Wat is er nieuw

Kweken van biofilm

graspol61

Well-known member
Lid geworden
9 december 2018
Berichten
514
Leeftijd
62
Locatie
Rotterdam
Website
graspol61.nl
Een nieuw topic betreffende biofilm !!!

Het gaat om het laten ontwikkelen van biofilm in aquarium .
Sommige vissen en garnalen zijn deels afhankelijk van biofilm bacteriën .
Wat is een biofilm klik op de link voor meer informatie .

https://aquainfo.nl/de-biofilm/
Ik zelf heb moerbeiblad in hillstream aquarium gelegd om biofilm te laten ontwikkelen .
Echter dit is ook voor de eerste keer dat ik daarmee bezig hou dus resultaat volgt enne foto's ook .

Graag advies en of reacties van die bekend is met het ontwikkelen van biofilm bacteriën !!!!
 
Goedemorgen allemaal,

Hier laat ik aan de hand van 2 foto's zien betreffende biofilm ontwikkeling in aquarium.

Foto 1 is hillstream bak moerbeiblad 30 juli in gedaan
foto 2 garnalen bak moerbeiblad ook 30 juli in gedaan (zal bij de garnalen snelle bladweefsel zijn op gegeten garnalen zijn er gek op )
 

Bijlagen

  • Foto 1.jpg
    Foto 1.jpg
    243.7 KB · Weergaven: 96
  • Foto 2.jpg
    Foto 2.jpg
    244.6 KB · Weergaven: 102
Ik snap alleen dat moerbeiblad niet.

Biofilm groeit overal. Zelfs op de rotor van je pomp (wordt die stil van na een paar weken)
Ook op je glas en of achterwand. Op je substraat en decoraties.
 
  • Leuk
Waarderingen: Drup
Bio film op alles wat we plaatsen , als wanneer er maar genoeg van aanwezig is dan vercomposteren onze ,bakkies, gewoon!
1659256646198381638842.jpg
 
Ik snap alleen dat moerbeiblad niet.

Biofilm groeit overal. Zelfs op de rotor van je pomp (wordt die stil van na een paar weken)
Ook op je glas en of achterwand. Op je substraat en decoraties.
Door moerbeiblad te gebruiken komt er biofilm waar stoffen in zit wat van het blad afkomstig is .
Dus bepaalde stoffen zijn gezond voor die het eten .
Bovendien blad vergaat en vormt een voeding voor planten en bacteriën .
En biofilm van pomp en andere attributen kunnen ongezond zijn voor vissen en garnalen die eten dat dus niet.
 
Heh, ik snap niet waarom dat ,,ongezond, mag heten? Ze happen en pulken de hele dag aan alles wat zo leeft.
 
Zover ik weet, maar ik ben er geen kenner in, is een dikke biofilm ook niet aan te bevelen.
 
Omdat dikke biofilm binnen in te weinig zuurstof of voedingsstoffen krijgen en aan een rottigs proces begint .
De vissen en garnalen happen niet naar alles hoor ze zijn zeer selectief wat voer betreft .
 
Kan je dan niet beter wat EM in je water gieten ?
Lijkt me een stuk beter , hier eten de koikarpers in mijn bak al het afschraapsel van de ruiten direct mee op als ik de ruiten schoonmaak . Ik kan dan zelfs moeizaam werken omdat ze steeds in de weg zwemmen .
Dat zijn dan soort "vellen" die van de ruit komen , in diverse kleuren .
 
Kan je dan niet beter wat EM in je water gieten ?
Lijkt me een stuk beter , hier eten de koikarpers in mijn bak al het afschraapsel van de ruiten direct mee op als ik de ruiten schoonmaak . Ik kan dan zelfs moeizaam werken omdat ze steeds in de weg zwemmen .
Dat zijn dan soort "vellen" die van de ruit komen , in diverse kleuren .
EM is een verbetering middel voor het water toch ?

Maar het gaat om de voedingsstoffen wat in het blad zit en dan bij verschillende boom bladeren .
Ook brandnetel is goed voor de vissen en garnalen .
 
EM zijn micro-organismen . Dus idd ook een waterverbeteringsmiddel .
 
Nou ik zeg dat ik geen expert ben maar dat een dikke biofilm minder gunstig is dat is wat ik heb gelezen op een toch betrouwbare site.
 
Door moerbeiblad te gebruiken komt er biofilm waar stoffen in zit wat van het blad afkomstig is .
Dus bepaalde stoffen zijn gezond voor die het eten .
Bovendien blad vergaat en vormt een voeding voor planten en bacteriën .
En biofilm van pomp en andere attributen kunnen ongezond zijn voor vissen en garnalen die eten dat dus niet.

Waarom denk je dat biofiln op pomp etc op zich ongezond kunnen zijn voor vissen en garnalen die er van eten?
 
Nou ik zeg dat ik geen expert ben maar dat een dikke biofilm minder gunstig is dat is wat ik heb gelezen op een toch betrouwbare site.

Dat ligt aan de situatie en de functie van de biofilm.

Voor nitrificatie in je filter wil je een niet te dikke biofilm hebben opdat er makkelijk voldoende zuurstof kan komen bij de nitrificerende bacteriën.
Bij veel organisch afval waar je je nitrificerende bacteriën wenst, kunnen heterotrofe bacteriën dat proces hinderen. Dat is ook een reden waarom bewegend filtermateriaal zo goed werkt voor nitrificatie. Door de beweging schuurt het materiaal langs elkaar, en kan de biofiom, zelfs bij organische vervuiling, eigenlijk niet te dik worden. Daardoor blijft het effectiever nitrificeren.

Bij planten kan, bijvoorbeeld bij stilstaand of zeer langzaam stromend water, de biofilm op bladeren van planten zo dik worden dat de opname van voedingsstoffen bemoeilijkt wordt. Er is ook wel eens gezegd dat daar een stuk werking van easy carbo zit. Het verminderen van de bacteriën/ biofilm, zodat aanwezige co2 en voeding wat makkelijker opgenomen kan worden.

Maar een dikke biofilm op zich hoeft niets mis mee te zijn.
 
Klopt hoor en in een filter heb je met een dikke biofilm inderdaad kans op te weinig zuurstof voor de nitrificerende bacterien. Dan kun je denitrificatie krijgen en dat is vaak wat men niet wil.
 
Dikke biofilm betekent in feite dat je geslaagd bent als bioloog er is veel aquariumwezen bij gebaat, het betreft een een Flink deel bij de stikstofomzetting.

Denitrificatie is wel gewenst voor sommige biotopen
 
Dikke biofilm betekent in feite dat je geslaagd bent als bioloog er is veel aquariumwezen bij gebaat, het betreft een een Flink deel bij de stikstofomzetting.

Denitrificatie is wel gewenst voor sommige biotopen

Wat ik heb begrepen ligt het een beetje aan je doel.

Heb je een plantenfilter, dan probeer je zoveel mogelijk nitraat te behouden voor je planten. Nu voegen veel mensen dat al toe, dus je kan natuurlijk vraagtekens zetten bij dat argument, maar toch. Maar dit kan je dus min of meer bewerkstelligen door je biologisch filtermateriaal, (dubieuze uitdrukking omdat alles overal in de bak sterk biologisch werkt), zoveel mogelijk vrij houden van organisch afval.

De heterotrofe bacteriën zullen anders (een deel van?) de nitrificatie overnemen, maar ze zijn er niet goed in. Zodra je het filter schoonmaakt ben je kwetsbaarder omdat je het evenwicht verstoord en de heterotrofe bacteriën niet snel kunnen reageren.
Het kan goed werken, maar dan heb je dus de filters die je liefst weinig open maakt.

In deze setting is er ook mogelijk denitrificatie. Daarmee zou het ook geschikter kunnen zijn voor bakken met weinig planten en een wat hogere belasting.

Maar in dit topic ging het over biofilm in de bak dacht ik, niet in het filter.
 
Wat ik heb begrepen ligt het een beetje aan je doel.

Heb je een plantenfilter, dan probeer je zoveel mogelijk nitraat te behouden voor je planten. Nu voegen veel mensen dat al toe, dus je kan natuurlijk vraagtekens zetten bij dat argument, maar toch. Maar dit kan je dus min of meer bewerkstelligen door je biologisch filtermateriaal, (dubieuze uitdrukking omdat alles overal in de bak sterk biologisch werkt), zoveel mogelijk vrij houden van organisch afval.

De heterotrofe bacteriën zullen anders (een deel van?) de nitrificatie overnemen, maar ze zijn er niet goed in. Zodra je het filter schoonmaakt ben je kwetsbaarder omdat je het evenwicht verstoord en de heterotrofe bacteriën niet snel kunnen reageren.
Het kan goed werken, maar dan heb je dus de filters die je liefst weinig open maakt.

In deze setting is er ook mogelijk denitrificatie. Daarmee zou het ook geschikter kunnen zijn voor bakken met weinig planten en een wat hogere belasting.

Maar in dit topic ging het over biofilm in de bak dacht ik, niet in het filter.
Klopt jessicapilon,

Goeden avond allemaal,

Vergeet niet dat een biofilm op een boomblad wordt gemaakt door bacteriën die de goede voedingsstoffen op nemen , en die bacteriën gegeten worden door vissen en garnalen(nog meer wezens in een aquarium ) .
Het gaat niet om filters het gaat om voornamelijk boombladeren daar komt biofilm op .
Een biofilm aan een filter inlaat of uitlaat bevat geen voedingstoffen die in boom bladeren worden gevormd .
Sommige boom bladeren bevatten vitamines en stoffen die vissen en zeker garnalen gebruiken om darm problemen te voorkomen .
 
Klopt jessicapilon,

Goeden avond allemaal,

Vergeet niet dat een biofilm op een boomblad wordt gemaakt door bacteriën die de goede voedingsstoffen op nemen , en die bacteriën gegeten worden door vissen en garnalen(nog meer wezens in een aquarium ) .
Het gaat niet om filters het gaat om voornamelijk boombladeren daar komt biofilm op .
Een biofilm aan een filter inlaat of uitlaat bevat geen voedingstoffen die in boom bladeren worden gevormd .
Sommige boom bladeren bevatten vitamines en stoffen die vissen en zeker garnalen gebruiken om darm problemen te voorkomen .
Als biofilm op filter/thermostaat etc zo slecht was hadden al miljoenen garnalen en visjes overleden geweest bij al die aquarianen
 
Als biofilm op filter/thermostaat etc zo slecht was hadden al miljoenen garnalen en visjes overleden geweest bij al die aquarianen
Hallo Antje,

Ik heb niet gezegd dat het slecht is het bevat niet de nodige voedingstoffen die de boom bladeren wel bevatten.
Daarom wordt alleen in uiterste nood van de op filter/thermostaat etc gegeten .
 
Goede morgen allemaal,

Het hout wat wij in het aquarium leggen bevat na een tijd ook biofilm .
Maar dan ander soort biofilm als biofilm van boom bladeren.
Sommige vissen hebben cellulose dus natuurlijke vezels van hout afkomstig .
Als je na een tijdje voelt aan stuk hout of steen wat in het aquarium ligt voel het vettig aan .
 
Volgens mij is de biofilm overal gelijk omdat dit door bacterien wordt aangemaakt als ik het goed begrijp en ik denk dat dit dan op hout of op bv ramen dezelfde "film" is.
 
Goede morgen John,

Dat denk ik niet hoor.
Omdat biofilm kan ontstaan door bacteriën van hout bladeren en of afval daarbij behorende bacteriën .
Zoals biofilm van bladeren bevatten voedingstoffen die van de bladeren afkomstig zijn.
En van hout cellulose .
De ene biofilm ruikt anders dan andere en sommige stinken gewoon !!

Ik kan aan het water ruiken hoe de toestand (vuil of te veel gevoerd ) is in een aquarium .
 
Is dat zo ik dacht dat je bacterievorming krijgt bij organische belasting en dat je dan heterotrofe bacterien en daarna de nitrificerende krijgt om alles af te breken en om te zetten en dat je dus overal eenzelfde soort biofilm krijgt.
Maar goed ik zei al dat ik geen expert ben en kan het mis hebben. Of een biofilm geur aan het water geeft dat weet ik ook niet. Natuurlijk heeft elke bak een bepaalde geur maar of een biofilm daar verantwoordelijk voor is dat weet ik niet.
 
Klopt wel John,

Alleen de ene biofilm is de andere niet .
Er zijn ziekmakende bacteriën en bacteriën die gezond voor je zijn.
In je darmen kunnen bacteriën ontstaan die van je profiteren je ziek maken door verkeerd voedsel tot je te nemen.

Dat geld ook voor biofilm van bladeren hout of afval .
 
Ja ok, ik weet niet of de ziekmakende bacterien ook een biofilm aanmaken eigenlijk. Ik dacht dat je bedoelde een biofilm van de goede bacterien in onze bakken.
Dus de heterotrofe en nitrificerende.
Volgens mij is het best een scheikundige vraag als je ook andere bacterien bedoeld. Ik weet dat @biljoenblik wel chemische kennis heeft en wie weet kan die er iets over zeggen.
 
Klopt wel John,

Ik wilde alleen aangeven dat verschillende bacteriën met verschillende biofilm zijn .
Het wijkt af van de oorspronkelijke onderwerp .
.
Zelfs op of in een wond bij een mens komt een biofilm, dan is de zaak om dit te reinigen het kan aanmaak van cellen in de weg zitten .
Wat al aangeeft dat er slechte bacteriën en goede bacteriën zijn .
 
Hallo Antje,

Ik heb niet gezegd dat het slecht is het bevat niet de nodige voedingstoffen die de boom bladeren wel bevatten.
Daarom wordt alleen in uiterste nood van de op filter/thermostaat etc gegeten .
Je zegt letterlijk dat het ongezond is voor ze, waar basseer je dat op?
 
Biofilm dun of dik of variabel, dat willen we heel graag in de bakken.
Ingedraaid of gerijpt heet dat ook.

Het in een negatief daglicht stellen evt gebaseerd op flutinformatie , maakt de internetinfo nog onbetrouwbaarder.
Als nu iemand zoekt naar info betreffende biofilm, kunnen ze op dit topic terechtkomen.
Dus stel ik hier dat in het aquarium de biofilm zeer wenselijk is.
En voor open wonden in de hospitaal mogen ze van mij lekker blijven cleanen en ontsmetten voor een celletje meer of minder, voor mijn part vliegenmaden bij inzetten.
Biofilm is essentieel voor al het leven van micro tot macro.

Point made😀
 
Ja in zoverre heb je gelijk Edwin maar soms is een dikke biofilm, wat denitrificatie kan betekenen, niet aan te bevelen in een bak met (veel) planten want die hebben juist nitraat nodig en dan wil je geen denitrificatie. Dus zoals al eerder is geopperd hier hangt het ook af van wat voor bak je hebt en of je veel of weinig nitraat wil hebben.
Dus soms is een dikke biofilm geen probleem maar soms ook wel. Een biofilm is zeker wenselijk zoals jij aangeeft maar dat wil niet zeggen dat een dikke biofilm ook wenselijk is.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan