Kweekbak ideeën


G

Guppy1997.

Guest
Goedenavond aquarium liefhebbers.

Ik heb vandaag mijn kweekbak opgezet, omdat ik heel veel baby visjes vond in mijn aquarium en bang ben dat ze worden opgegegeten. Ik heb zowel mijn aquarium water als nieuwe water in het 20 L bakje gedaan en een beetje 1 van de filters beetje uitgeknepen voor de nodige bacteriën.

Nu vraag ik me af. De baby visjes zijn veilig (sommige zitten nog wel in de 60 L bak) maar aangezien de babyvisjes ook de bak vervuilen zoek in naar vredeliefende bewoners bij de baby visjes die de grond een beetje schoonhouden. Welk wezentje kan ik veilig bij mijn babyvisjes houden? En zijn er nig dingen waar ik aan miet denken om ze gezond te houden?

Foto van de kraambak:
 

Bijlagen

  • 20210806_212508.jpg
    20210806_212508.jpg
    366.6 KB · Weergaven: 83
In zo n bakje kun je wat garnaaltjes houden maar je hebt nu er al kleintjes in terwijl de bak niet is ingedraaid. Dan loop je een grote kans op een nh3/4 of no2 piek en dat moet je voorkomen. Dagelijks zou ik een flinke verversing doen want ik neem aan dat je de kleintjes wel voert.
Maar zo n bakje is eigenlijk alleen voor garnalen of een Betta geschikt.
 
In zo n bakje kun je wat garnaaltjes houden maar je hebt nu er al kleintjes in terwijl de bak niet is ingedraaid. Dan loop je een grote kans op een nh3/4 of no2 piek en dat moet je voorkomen. Dagelijks zou ik een flinke verversing doen want ik neem aan dat je de kleintjes wel voert.
Maar zo n bakje is eigenlijk alleen voor garnalen of een Betta geschikt.

Klopt normaal gesproken laat je een bak 3 weken indraaien, omdat er dan pure kraanwater in zit, maar ik heb deze bak gevuld met grotendeels aquariumwater uit de grote bak die in de woonkamer staar en de spons van de filter uit de grote bak een beetje uitgeknepen, zodat de bacterien van de oude bak in de nieuwe bak hun werk kunnen verichten. Dus ja me kleine aquarium bestaat grotendeels uit dus aquariumwater uit de grote bak.

Dit bakje gebruik ik alleen om de kleintjes even te laten groeien veilig en als ze niet meer in de bek passen van de grootste vissen gaan ze weer terug naar mijn 60 L bak waar ze in zijn geboren 😊 Ik zou hier nooit vissen in houden, veel te klein! Maar om de kleintjee even tijdelijk in te laten groeien kan die prima 😊

Garnaaltjes dus. Welke garnaaltjes zouden erin kunnen of maakt dat niet zoveel uit?

Ja de kleintjes voer ik en ververs het water wel😊
 
In aquariumwater zitten zo goed als geen goede bacterien dus dat helpt weinig. Ik hoop dat het uitknijpen van de spons helpt maar hou je water goed in de gaten.
Als je een normale boden hebt dan moet je wel garnaaltjes nemen die op kraanwater kunnen en in de regel kunnen Neocaridina s dan prima.
 
In aquariumwater zitten zo goed als geen goede bacterien dus dat helpt weinig. Ik hoop dat het uitknijpen van de spons helpt maar hou je water goed in de gaten.
Als je een normale boden hebt dan moet je wel garnaaltjes nemen die op kraanwater kunnen en in de regel kunnen Neocaridina s dan prima.

Ik heb ook nog wel een middeltje waarin kraanwater sneller geschikt wordt voor de vissen, gebruik ik altijd als ik de grote bak ververst heb.

Oh dan hoop ik dat de vieze spons uitknijpen in het bakje wel werkt.

Ah okeey. Eventueel ook nog andere garnalen of alleen deze garnalen? Heb gisteravond wel wat slakken uit me aquarium gehaald van die kleine slakjes in de hoop dat die ook wel wat ruimen 🙈

Nog meer tips om de kleintjes zo veilig mogelijk en gezond in dit bakje te laten groeien de aankomende weekjes?
 
Gefeliciteerd met je vissenbaby’s!

Medebewoners om het schoon te houden is niet echt noodzakelijk in een kweekbak. Ik ververs zelf regelmatig het water en hevel de bodem wat af (opletten dat je geen babyvisjes mee opzuigt). Als je dat een paar keer week doet kan je het water goed genoeg houden. Op 20 liter hoef je ook niet zoveel te verversen dus dat zou vrij gemakkelijk te doen moeten zijn.

Als je wel echt medebewoners wil zou ik eerst eens kijken naar wat je de babyvisjes gaat voeren. Zelf gaf ik mijn babyvisjes de eerste paar weken stofvoer, ik had toen een ware slakkenexplosie. Maar toen ik overging op ander voer (artemia) kwamen de slakjes om van de honger :(

Wat zijn het voor visjes?
 
Gefeliciteerd met je vissenbaby’s!

Medebewoners om het schoon te houden is niet echt noodzakelijk in een kweekbak. Ik ververs zelf regelmatig het water en hevel de bodem wat af (opletten dat je geen babyvisjes mee opzuigt). Als je dat een paar keer week doet kan je het water goed genoeg houden. Op 20 liter hoef je ook niet zoveel te verversen dus dat zou vrij gemakkelijk te doen moeten zijn.

Als je wel echt medebewoners wil zou ik eerst eens kijken naar wat je de babyvisjes gaat voeren. Zelf gaf ik mijn babyvisjes de eerste paar weken stofvoer, ik had toen een ware slakkenexplosie. Maar toen ik overging op ander voer (artemia) kwamen de slakjes om van de honger :(

Wat zijn het voor visjes?

Ah handigte weten😊 Artemia moet je zelf kweken toch? Of kan je het iok gewoon halen net zoals die rode muggrnlarven die ze weleens aanbieden. Ik geef ze nu guppy voor en dat heb ik helemaal klein gemalen dat het net stof is.

De babyvisjes zijn guppies en hoogvinkarpers
 
Artemianauplien moet je inderdaad zelf kweken. Die je in de lfs kan kopen zijn de volwassen artemia en die zijn veel te groot.
 
Als ik het goed begrijp heb je nu een 20l bakje voor je baby vissen.

Dat is jammer genoeg goed voor enkele weken, nadien is dit veel te klein.
En zelfs gedurende de eerste weken zal je elke dag 95% van het water moeten verversen. (enkel genoeg water in laten zodat de vissen onder blijven)
Baby vissen (dus ook guppen een hoogvinkarpers) hebben zeer frequent eten nodig ( om een idee te geven, mijn jongen krijgen 15x per dag eten, elk uur dat er licht is in de aquariumruimte)
Dit vele voer zorgt voor enorme vervuiling, iets wat geen enkel intern filtertje aan kan. ( een filter verwijderd zowizo geen nitraat, welke zo weinig mogelijk aanwezig mag zijn om je jongen gezond te laten opgroeien)

Weet dat een mannelijke gup aan 6 weken sexueel volwassen is (een vrouw aan 8 weken) en ze dan feitelijk klaar zijn voor verkoop (of je dat doet of niet maakt weinig uit)
Geef je de dieren niet (frequent)genoeg voer en vers water zullen ze dwerggroei vertonen en enkele maanden later krom groeien en sterven.
 
Ah handigte weten😊 Artemia moet je zelf kweken toch? Of kan je het iok gewoon halen net zoals die rode muggrnlarven die ze weleens aanbieden. Ik geef ze nu guppy voor en dat heb ik helemaal klein gemalen dat het net stof is.

De babyvisjes zijn guppies en hoogvinkarpers
Artemia naupilii kan je kopen in de winkel, al zijn er weinig winkels die ze effectief aanbieden, de groothandel heeft ze wel in hun aanbod.
Maar voor guppen zijn die eigenlijk overbodig. Guppen kunnen direct veel groter voedsel aan. Ik denk maar aan (diepvries)cyclops.

Vergeet ook niet een deel groenvoer in hun dieet te steken.
 

Terug
Bovenaan