Wat is er nieuw

Kweekstelling filter

Ja5perW

Well-known member
Lid geworden
3 augustus 2021
Leeftijd
24
Ik ben een beetje aan het schetsen voor een kweekstelling, deze wil ik zelf gaan bouwen. Voor de stelling zelf heb ik genoeg info kunnen vinden. Nu ben ik aan het kijken wat ik het handigste kan doen qua aquaria. Mijn voorkeur gaat uit naar losse aquaria, maar om de water kwaliteit stabieler te houden wil ik graag per verdieping een filtersysteem maken zodat het water gedeeld wordt. Ik zat te denken om het per verdieping te doen ipv in zijn geheel zodat ik qua temperatuur bijvoorbeeld daar wat verschil in kan hebben.
Nu zit ik te denken aan filterpompjes en de uitlaat in de bak ernaast laten stromen. Dit gaat natuurlijk wel een gekletter worden en heb hem het liefst zo stil mogelijk. Ook lijkt me dat dit een stuk handiger/beter moet kunnen. Heeft iemand hier tips voor?
Waar ik ook over zat te twijfelen is de hoogte boven het aquarium voor het onderhoud. Ik dacht zelf dat 20cm meer dan genoeg moet zijn. Zijn hier ook ervaringen mee? En kan ik dan een led strip hangen aan de onderkant van de plank? Dan is de hoogte van bodem tot ledstrip 50cm, lijkt mij dat dat opzich moet kunnen. Zullen voornamelijk drijplanten en/of rizoom planten in komen denk ik.

Ben benieuwd naar ervaringen van jullie!

Na nog heel veel gezocht te hebben ben ik nu tot het volgende plan gekomen.
De aquaria aan elkaar verbinden met een water bridge, bij het laatste aquarium het water eruit pompen en door een filtersysteem met verwarmingselement terug naar de eerste bak. Deze zou ik dan het liefst achter de aquaria zelf zetten zodat ik het per verdieping kan reguleren. Wat denken jullie hiervan?
En hebben sommige ervaring met kamerplanten om de afvalstoffen uit te filteren? Ik ga niet veel planten in de aquaria plaatsen omdat het kweekbakken worden.

Zou er dan ongeveer zo uit komen te zien.
1739449201572.png

Het idee is leuk, de uitvoering is minder. Ga er maar van uit dat op deze manier bak 1, 2 en 3 snel zullen vervuilen om nog maar niet te spreken wat er gebeurd als er een waterbridge verstopt raakt.
Al eens onderzoek gedaan naar hoe dit gedaan wordt in luxere aquariumzaken?

Hoe zou je het dan doen? Was hier zelf ook al wel een beetje bang voor

2 opties zijn:

- Externe filters met interne verwarming per kweekbak
- Of een stille luchtpomp, sponsfilters, en per bak een losse verwarming.

De aquaria aan elkaar verbinden met een water bridge
Het idee an sich is mooi. 🙂 Maar ik denk dat het veiliger zou zijn om de bakken te voorzien van pvc-doorvoeren. En dan het liefst individueel de aan- en afvoer vertakt naar het bioloog. Dan heb je volledige controle over de rondgang van het water per bak en het is veiliger dan een meervoudige waterbrug; want één onderbreking daarvan en je hebt een waterballet. En als je dieren van elkaar gescheiden wilt houden is het wat onhandig wanneer je daarvoor een barrière moet aanbrengen op de "bottleneck" van die onderlinge bakverbindingen, als je begrijpt wat ik bedoel.

En hebben sommige ervaring met kamerplanten om de afvalstoffen uit te filteren?
Het kan bij een lage bezetting bijdragen aan vermindering van de waterwissels, maar om echt zoden aan de dijk te zetten heb je veel groeiende plantenmassa nodig. Leuk voor erbij, niet essentieel.

kijk dit filmpje ff, volgens mij in elke bak sponsfilters in met 1 gezamelijke luchtpomp.

Sponsfilters zijn natuurlijk het makkelijkste. Ik had alleen de hoop dat er een simpele manier was om de aquaria te verbinden om zo het aantal liter te vergroten voor de stabiliteit, maar begrijp dus al dat dat niet zo makkelijk gaat zijn

Al gekeken om in elk aquarium een HMF in de hoek te plaatsen? Volgens is dit het makkelijkst en doen veel grote kwekerijen iets wat hierop gebaseerd is.

Ik zou zoiets doen denk ik.
Een grote bak onderverdelen in 6 kleinere bakken, met de lange tussenwand lager dan de rest om zo als overloop te dienen.
1 pomp in de lange bak achterin, spraybar boven de andere 5 bakken, en dan de spraybar zo afstellen dat ze alle 5 ongeveer gelijk vullen

Naamloos1.png

Een overloop lijkt mij niet verstandig in een kweekbak. De kans dat je een verzameling aan hele kleine visjes in je achterbak vind lijkt mij zeer groot.
Ik weet niet waar je woont maar ik zou eens een bezoek wagen aan bijvoorbeeld aquabeek. Denk dat je hier veel verschillende opties ziet van kweekstellingen en op al je vragen antwoord ziet.

Daar heb je wel een punt idd.
En als je de lage wand door filterspons zou vervangen?
Of een filterspons bovenop een lage glazen wand ofzo?

Soort van, maar dan met 1 pomp voor meerdere bakken

Al gekeken om in elk aquarium een HMF in de hoek te plaatsen? Volgens is dit het makkelijkst en doen veel grote kwekerijen iets wat hierop gebaseerd is.
Kan dit dan ook met 1 pomp? Want anders kan ik net zo goed sponsfilters doen toch?
Een grote bak onderverdelen in 6 kleinere bakken, met de lange tussenwand lager dan de rest om zo als overloop te dienen.
1 pomp in de lange bak achterin, spraybar boven de andere 5 bakken, en dan de spraybar zo afstellen dat ze alle 5 ongeveer gelijk vullen

Bekijk bijlage 384844
Zo heb ik ook al wel zitten denken inderdaad, maar ben dan ook bang dat alle jongen achterin komen te zwemmen..

Het idee an sich is mooi. 🙂 Maar ik denk dat het veiliger zou zijn om de bakken te voorzien van pvc-doorvoeren. En dan het liefst individueel de aan- en afvoer vertakt naar het bioloog. Dan heb je volledige controle over de rondgang van het water per bak en het is veiliger dan een meervoudige waterbrug; want één onderbreking daarvan en je hebt een waterballet. En als je dieren van elkaar gescheiden wilt houden is het wat onhandig wanneer je daarvoor een barrière moet aanbrengen op de "bottleneck" van die onderlinge bakverbindingen, als je begrijpt wat ik bedoel.
Misschien een domme gedachte hoor, maar zou ik ipv de waterbrug ook een sponsfilter kunnen doen? Of zouden de bakken dan ongelijk gevuld worden?

Bekijk bijlage 384844
En als je zoiets maakt en de achterste plaatjes door filtermatten vervangt. Dan weet je zeker dat je geen hoogteverschil tussen de bakken krijgt.
Achterin kan je een heater enz plaatsen. Een pomp met een verdeelstuk waarmee je terug gaat naar de verschillende "aquaria".
De instroom kan gewoon een PVC buisje zijn wat je weer door het filtermat onder water terug laat komen. Je hebt dan ook gegarandeerd een stil systeem.

Het probleem met van bak naar bak pompen is dat je pompen EXACT even hard moeten pompen, anders gaat er uiteindelijk 1 overlopen en 1 leeg raken.
En dat exact even hard pompen hangt van best wat factoren af die je niet overal makkelijk kan beïnvloeden.

In principe zou bij mijn opzetje de jongen alleen achterin kunnen komen als ze langs of door het filter kunnen.
Erdoor kan je voorkomen door fijn filtermateriaal te nemen.
Erlangs voorkom je met een goede passing.

Of denk ik nu te simpel?

Ik denk dat dit inderdaad wel een goede manier kan zijn! Het enige waar ik nog niet helemaal uit kom is dan de filtering aan de achterkant. Hoe zou ik bijvoorbeeld filtermateriaal neer kunnen leggen op een manier dat de pomp het water er wel doorheen zuigt?

Je moet wel ff het geluid uitzetten maar hier in een paar minuten diverse manieren om zoiets uit te voeren. Als je de mat iets aan de grote kant snijd kan je hem zo tussen de plaatjes drukken.

Dus eigenlijk is 1 filtermat voldoende? Ik dacht dat ik aan de achterkant dan een aantal matten moest gaan maken, maar dat is dus puur voor de pomp dus als ik het goed begrijp

Dus eigenlijk is 1 filtermat voldoende? Ik dacht dat ik aan de achterkant dan een aantal matten moest gaan maken, maar dat is dus puur voor de pomp dus als ik het goed begrijp
Das niet helemaal wat ik bedoel. Maar zoals je ook in het filmpje kan zien kan je vele kanten op.
Als je een grote bak wil verdelen in kleintjes is dit meer wat ik bedoel gebaseerd op de schets van @Freakert (alleen kan ik niet tekenen)
Als bovenaanzicht zou je zoiets kunnen doen met glasschotjes en tussen het glas filtermat geklemd. Op zich blijft dit zitten als je ze iets breder snijd dan de ruimte tussen het glas is.
Je zou ook steuntjes kunnen lijmen waar ze tegenaan zitten.
1739818212907.png

Je hebt dan 1 gezamenlijke ruimte achterin waar wat techniek in kan en eventueel bijvoorbeeld een doorvoer naar het riool voor verversen.

Maar dit is net zo makkelijk te maken met losse aquaria.

Dankjewel! Duidelijke tekening!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan