Kweek L159


M

MarlonnekeW

Guest
Mijn L159 zijn deze week begonnen met kweken en aangezien je deze vissen weinig ziet, leek het me misschien interessant om hier een verslag van te maken.

De L159 is een Ancistrus soort uit de Rio Xingu in Brazilië. In deze rivier is onlangs een grote stuwdam gebouwd, waardoor het onzeker is wat er met het voortbestaan van de verschillende soorten vissen in deze rivier gaat gebeuren. De L159 is een relatief klein blijvende Ancistrus soort en wordt max. zo'n 8 cm. Ik heb 1 mannetje en 2 vrouwtjes, die ik oktober vorig jaar als jonge vissen gekocht heb. Begin juni hebben ze voor het eerst eitjes afgezet. Deze heeft het mannetje toen na 2 dagen uit het hol gegooid, waarschijnlijk omdat ze voor een groot deel beschimmeld waren, en deze zijn door de medebewoners 'opgeruimd'.

De L159 op z'n mooist:
30689730031_db604abdf6_b.jpg


Het mannetje heeft inmiddels al een flink gewei/borstel:
37221559735_aa69cef397_b.jpg


Aan de vrouwtjes kun je duidelijk zien dat ze klaar zijn om te kweken, want dan zijn ze echt super dik:
36384100634_eebfdb3b4e_b.jpg


De eitjes:
36364519434_60032d9155_b.jpg


Omdat ik de ontwikkeling van de jonge vissen wil gaan volgen voor een fotografieproject waar ik mee bezig ben, heb ik de eitjes weggehaald en in een egg tumbler (Ziss ZET-55) gedaan. Dit is het legsel van één van de twee vrouwtjes. Het andere vrouwtje probeert ook af en toe het leghol binnen te gaan, dus daarvan verwacht ik de komende dagen ook nog eitjes, maar die laat ik bij het mannetje zitten.

Het aquarium waar ze inzitten is een Rio125 (80x35x45cm, 125L). De ph ligt rond de 7 en de kh en gh rond de 5. De temperatuur is 27°C. De kweek werd getriggerd door een onweersbui en een daling van de luchtdruk.
 
Hele gave vissen om te zien! Benieuwd of je de eieren uit kunt laten komen! Ga dit zeker volgen!
Toch nog ergens goed voor dat lekkere weer van de afgelopen dagen
 
Het zijn qua gedrag ook erg leuke vissen. Ancistrussen zijn over het algemeen actiever en minder schuw dan andere L-nummers, dus je kunt het kweekgedrag ook erg goed volgen, zonder dat je bij elke beweging bang hoeft te zijn dat je ze stoort. De foto van de eitjes is van gisteren en inmiddels kun je al de eerste ontwikkeling zien, dus het gaat de goede kant uit. De egg tumbler is wat dat betreft super, want ze worden zo continu van nieuw zuurstofrijk water voorzien.
 
Leuk om te zien zeg en prachtig in beeld gebracht:foto:

Succes met de kleintjes.

Groetjes John.
 
Bedankt!!

Helaas gaat het sinds gisteravond niet goed meer met de eitjes. Het begon met één wit eitje en dat werden er steeds meer. Ik heb nog geprobeerd of ik de aangetaste eitjes kon verwijderen, maar dat lukte niet. Ze zitten nog wel in de tumbler voor het geval dat er een paar het toch nog overleven, maar dat verwacht ik eerlijk gezegd niet. Dit schijnt vrij normaal te zijn bij de eerste legsels, omdat de ouders te onervaren zijn en de eitjes daarom niet goed bevrucht worden, maar ik vind het toch gek, omdat in de eitjes die nog niet aangetast zijn, duidelijk ontwikkeling van een visje zichtbaar is. Dus misschien toch een schimmel en de volgende keer vanaf het begin catappa erbij of zoiets.

Het is jammer, maar gelukkig ziet het er voor de toekomst wel goed uit. Het andere vrouwtje zat gisteren tegen de ruit en die staat echt op springen (sorry voor de vieze ruiten, maar ik had geen tijd meer om die eerst schoon te maken :) ).
36389490544_f0bff4ec6e_b.jpg

Ze zal toch een keer in de komende dagen de eitjes kwijt moeten, anders lijkt het me dit niet echt gezond. Deze eitjes wil ik laten zitten. Misschien gaat het dan beter. Dus wordt vervolgd...
 
Nog even een plaatje hoe de eitjes eruit zien:
36424963783_e7e4080558_b.jpg


En van een eitje dat ogenschijnlijk nog wel oké is en waar je die ontwikkeling kunt zien van het visje bovenop de dooierzak:
36424963803_c4cd155cd1_b.jpg
 
Vraag me niet hoe, maar het is toch nog gelukt om wat L159 eitjes te redden en vandaag zijn de eerste uitgekomen.

37300085575_367b05a16b_b.jpg


Er zwemmen inmiddels 6 kleine l-nummers in de tumbler rond en er staan nog een aantal eitjes op het punt van uitkomen.
 
Is net mooi toch, zes jongen? Honderden l159 lusten wel wat en vervuilen een hoop water.
Succes met het opvoeden:D

groetjes John.
 
Er zijn er nog een paar bijgekomen, dus het zijn er een stuk of 8, maar dat is inderdaad een prima aantal. Ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken dat ik twee legsels van 70+eitjes had gehad. Niet alleen voor de plek die je nodig hebt om de vissen allemaal goed te laten opgroeien, maar je moet je ook maar afvragen of er genoeg mensen zijn die deze soort willen houden. En dan heb ik nog maar 2 vrouwtjes en 1 mannetje (er zijn genoeg mensen met vele grotere kweekgroepen)...

Het gaat tot nu toe erg goed met de kleintjes en ze groeien super hard. Inmiddels beginnen ze al duidelijk een donkere kleur te krijgen:

37150745636_f143747639_b.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt!!

Weer even een L159 update. De visjes groeien echt super snel en zijn echt al mini L-nummers. Er zit best wat verschil tussen de kleintjes. Sommige zijn nu dooierzak al zo goed als kwijt, terwijl anderen wat minder ver in hun ontwikkeling zijn en hem nog hebben.

37211888672_e92747b1ea_b.jpg


37211888482_924a50a889_b.jpg


Er zijn er uiteindelijk 10 uitgekomen en voorlopig leven ze nog allemaal. Het plan is om ze vandaag of morgen naar een Ziss breeding box te verhuizen (in dezelfde bak met hetzelfde water), zodat ik wat makkelijker kan voeren en ook kan zorgen voor wat schuilplekken. Hopelijk kan ik dan wat betere foto's maken zonder last te hebben van de ronding van de tumbler :).
 
Ik heb een Tumbler van Ziss Aqua, de ZET-55.

Ik heb alleen een filmpje van de hele tumbler, hopelijk heb je daar ook iets aan

 
De L159 is een van de minder bekende Ancistrus-soorten, die best wel een paar goede eigenschappen heeft (minder territoriaal dan de 'gewone' Ancistrus en blijft kleiner, waardoor ze ook geschikt zijn voor wat kleinere aquaria), dus dan kan een beetje extra 'reclame' geen kwaad, toch? :D.

Inmiddels zijn de visjes een week oud en het gaat nog steeds erg goed. Ze zitten sinds een paar dagen in de breeding box (zeg maar een luxe netbreeder met een luchtpompje) met wat hout en bladeren om onder te schuilen en daar maken ze al best veel gebruik van. Het overzetten was nog een beetje een gedoe, want twee visjes besloten dat dit een goed moment was om de rest van het aquarium te gaan verkennen :stom:. Gelukkig bleven ze in de buurt en gingen ze aan de buitenkant van de box zitten, dus ik heb ze vrij snel kunnen vangen en bij de rest kunnen zetten.

Dit is hoe ze er nu uitzien:
36600902434_7d40f39abe_b.jpg
 
Thanks! De eerste dagen vond ik het best wel eng of het allemaal wel goed ging, maar ze eten goed en zijn actief bezig met voedsel zoeken, dus nu wordt het ook echt leuk om te kijken hoe ze zich ontwikkelen.
 
Het zijn al hele echte meervalletjes!
Interessante soort, hoeveel kleiner is 'wat kleiner'?
De ancistrussen die ik nu heb zijn eigenlijk te groot voor mijn 80cm bak maar ik vind ze zo mooi ;)
De grootste van de twee zal alleen toch moeten gaan verhuizen ben ik bang.
 
Mijn L159 zijn zo'n 8cm en volgens degene van wie ik ze gekocht heb, worden ze niet groter dan dat. Dat scheelt dus flink wat met de 'normale' Ancistrus. Ik heb er nu 3 in een 80cm aquarium, samen met 2 P.maccus en 1 jonge L201 en dat gaat prima. Onderling willen de L159 elkaar nog wel eens wegjagen, maar dat stelt verder weinig voor. De andere vissen worden volledig met rust gelaten. Ik heb in deze bak vroeger een L144/sp.4 vrouwtje gehad samen met corydoras en dat ging helemaal niet goed. Ik vond haar veel feller, ondanks dat het ook een Ancistrus is.

Het enige wat ik bij deze soort een beetje lastig vind, is dat het vissen uit de Rio Xingu zijn, die liever wat hogere temperaturen willen hebben, minimaal zo'n 25°C (maar dat geldt eigenlijk voor de meeste L-nummers). Dat moet dan wel bij de rest van het bestand passen. Ik heb ook nog een andere Ancistrus soort, de claro, en die kunnen wel koeler (23-24°C is voor hen ideaal). Die zijn ook super relaxt qua karakter. Ik heb 3 mannen in een 70x40cm bak zitten en dat gaat prima. Ze jagen elkaar wel eens weg, maar nooit meer dan een paar cm. Dat moet je bij de 'gewone' Ancistrus echt niet proberen want dan is de kans groot dat er doden gaan vallen. Ik had van deze soort alleen maar vrouwtjes, maar sinds deze zomer heb ik eindelijk 3 wildvang mannen kunnen vinden, dus ik hoop heel erg dat die ook ooit nog een keer gaan kweken...

(Je zou dan helaas wel voor 'of, of' bij deze soorten en de 'gewone' Ancistrus moeten kiezen, omdat ze onderling allemaal kunnen kruisen).
 
Heb hier ook 2 mannen (L104) in mijn Dubai maar ook nooit problemen mee gehad. Zal wel aan de soort liggen denk ik, al zijn ze beide tegelijk geïntroduceerd en hebben ze alrijd samen in de bak gezeten, zal wellicht ook schelen
 
Ik denk dat je vooral heel erg mazzel gehad hebt met het karakter van je vissen. Ik heb in eerste instantie ook meerdere P.maccus/L104 mannen gehad en daar zat er eentje tussen die continu de andere vissen in de bak aan het terroriseren was. Dan is zelfs 80cm te klein. Mijn ervaring is dat ze territorialer zijn dan mijn Ancistrussen en de L201. Niet alleen de mannetjes, maar ook de vrouwtjes kunnen soms best fel uit de hoek komen als ze iets niet bevalt.
 
De grote van mijn 2 ancistrussen wil nog wel eens snauwen naar andere vissen als ze te dicht bij zijn voer komen, maar gelukkig is dat niet de hele dag door.
Zal eens kijken of ik ze misschien kan gaan inruilen voor een klein blijvende soort, al is mijn water misschien aan de koele kant (23 graden)
 

Terug
Bovenaan