Wat is er nieuw

Kweken met corydoras

• Onderwerp starter Onderwerp starter Susanne
  • Startdatum Startdatum
S

Susanne

Guest
Ik lees hier steeds maar over mensen met corydoras eitjes, maar ik heb ze nooit... Doe ik iets verkeerd of moet ik gewoon geduld hebben? Ik heb ze echt niet perse gekocht om te kweken, maar het lijkt me zo leuk om jongen te hebben. Kan iemand me tips geven over hoe ik de kweek kan stimuleren?

Je moet allererst goede volwassen dieren hebben. Dit verschilt per soort. De vrouwtjes zullen heel dik worden en na een waterverversing met kouder water zal het kunnen gebeuren dat je eitjes gaat vinden. Het koude water bootst het regenseizoen na, wat voor hun het teken is tot afzetten. Let op dat je andere vissen dit kunnen verdragen!!
Je kan dus met kouder water verversen en dan de waterspiegel wat lager laten. Van te voren afwisselend voeren met levend/diepvries wil ook nog wel eens helpen. Verder goed kijken, het paringsgedrag is druk op en neer zwemmen van de vrouwtjes en de mannen erachterna. Dan zal het vrouwtje uiteindelijk in een T-houding bij de man gaan en de eitjes tussen de borstvinnen hebbe, om ze vervolgens ergens te verstoppen. De opvoeding is weer een ander verhaal!

Hoi Susanne,

Welke corydoras soort heb je?
De ene soort kweekt makkelijker dan de andere soort.

Je kunt je vraag beter onder het onderwerp -Kweken- zetten.
Dan zullen meer mensen je vraag vinden.

Het is handig als je ook beschrijft wat voor bak je hebt, wat de andere bewoners zijn, wat je ze voert, wat je watertemperatuur is etc.

Hoe oud zijn je cory's?

Hopelijk kan een moderator mijn bericht verplaatsen.

Ik heb de panda.

Ik heb een Juwel Rio 180 met x vuurgarnalen, 11 gele fantoomzalmen, 4 bijlzalmen, red ruby's en x anatome helena slakken. Ik voer ze zo'n 2 keer in de week levend voer en verder dierlijke voertabletten. De temperatuur is rond de 24 a 25 graden. De thermometer geeft sinds vandaag ineens 28 a 29 graden aan, maar het water voelt absoluut niet zo warm en heb ook niks gedaan, dus ga ervan uit dat dit niet klopt. Ook doen mijn vissen het prima, ga ervan uit dat dit niet zo zou zijn als het water echt zo warm zou zijn.

Hoe oud ze zijn weet ik niet, maar ze zijn al wel zo goed als op hun maximale grootte.

Ik denk niet dat de rest van mijn vissen het koude(re) water zullen waarderen, dus vrees dat ik dit niet kan toepassen in mijn aquarium.

Dat heel druk zwemmen heb ik ze al meermaals zien doen, maar heb dus nog nooit eieren gezien.

Zou je eventueel een foto kunnen plaatsen van enkele vissen? Vissen in de winkel zijn vaak nog lang niet geslachtsrijp. Kan soms een tijdje duren voordat ze dat zijn.
Verder k�n het ook een kwestie van geduld zijn. Zo herinner ik me dat ik in mijn ��rst bakje, 60 cm. met 4 corydoras aeneus pas na een jaar eitjes had. Na meer informatie te hebben opgezocht bleek dus dat ik 3 moddervette vrouwtjes had en 1 klein mannetje! Dit gaf als resultaat iets van 200 eitjes. Jammergenoeg nooit iets van kunnen grootbrengen, valt waarschijnlijk te wijten aan het voer.

Kortom: plaats foto's van je dieren en kijken of de mannetjes/vrouwtjes geslachtsrijp zijn. Zoja? Afwachten!

P.S. corydoras panda wordt over het algemeen iets koeler gehouden volgensmij. 22 graden heb ik veel gehoord.

Hier een foto van ��n van mijn moddervette c. Aeneus
995557_0_82_20140422_202208.jpg

Daarnaast zie je een c. Aeneus gold stripe wildvang man.
Je ziet duidelijk verschil in bouw.

algeneter12 zei:
Zo herinner ik me dat ik in mijn ��rst bakje, 60 cm. met 4 corydoras aeneus pas na een jaar eitjes had. Na meer informatie te hebben opgezocht bleek dus dat ik 3 moddervette vrouwtjes had en 1 klein mannetje! Dit gaf als resultaat iets van 200 eitjes. Jammer genoeg nooit iets van kunnen grootbrengen, valt waarschijnlijk te wijten aan het voer.
Voor een optimale bevruchting hanteer je 1 vrouw en 2 of 3 mannen. Als je dan maar 1 klein mannetje hebt zal van eitjes idd weinig terecht komen.

Ik heb ze van een particulier overgenomen en volgens hem waren het in ieder geval mannetjes en vrouwtjes, maar heb geen idee van de verhouding.

Ik zal kijken of ik vandaag nog een foto kan plaatsen, gaat op dit moment in ieder geval even niet lukken.

Maar bedankt voor de reacties en hulp!

Als je met het verversen van je water geen koeler water kunt toevoegen, kun je ook eens proberen om het water met een SCHONE gieter op het water te laten kletteren, om zo het regenseizoen na te bootsen. Verder kun je ook eens spelen met de richting van je uitlaat van je filter. Cory's, sommige, vinden het super leuk om in de stroming te spelen! En kunnen dan ook eitjes gaan leggen.

Verder is het heeeeeel veel geduld hebben ennatuurli wat geluk!

Een Corydoras panda is een substraat broeder. Ze leggen dus hun eitjes in bv wolmoppen je van wol kan maken.

Een wolmop :S

Die heb ik even opgezocht! En heb er weer wat bijgeleerd! Thanks Botia!

Moeten je visjes natuurlijk alsnog volwassen zijn en zin hebben. 😉

Hopelijk is Susanne ouder dan 18 jaar 😀

Een wolmop zegt mij ook niks, ga het eens opzoeken!

Haha, ik ben inderdaad ouder dan 18 jaar, bijna 2 keer zo oud. 😉

Ik ga eens kijken hoe je die wolmop maakt en of ik het wat vind. Eerlijk gezegd zie ik het niet zo zitten om zo'n bol wol in mijn aquarium te doen, vind het geen fraai gezicht. Dan maar gewoon geduld hebben. 😉

De cory's zitten trouwens zeer regelmatig druk achter elkaar aan te racen, maar heb nog geen eieren gezien. Maar ik houd ze in de gaten!

O ja, de foto. Zal even kijken of ik er straks een paar van dichtbij kan maken.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan