Wat is er nieuw

kweekbakje als filter bescherming?

tjvkooten

Well-known member
Lid geworden
10 maart 2016
Leeftijd
31
ze hebben hier in de lfs kweekbakjes van fijne netten, waar deze niet geschikt zijn om vissen in te houden, zijn deze misschien wel geschikt om vissen (watervlooien) buiten het filter te houden. of zou dit te snel verstopt raken?

ik ben namelijk van plan om een riparium te maken met riet kikkers. en er komt ongeveer 15cm water onderin. (dus water volume is 130x50x15, 94,5 liter.) dit water komt behoorlijk vol met planten, en geen vissen maar, vlokreeftjes, watervlooien, waterpissebedden, en waarschijnlijk muggenlarven. (om als dansmug voer te worden.)

maar watervlooien en muggenlarven worden snel opgezogen door filters. een sponsfilter zou kunnen maar luchtpompjes maken vaak veel lawaai of zijn ontzettend duur.

de beestjes die onderin komen zijn ook vooral omdat ze algen en plantenafval eten en dat (volgens mij) weer omzetten naar plantenvoeding. (al zal ik nog misschien nog steeds voeding toe moeten voegen.)

ik weet dit niet zeker maar zou als je dit kweekbakje ook nog vult met een media voor bacterieën een circulatiefilter genoeg zijn om goed te filteren?

ik heb een keer een panty geprobeerd in en eerder aquarium, en dat slibte heel snel dicht, maar zo'n bakje heeft een veel groter oppervlak, dus misschien dat het beter werkt.

het is nu nog leeg, maar het principe is dat je een oever nabootst, dus veel plantenn die boven water groeien. (ik moet nog beginnen dus ik heb geen foto's.)

meestal zijn de oeverplanten niet bewoond en worden er vissen in gehouden. (dan wrodt de bak helemaal gevuld en zonder kap)

het is ook een goede huisvesting voor watersalamanders en sommige kikkers.

even wat voorbeelden van internet:
qRb7SDhEZNxa-PD5falQmLLUlZjxT3XN.jpeg

de bovenkant hieronder is het waarschijnlijk gewoon als aquarium.

qRb7SDhEZNxa-PD5falQmLLUlZjxT3XN.jpeg

dit is een voorbeeld van eenriparium zonder open kap.

Je hebt ook filtervlies wat word gebruikt met bierbrouwen om het bezinksel te scheiden van het bier na het gisten tijdens het bottelen.

Is redelijk fijnmazig maar kan wel veel vloeistof doorheen, ik heb het zelf ook eens gebruikt in een filter en vond het wel mee vallen hoe snel het dicht slibte

daar moet ik dan eens naar kijken, dat bakje zou wel mooi een voorgemaakt oplossing zijn.

Edit: net gekeken een filtervlieszak zou moeten kunnen, en als ik die vul met filtermedium en er een circulatie pomp in zet werkt het wel denk ik.

Laatst bewerkt:
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan