Kweken sturisoma's


Bram1967

Well-known member
Lid geworden
29 december 2018
Berichten
108
Leeftijd
57
Locatie
Arnhem
Hallo Allemaal!

Ik ben Bram en heb al wat jaartjes verschillende bakken staan, ook een aantal voor het kweken van visjes.
Nu heb ik twee koppels Sturisoma voor de tweede maal met eitjes. blijkbaar is het kweken minder lastig dan het grootbrengen van de jongen. Tips op internet als courchette of spirulina poeder voeren of een bealgd aquarium werkten niet omdat de visjes van mijn eerste kweek spoorloos waren na 2 weken. Nu heb ik een infusie kweekje opgezet en daar wat gedroogde eiken bladeren in gelegd. 2 maal daags haal ik er een blaadje uit en leg het in mijn kweekbakje. Blijkbaar eten ze er van omdat ze gelijk massaal aanvallen. ze zijn nu een week uit het ei en springlevend, toch twijfel ik of ik geen fouten maak. is er iemand die mij een beetje op weg kan helpen? Verder vind ik het leuk dat ik mij eindelijk heb aangemeld hier, kan ik ook mijn ervaringen delen.
 
20181229_110618.jpg
 
Ik ga vandaag 15% van het water verversen. Ze zijn nu dus ruim een week oud en ik heb nog geen uitval. hoelang zal ik ze in de kleine kweekbak houden?
 
Hangt het in de grote bak? dan er nog in laten. hoef je niet te verversen. is het 26 graden, je water?


Doe er schijfje komkommer in, 1 cm/ op vorkje steken.

Wat heb je nog meer voor vissen? in die bak.
 
er zwemmen verder enkel wat el silverado endlers in de bak van 50 liter. en papa en mama sturisoma.
 
Maar ik heb in totaal 8 aquariums. Ik kan de visjes op ieder moment overplaatsen. Ik kweek enkel N-klasse endlers en wat l- nummers dus de jongen worden wel met rust gelaten. in het opgroeibakkie kan ik wel het eten beter in de gaten houden.
 
Komkommer heb ik eerder geprobeerd, hier zit af en toe een enkel visje op. ik zal het nog eens proberen.
 
Moeten ze aan wennen , he.

Als er 1 op zit , gaan er meer.

hebben ze meer aan dan blad.
Ik geef ze ook wat artemea vervanger.
ietssie petsie,
 
Bedankt voor de tip, ik heb er gelijk een schijfje ingedaan. Het blad is niet enkel het eikenblad maar heeft enkele dagen in de infusie gelegen. hopelijk kleven er voldoende radar diertjes e.d. aan.
 
Wat ik er nog meer aan kan doen? Als ze nu nog naar " de eeuwige jacht velden gaan" dan weet ik het ook niet meer. als ze de eerste paar weken maar doorkomen! maarja, met die uitdaging zitten er veel kwekers denk ik.
 
Welkom Bram, misschien even een apart topic openen voor je vragen of gelijk een fotoalbum maken waar je al je vorderingen kan laten zien.
 
Klopt, ik ben nog aan het kijken hoe alles werkt. vind het wat lastig allemaal.
 
Ik wilde een topic aanmaken maar mijn bericht kwam in "even voorstellen" te staan.
 

Terug
Bovenaan