Wat is er nieuw

Kweek neon tetra's gelukt!

Frank0

Well-known member
Lid geworden
1 januari 2020
Leeftijd
50
Nou ja.... Ik heb ze nu tot dag 7 deels in leven kunnen houden.. ;-)

Ik kweek al lang allerlei Melanotaenia, Rasbora's, Cory's en ga zo maar door. Echt van alles. Ik heb veel geleerd en de meeste soorten gaan me nu redelijk goed af. Voor mijn gevoel zijn echter de neons ( Paracheirodon innesi) de kardinalen (Paracheirodon axelrodi) de meest uitdagende soorten om mee te kweken. De laatste tijd heb ik dus ook al mn regenbogen, rijstvissen en vele anderen verkocht en heb wat tetra soorten aangekocht. Heeeeeel veel op internet gelezen en geprobeerd neons te kweken. Na veel ge-experimenteer had ik zowaar ineens eitjes! Ik verwachtte er niet veel van en heb voor de zekerheid 30 eitjes apart gehouden (just in case) en geprobeerd alles wat ik geleerd had in de praktijk te brengen. In tegenstelling tot wat ik las, was bijna alles bevrucht en ik had in de kweekbaak 100+ jongen en in mn aparte bakje 30 of zo. De eerste dagen teren ze op de dooierzak en erna begint de uitdaging...

Na 4 dagen stierven alle jongen in de kweekbak. Geen idee waarom. Echter in het aparte bakje (zelfde water, zelfde voer etc) bleven er een stuk of 15 leven. Dat is het punt waar ik nu ben. Het vinden van geschikt voer is de grootste uitdaging. Mijn infusoria kweken mislukken voortdurend dus ik doe het nu met eigeel, gezeefd vijverwater, etc etc. Ik probeer van alles. Ook het water verversen is een uitdaging, want de jongen zijn extréém klein. Zelfs water verversen met een pipetje levert jongen op die je mee zuigt en dat niet overleven. Ik beschouw het allemaal als een leerproces overigens. De volhouder wint. Hieronder twee filmpjes van net na de geboorte en 7 dagen later.

Wordt vervolgt!

Kun je het water afzuigen na een luchtsteentje en slangetje, dat gaat wel langzaam maar gestaag.
En daar gaat geen jongbroed doorheen.

Top hoor, en klein zeg !
Ben benieuwd naar het vervolg.😉

Kun je het water afzuigen na een luchtsteentje en slangetje, dat gaat wel langzaam maar gestaag.
En daar gaat geen jongbroed doorheen.
Edwin,
wat een UITSTEKEND idee. Ik heb het net getest en dat gaat prima. Dank!

Top hoor, en klein zeg !
Ben benieuwd naar het vervolg.😉
Dank! Ik zal hier tzt een vervolg maken. Eerst zien of ik ze groot genoeg krijg voor artemia...

Als je op Facebook zit, zou je Alby Howgate kunnen berichten. Die kweekt van alles, ook kardinalen. Wellicht kan hij je (nog) verder helpen.

Knap gedaan tot nu toe hoor! Geen makkie dit, zeker niet.

Als je op Facebook zit, zou je Alby Howgate kunnen berichten. Die kweekt van alles, ook kardinalen. Wellicht kan hij je (nog) verder helpen.

Knap gedaan tot nu toe hoor! Geen makkie dit, zeker niet.
Dank, die ken ik niet. Zal eens een berichtje doen!

Misschien is kweekvoer voor garnalen een optie kwa voeding. Als pasgeboren garnalen daarvan kunnen eten zouden tetra dat misschien ook kunnen.
Gewoon maar een uitroep, natuurlijk. Kleinste vis die ik ooit gehad heb waren guppenjong, en dit ziet er uit als nog kleiner. Dus ik tast volkomen in het duister.

Vloeibaar voer is er ook te koop maar dat vervuilt het water wel behoorlijk.

Misschien is kweekvoer voor garnalen een optie kwa voeding. Als pasgeboren garnalen daarvan kunnen eten zouden tetra dat misschien ook kunnen. Gewoon maar een uitroep, natuurlijk. Kleinste vis die ik ooit gehad heb waren guppenjong, en dit ziet er uit als nog kleiner. Dus ik tast volkomen in het duister.
Ja dat zou je denken, maar probleem is dat het eten moet leven / bewegen. Ik heb het met eigeel geprobeerd en dat gaat wel, maar heel matigjes...

Vloeibaar voer is er ook te koop maar dat vervuilt het water wel behoorlijk.
Ja, liquifry bijvoorbeeld. Ik wil daar nog wel eens mee gaan experimenteren later als ik wat stabieler jongen kan krijgen van ze.

Ja dat bedoel ik inderdaad en dat is er ook voor net uitgekomen jongen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan