress hebben..gaat het vanavond niet beter gaat het aquarium maar weer naar beneden. Totdat ik s avonds in het aquarium keek. Wel zo n 20 eitjes her en der verspreid door haar aquarium. Glazige bolletjes met een zwart stipje erin. Meer visjes heb ik er nog niet ingedaan. Alleen wat vuurgarnalen.
ze laten de eitjes goedmet rust.
De eitjes laat ik in haar aquarium zitten gewoon samenmet de ouders. Kijk wel hoeveel jongen we overhouden.

Groetjes susan

Foto s van de eitjes volgen nog.

Als het je niet uitmaakt dat het eventueel niks gaat worden kan je het zo laten maar de kans is aanwezig dat de ouders de eitjes zelf opeten of straks de kleintjes.
Dus als je er zoveel mogelijk wil overhouden kan je beter de ouders ergens anders zetten.
Wel heel leuk iig.

Ze zijn niet zo heel gemakkelijk te kweken dus dat maakt het extra leuk.

Hoi John,

mijn bedoeling om te kweken had ik niet haha.
Ook helemaal niet in verdiept dus zou ook helemaal niet weten hoe ik ze apart moet houden.
Ik heb geen 3e aquarium waar ikde eitjes apart zou kunnen zetten.
ik weet alleen dat ze met ongeveer 3 tot 5 weken uitkomen.
dat je kans hebt dat de ouders ze opeten.
verder niet in verdiept, maar alle tips zijn welkom. Wel leuk om natuurlijk jongen te hebben.

groetjes susan

Is dat zo botia? Dus heb ik beginners geluk???
weet niet eens watmik gedaan heb niet om ze te katen kweken haha

Ik kan de 4 corydorasjes in mijn meter bak doen, maar denk niet dat mijn dochtertje dat op prijs zal stellen..
was juist zo blij II k heb visjes in mijn aquarium..

Je kan de ouderdieren in je meterbak zetten bv.

Haha je was me voor,als je aan je dochter uitlegt dat er binnenkort allemaal babay's in haar bakje zitten zal ze het niet erg vinden denk ik 😉
Eitjes komen na een dag of 4 al uit als ik me niet vergis.

Ok zo snel al?
dacht te lezen pas na 3 tot 5 weken of is dat de gewone corydoras?
de eieren laten de ouders ook links liggen dus de gok wagen?
maar jah, als de eieren niet uit komen en dus geen babyvisjes heb ik mijn dochter overstuur natuurlijk want zie ze maar weer eens uit de meterbak naar te vissen haha..

Kan ik de ouders niet tijdelijk in een bakje houden ofzo totdat de eieren uit zijn en jongen groot genoeg? Ik heb nog 1 thermostaatbals reserve hier liggen..

Net ff gekeken maar lees dus dat ze tussen de 3-5 dagen uitkomen.
Is ook wel weer een punt als ze niet uitkomen idd maar is eigenlijk ook zo dat een aqua40 door z'n beperkte afmetingen geen ideale huisvesting is voor de visjes maar is een ander verhaal.

Je zou de eitjes in zo'n drijfnetje (netbreeder) kunnen zetten bv.

Je kan ook een klein bakje laten drijven in de aqua 40, met daarin de eitjes. Als ze dan uitkomen dan laat je ze nog even doorgroeien en daarna zet je ze bij de ouders. Er zullen er dan misschien toch nog wel een paar opgegeten worden, maar zo kunnen er misschien een paar overblijven.

Ok..had op internet gelezen dat diewel in een aqua40 konden..met wat vuurtjes. ?

Op internet staan ook voorbeelden van maanvissen in kleine bakjes 😉
Het zijn niet de grootste visjes maar de bodem van zo'n aqua40 is echt maar heel beperkt voor ze.

Dat van de maanvissen begrijpelijk, die worden te groot!
daarom heb ikmaar 4 corydorasjes eri. Gedaan..

Ja, en dan doe je ze eigenlijk te kort. Ze zitten het liefst in een school (8-10 stuks), wat jij hebt is dus eigenlijk een kleuterklasje

Haha ook leuk kleuterklasje haha..

Is aan ieder om voor zichzelf te bepalen hoe of wat natuurlijk maar in het algemeen is het advies op dit forum om geen vissen te houden in een aqua40 of andere bakjes met die afmetingen.
Corydoras zijn ook echte groepsdiertjes met het advies om ze in wat grotere groepen te houden bv maar wil ik je verder allemaal niet mee lastig vallen 😉

Zou leuk zijn dat het kweekje lukt.

Welke visjes zouden er dan wel inkunnen?

Haha je gaf al antwoord.

Hou jullie verder op de hoogte van de kweek..
zal als het lukt foto s plaatsen..
misschien ook als ik jongenheb..en die goed op de foto krijg.

Heb je al aan voer gedacht voor de jongen als ze uitkomen ???
Want ze moeten wel heel erg klein voer hebben, en dat zal je moeten opkweken

Ja heb opfokvoer gehaald..

Artemia geloof ik heet het..staat boven..
of raden jullie wat anders aan?

Artemia nauplien dan hopelijk?

Zal ff kijken...had bij viszaak uitgelegd..en ook welke visjes het waren..

Ja het is inderdaad de artemia naupli�n.
Het is heel fijn spul..ze vertelden ook dat garnalen het heerlijk vinden

Hoe lang duurt het voordat de babyvisjes de grote hebben dat hun ouders ze niet meer op kunnen eten?
heb zoiezo al 20 eieren geteld, maar kunnen er ook nog meer zijn. In alle eitjes die ik heb gezien zit een zwart stipje.

Is een goed teken zwarte stipjes,spierwitte eitjes zijn niet bevrucht oid en gaan schimmelen.
Ik weet door eigen kweekavonturen met corydoras dat het een kwestie is van vaak voeren en verversen dat ze heel snel groeien,durf alleen niet precies in weken te zeggen wanneer de ouders geen gevaar meer voor ze zijn.

Zijn al een aantal eitjes uitgekomen in het bakje van mijn dochtertje. Kan geen jongen ontdekken..maar die zullen nu vast heel erg klein zijn!
misschien over oaar weken dat we jongen zien in 1 x.
ben benieuwd!

De jongen zul je toch meteen moeten zien lijkt me.

Heb zelf 10 mini panda's in een bakje zitten en die zag ik vanaf dag 1 al.

Ze groeien ook heel snel valt me op ( na 5 dagen 3-5 mm groot ) en zitten allemaal lekker bij elkaar in een hoekje 🙂

Heb zelf wat gezocht en blijkt dat ze na een 4 tal weken 1.5 cm zouden zijn, dan
zou het weer veilig zijn bij de ouders. Ligt natuurlijk ook aan je andere vissen
anders eindigen ze als snack.

Voer ze zelf stofvoer, ook een fijngemalen tablet. Zie ze er van eten dus
denk dat het wel goed zal gaan 🙂 Artemia was een optie, alleen dat heb ik niet.

Ik kan de jongenniet ontdekken in het bakje van mijn dochter..nounheb ik ookeen zandbodem licht van kleur en flink dichte beplanting..dus misschien zitten ze daartussen.

Heb al 3 jongen kunnen ontdekken dus wie weet zitten er nog meer in. Wel schattig om te zien!
nou is mijn vraag, hoe vaak leggen ze eieren want ik had weer water ververst en prompt devolgende ochtend weer eitjes allemaal km et zwarte stipjes erin.

Hoe gaat het met de kleintjes?

paar keer per jaar. maar je kunt ze ook voor de gek houden. goed voeren. dan 50% water wisselen, zorgen dat de temperatuur hiermee een aantal graden zakt en als het even kan een beetje het effect van een gieter / regen nabootsen. het temp verlies en drukverschil zet ook aan tot afzetten. zo waren doe van mij 3 dagen na de eerste afzetting al weer bezig.

Ik blijf er steeds een paar zien..zijn nog wel klein. Maar goed..hopen dat ze snel groter worden.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan