Kweekstelling van Nanoe en Rebtor


Nanoe

Well-known member
Lid geworden
1 februari 2014
Berichten
758
Locatie
Kockengen
Je moet wat te knutselen hebben, dus we zijn maar begonnen aan hetgeen al een tijdje op ons wensenlijstje stond, een kweekstelling!

Stelling gesteld, bakken besteld en alles in elkaar gezet.
20210224_182746.jpg


Het zijn 3 bakken van 80x40x40 cm.
En 1 staat inderdaad voor het raam. Gelukkig staat alleen de zon er in de ochtend op, verder niet. En in de bovenste bak wil ik wat gaan proberen met planten, dus is geen probleem.

Vandaag de leidingen gelegd naar her riool en een start gemaakt met de filters.
20210224_182308.jpg
 
Als het voor kweek alleen is zou een bioloog handig kunnen zijn.
Wil je ook quarantaine mogelijkheden dan heb je liever geïsoleerde bakken.
Die hmf icm auto ververs is perfect.
 
Nog meer bakjes, lijkt wel een aquariumwedloop :DD
Weet je al wat je erin wilt gaan houden?
 
Nog meer bakjes, lijkt wel een aquariumwedloop :DD
Weet je al wat je erin wilt gaan houden?

Ik wil in de bovenste vak wat zwaardplanten gaan proberen. Kijken of dat goed aanslaat. Heb stekken genoeg in ieder geval.

En verder sowieso als quarantaine bakken. Met zo'n bak is het fijn om een dier apart te kunnen zetten. Of omdat het ziek is, of omdat het nieuw gekocht is.

Verder willen we een poging doen met de corydora sterbai. En ook met en manen uiteindelijk.

Indien de zwaartplanten goed aanslaan misschien een poging wagen in die bak met de keizertetra's. Die kun je niet in een kale bak neerzetten en succes ermee.

Al met al genoeg plannen :)
 
Leuke plannen, sterbai's kweken doorgaans erg goed, moet al raar lopen willen ze niet kweken. Keizertetra's lijkt mij een hele uitdaging ben er nu al benieuwd naar hoe dat gaat lopen
 
Komen er standpijpen in de bakken voor de automagische verversing?
 
Om me even in te dekken...
Dit doe ik echt op gevoel en omdat ik het leuk vind om wat te proberen. En het zijn maar planten, gaat het mis, jammer dan.

1 van de zwaardplanten had stengels gemaakt. Dus ideaal om te stekken lijkt me.

Vandaag los gehaald en stekken gemaakt. Potgrond in een bak goed nat gemaakt en extra voedingsstoffen in de bodem (en water) gedaan.

Ben benieuwd of het wat wordt. Idee is dat ze eerst wortels gaan maken, zodat ze voldoende wortels hebben gaan ze de kweekstelling in om te groeien.

20210228_134024.jpg

Benodigdheden: bak potgrond, stengels om te stekken, extra voeding (heb hier een mix van gemaakt en dit toegevoegd aan de grond. Ook de vloeibare voeding, een deel zal ook door de wortels opgenomen worden).

20210228_135550.jpg

Lekker modderig :DD

20210228_135602.jpg

Stekkies, sommige al met een klein worteltje.

20210228_135735.jpg

En met de kontjes in het grondpapje.

Ik ben benieuwd :D
 
Ben benieuwd al heb ik zelf het idee dat je ze te diep hebt staan het hart van de stek staat nu vol met meststoffen
Maar wie weet lukt het.
Succes
 
Ben benieuwd al heb ik zelf het idee dat je ze te diep hebt staan het hart van de stek staat nu vol met meststoffen
Maar wie weet lukt het.
Succes

De grond is nu zo nat dat het niet anders kan.
Bak staat nu voor het raam in het zonnetje, dus het droogt wel in. Had ze liever ook iets minder diep gehad, maar dat ging dus niet.
 
En ook de kweekstelling draait. Moest wel want had wat vissen over uit de garnalenbak. Die mochten niet mee naar de grote garnalenbak, dus zitten even in hun eigen bak.
20210309_212456.jpg


Maar even aardig geweest voor de vissies en wat schuilplekken aangeboden.
20210309_212516.jpg
 
En ook de kweekstelling draait. Moest wel want had wat vissen over uit de garnalenbak. Die mochten niet mee naar de grote garnalenbak, dus zitten even in hun eigen bak.
Bekijk bijlage 321075

Maar even aardig geweest voor de vissies en wat schuilplekken aangeboden.
Bekijk bijlage 321076
Mooi ooit ook mijn idee als ik er ergens de ruimte ervoor heb. Heb je een boodschappenlijst en waar je het heb gekocht misschien. 😅
 
Van de bovenkant zou je zeggen, dit wordt niks.
Meeste blaadjes zijn verdroogd.
Maar.... aan de onderkant zitten bij vrijwel alle stekjes inmiddels wortels, dit was niet zo.
Dus er gebeurt wel degelijk iets. Morgen overplaatsen naar de kweekstelling en onder water verder.

20210311_222340.jpg
 
Heel erg netjes georganiseerd, opgebouwd Nanoe en Rebtor. Lijkt me reuze handig en leuk om alles te organiseren.
 
Van de bovenkant zou je zeggen, dit wordt niks.
Meeste blaadjes zijn verdroogd.
Maar.... aan de onderkant zitten bij vrijwel alle stekjes inmiddels wortels, dit was niet zo.
Dus er gebeurt wel degelijk iets. Morgen overplaatsen naar de kweekstelling en onder water verder.

Bekijk bijlage 321201
Vermoed zo dat jullie de boel niet vochtig heb gehouden dan krijg je dit als je onderwater planten droog kweekt op zich niet erg maar kan anders.
Als je de volgende keer weer aan de gang gaat dan blijven vernevelen en bak afdekken met bv huishoud folie.
Is wel een kwestie van de juiste verhouding vinden van vocht balans (al doende leert men) ;)
 
Vermoed zo dat jullie de boel niet vochtig heb gehouden dan krijg je dit als je onderwater planten droog kweekt op zich niet erg maar kan anders.
Als je de volgende keer weer aan de gang gaat dan blijven vernevelen en bak afdekken met bv huishoud folie.
Is wel een kwestie van de juiste verhouding vinden van vocht balans (al doende leert men) ;)

Bak is afgedekt. Maar blaadjes waren binnen een half uur al verdroogd. Volgende keer helemaal onder water doen
 
Ik heb wel vaker een echinodorus gestekt.
Alleen wel gewacht tot er wortel aan het stekje zat voordat ik het van de stengel knipte en heb het gewoon in het aquarium geplant
 
hoe ist met de kweek?
 
De zwaardplanten groeien, maar zeer, zeer langzaam.
Zie dit project als mislukt.

Verder zit Henk de Tank, de L001 momenteel in de stelling. Hij had zichzelf klem gezwommen tussen de stenen, is daarbij beschadigd en heeft wel even vast gezeten. We zien hem sowieso niet iedere dag, dus missen hem niet heel snel. Maar duurde nu te lang. Twijfel of hij dit overleefd, maar we gaan het zien. We gaan ons best doen voor hem!
 
Sterkte met Henk Judith en het zijn vaak wel sterke vissen.
 
Sterkte met Henk Judith en het zijn vaak wel sterke vissen.
Is zo, maar hij is wel behoorlijk mager nu. En enorm gestresst omdat hij niet in zn eigen bak zit.
Dus moet nu weer wennen aan deze bak. Maar wil hem in de gaten houden, dusja, moet maar.
We zien het wel.
 

Terug
Bovenaan