Kweek Japonica


P

Patrick.k

Guest
Goedemiddag/avond iedereen,
Ik had even een vraagje. Sinds begin deze week ben ik in het bezit van twee(!) Japonica garnalen met eieren. Ik zit al enige tijd te puzzelen met de vraag hoe dit het beste aan te pakken. Nu bij mij de ruimte beperkt is, maar ik het zeer zeker wel wil proberen, ben ik met het volgende begonnen.

De garnalen dragen de eieren +/- 4-6 weken (zo ik lees...) dus voorlopig nog voldoende tijd.
Ik heb in de tussentijd een brak/zoutwater bak opgezet +/- 15 a 20 liter. Een klein laagje zand erin voor de bacterie-kolonie die hopelijk tot dusver ontwikkelt. Voor nu voldoende stroming in de bak met een oude pomp voor 20-40 literbak en een temperatuur van +/- 24 graden. De lamp boven de bak staat ruim 12 uur per dag aan en om de algenkweek wat extra te versnellen, heb ik de bak ook in het daglicht gezet.
De eerste bruine algen beginnen al op de ruiten en oppervlaktes in de brak/zoutwater bak te komen. Ik heb alleen een vraag hoeveel zout in de bak moet om succesvol Japonica's te kweken. Ik heb daar verschillende dingen over gehoord en gelezen.
Het lijkt - en daar krijg ik graag bevestiging van - dat in eerste instantie de bak zouter moet zijn dan in een later stadium (na 30 dagen?)

Verder heb ik niet de ruimte om de garnalen tijdelijk in een andere bak/opslag te plaatsen. Wat ik wel ter beschikking heb is een guppytank voor in het aquarium zelf ( ik schat een halve liter tops). Ik denk dat het misschien geen slecht idee is om deze bak enigszins aan te kleden met een kleine bodem, javamos + een tweetal stenen en wat drijfplanten aan de oppervlakte zodat ze beschut blijven. De bak heeft gaatjes aan zij- en onderkant waar stroming en daarmee zuurstof de garnalen zal blijven bereiken. Zodoende denk ik dat ik het beste de waterkwaliteit voor de garnalen bewaak terwijl ze in de laatste fase van het broeden zitten.

Ben ik hiermee op de goede weg en zo niet, wat raden jullie aan?
 

Hier kun je al wat info vinden en vast wel meer met de zoekfunctie hier op het AF. Ik heb er geen ervaring mee en wens je alvast veel succes.
 
Intussen heb ik vanmiddag de tijd genomen om de garnalen op de foto te krijgen en om mijn idee voor de geboortekamer te delen.
Ik heb het idee om de garnalen in dit bakje, met doorstroming, de eieren te laten leggen. Zo blijft - denk ik - het beste de waterwaarden gewaarborgd en kan ik het makkelijkst overzicht houden.
Ik weet alleen niet of de garnalen hier per se vrolijk van worden.
Meningen?
01b33387-89c3-43b6-baf4-7eb198fb39c2.jpg
cde7c2c5-a179-4ac5-b3c1-f460b06e02b2.jpg
fb244cb5-1cce-4558-8236-89179c05f27f.jpg
 
Ik heb geen ervaring met die bakjes en garnalen maar ik kan me voorstellen dat dit wel weer stress zal geven.
Zover ik weet leggen ze geen eieren hoor maar werpen ze de kleintjes levend net als andere garnalen.
 
Ik heb ze kort gehad en gemerkt dat ze absoluut niet blij worden van een beperkte ruimte. Zoek in het transportzakje als[SUP] in een tijdelijk onderkomen waar ze een dag inzaten hadden ze totaal geen rust, ondanks dat in het kleine aquarium van 15 l en stukje hout en plantjes zaten. Ze kropen bij voorkeur in het filter :eek: [/SUP]
 
Mmm, Ik was niet van plan ze te veel stress mee te geven. Ik weet alleen niet of ik voor het moment van jongen werpen de gelegenheid kan bieden om ze in iets groters te zetten.
Mijn back-up (nu kraamkamer van 20l) staat al met zout in te draaien sinds eergisteren.
 

Terug
Bovenaan