Kweken met sleutelgaten


Bram_033

Well-known member
Lid geworden
31 maart 2022
Berichten
255
Leeftijd
23
Hallo allemaal, ik heb mijn sleutelgaten nu al zo een 3 jaar. In een bak van 100 40 50. Bak is veel verandert in die drie jaar (de sleutelgaten ook).
Nu heb ik laatst 21 April dit gezien

Bak heeft nu een ander bestand namelijk
2 sleutelgaten
4 Guianacara stergoisi (nog jong)
7 corydoras ambiacus
2 colomesus asselus

Maar na de plaatsing van de Guianacaras heb ik dit gedrag niet meer gezien jammer genoeg. Nu weet ik niet 100% zeker of dit paar gedrag is maar dat denk ik wel. Ik zal in een ander bericht foto’s laten zien ik kan morgen ook nog wat nieuwere en beter foto’s maken. Nu vroeg ik mij af of ze misschien gaan kweken als ik ze alleen in een aquarium plaats alleen heb ik alleen maar ruimte voor een 60 40 40 dat is wel klein. Heeft iemand misschien een idee of dit het kweken aan de gang helpt of dat ik het beter even kan laten zoals het is. Of heeft iemand andere tips?

Alvast heel erg bedankt.
 
CC077A40-B87F-45E0-8172-797EB0CA7898.jpeg
 

Bijlagen

  • F9E62809-A430-45E7-AADC-C9F390EF8347.jpeg
    F9E62809-A430-45E7-AADC-C9F390EF8347.jpeg
    197.5 KB · Weergaven: 70
Ik zie geen lang verlengde rugvin dus of er een man bij is durf ik zo niet te zeggen.
 
Zal ik ze dus nog even met rust laten en nog even laten groeien of heeft iemand andere tips.
 
Sorry heb verkeerd gekeken hield dit ergens bij maar besef me nu dat dit nooit kan vanwege de grote. Zijn zijn minimaal 1 jaar waarschijnlijk ouder.
 
Bedankt voor de hulp.
3E60B7DB-8151-4760-9ACC-44147E80A6B1.jpeg
Foto van een van de beestjes. Dit was 23 september 2021. Ik neem aan dat de diertjes hier al wel 2-4 maanden zijn toch. Ik zal hier onder nog even goede foto’s maken zodat iemand kan indentificeren of ze man of vrouw zijn.
 



Hier een goed filmpje van de twee kan iemand misschien indetificeren wat het zijn.
 
Blijf het lastig vinden en de eerste is denk ik zeker een man en bij de tweede twijfel ik maar ook dat neigt naar een man.
 
Oh zie je dat aan de verlengde vinnen. Alleen kan ik het warschijnlijke paar gedrag dan niet plaatsen.
 
Ik keek altijd naar de rugvin en bij de man loopt die vaak erg lang door itt die van de vrouw die stukken korter is en dat kun je op foto s van deze vissen vaak wel goed zien.
 
Ik denk dat ik ze het best even kan laten groeien als de mannetjes namelijk 11 cm worden dan hebben ze nog wel zo een 3-4 cm te groeien. T zou wel jammer zijn al ik twee mannetjes heb. Dan zou ik een vrouwtje erbij moeten hebben. Heeft iemand nog suggesties om te doen?
 
Of twee mannen met 1 vrouw goedgaat dat durf ik niet te zeggen en bij 2 mannen zou ik er liever 1 wegdoen. In de regel vormen ze koppels.
 
T probleem is dat ik er maar twee heb de andere twee waren overleden een tijd terug bij een nitriet vergiftiging. Dus wat zal ik doen het zo laten, want ze verwonden elkaar niet, maar op langere termijn waarschijnlijk wel. En ik zie natuurlijk liever een koppel. Alleen is het dan een probleem een vrouwtje erbij te krijgen.
 
Ja ik heb ze destijds ook gehad en begon met 4 of 5 maar dat waren allemaal mannen bleek later en toen een aantal geruild voor nieuwe kleintjes en je raad het al ook dat waren mannen. Ik heb veel moeite moeten doen om een vrouw te bemachtigen.
Of 2 mannen zonder vrouw met genoeg schuilplekken gaan vechten dat weet ik zo niet.
 
Tja een lastige kwestie.
 
Wat je kan doen is er bv 3 bijkopen in de hoop dat er een koppel uit gaat komen. Of kijken hoe deze 2 zich gedragen en als ze van hetzelfde geslacht zijn kan het ook goed gaan denk ik.
Misschien dat er meer leden zijn die ervaring met de Sleutels hebben.
 
Ja ik kan er drie bijkopen alleen is het Visbestand al we redelijk vol. Ik heb namelijk.
4 Guianacara stergoisi
2 sleutelgaten
7 corydoras ambiacus
2 Amazone puffers
En bovendien verkoopt mijn lfs (Utaka) alleen maar sleutelgaten van 2-3 cm het zal dan dus wel echt een tijdje duren voordat ze gaan koppelen.
 
Ja zo klein kreeg ik ze destijds ook denk ik en dan is het geslacht niet te zien en dan is en blijft het een gok.
 
Precies beetje moeilijk. Wel erg bedankt voor het meedenken. Heeft iemand anders nog ervaring met sleutelgaten en nog suggesties ?
 
Zal ik dan nieuwe halen of het zo laten? Aangezien het bestand al wel redelijk vol is.
 
Lastig om op afstand dat te zeggen maar als de huidige 2 niet knokken met elkaar en ze elkaar verdragen dan zou ik het zo late want je weet niet of er uit de nieuwe een koppel komt.
Je bak is al redelijk vol en als de Sleutels t.z.t wel een nest zouden krijgen dan kan ook dat weer voor stress zorgen.
 
Oke heel erg bedankt voor de hulp.
 

Terug
Bovenaan